Paard scheren, dekens en sedalin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Paard scheren, dekens en sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 14:49

Ik ben van plan om mijn paardje te scheren, hij heeft in de tijd dat ik hem heb (2 jaar nu ongeveer) altijd in de winter periode vanaf begin november een klein beetje gevoerde water afstotende deken op gehad.
(hij staat overdag de hele dag buiten, als het niet regent)
Ik heb hem nog nooit eerder geschoren, maar ik weet dat het een beetje een aanstellertje is op dat gebied. Ik denk dat hij bij het horen van dat BRRRRRRRR geluid al helemaal gek word, en er is dan echt geen beginnen meer aan. Ik had hier een paar keer gelezen van dat "kalmerings middel" Sedalin. Waar kan je dat krijgen? En hoe verdoofd/gekalmeerd wordt je paard hier van? Hebben jullie dit ook gebruikt bij zeer moeilijke paarden, en hoe werkte dit? Het mooist is wel om ook zijn hoofdje mee te scheren, alleen is hij met dit soort dingen heel erg moeilijk. Van het *knip knip* Van een schaartje bij zijn oren, word hij al gek, dus heeft iemand tips?

Ook heb ik een vraagje over de dekens, welke dikte enz dekens hebben jullie voor je geschoren paarden?

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:06

Ik heb een anky deken op liggen

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:08

Sedalin heeft zijn voor en nadelen. Ik zou het liever eerst met een praam proberen. (zoek anders even naar de div. topics over sedalin)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48394
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:19

Sedaline is een soort van spierverslapper..... Kijk uit met de dosering, want het hart is tenslotte ook een spier....

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 18:06

Wat jij dacht dacht ik dus ook van mijn pony.
Hij laat knippen aan zijn oren ook totaal niet toe en is ook van veel dingen bang.
Ik had en een praam en sedalin ingeslagen.
Ik heb alleen de praam even opgehad bij zijn bakstukken omdat hij zijn hoofd steeds de andere kant op bewoog.

Sedalin kun je gewoon krijgen in een ruitersportzaak. Kost 10 euro nog wat. Je maakt er je paard suf mee maar een niet te grote leg je met 1 spuit helemaal plat zeiden ze in de ruitersportzaak. Mij raadde ze aan om 1 streepje te geven en evt daarna nog 1. Ik heb een pony van zo'n 250 kilo.

Na het scheren heb ik een staldeken opgelegd op stal en overdag op de weide deed ik daar een regendeken (ongevoerd) overheen.
Ik voelde na 1 dag dat zijn oren vrij koud waren en toen heb ik er een fleece deken onder gelegd en hij heeft nu warme oortjes en een warme huid.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 18:12

Ik dacht ook dat Domingo het eng zou vinden, maar doordat het zoveek herrie maakt vindt ie het juist niet eng.
Maar een stalgenoot ging eerst scheren en toen heb ik hem een half uurtje erbij gezet, zodat ie ook aan het geluid kon wennen.
Ik mocht alleen zijn benen niet doen, dus hij lijkt nou net op een poedel Haha! maar ik mocht vroeger zijn benen niet eens fatsoenlijk poetsen....
Hij heeft een canvas met wolgevoerde deken, waterdicht opliggen en als het kouder wordt, krijgt ie een fleecedeken eronder.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 20:05

Ik heb vandaag mijn paard ook laten scheren,en ik heb hem daarvoor 8 streepjes desalin gegeven.
Het was voor hem de eerste keer dat hij geschoren werd,en hij was heel erg rustig.
Ik heb het hoofd ook helemaal geschoren,zonder dat hij tegenstribelde.
Daarna heb ik hem een rambo turnuot deken opgedaan.
Ik heb ook nog een onderdeken voor als het kouder word.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 20:25

Natuurlijk stribbelt een paard niet tegen met die meuk in zijn lijf. Eerdaags gebruikt half Nederland het ook met het hoeven krabben. Boos!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:05

Weetje wat ook een ideetje is? Heb je een kruimeldief? Ga daar je paardje eens mee "poetsen" of met een fohn ofzo. Zo went je paardje al wat aan die vreemde geluiden. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met sedalin, maar inderdaad zoek het maar eens op met de zoekmachine, daar zijn al aardig wat topics over geweest.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 01:47

Pas wel op met Sedalin! Het is een spierverslapper, dus ook de darmwerking wordt tijdelijk minder. Een tijdje niet voeren als je paard sedalin heeft gehad (tot volgende dag). Koliek is niet ondenkbaar dan!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:43

ik zou het eerst gewoon of met praam proberen. als het dan niet lukt kun je altijd nog sedalin gebruiken

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:38

sedalin verslapt de siperen, maar een paard kan nog goed gericht trappen hoor! en door de sedalin word het geluid versterkt, dus ik zou een praam adviseren...