Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:53

Wij hebben hetzelfde aan land en aanschaffen van apparatuur loont echt niet. Schudder werd geleend en der maaien doet de buurman en persen de loonondernemer.


riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:57

Wij hebben alles zelf, en doen alles zelf, het kost een hoop tijd.
Als je nieuwe spullen koopt ben je vaak een vermogen kwijt en als je goedkope spullen koopt zijn ze vaak kapot.
Qua loonwerker klopt wel als ''jij'' wilt hooien wil iedereen dat ook. dus dat is idd lastig.

Een schudder is wel erg handig om aan te schaffen, Ben je van niemand afhankelijk als je het gras wilt schudden. (ik doe dit dagelijks als het gemaaid op het land ligt)

Een cyclomaaier is ook wel aan te komen voor een fatsoenlijke prijs en deze heeft ook niet veel onderhoud nodig.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:02

Ipsilonka schreef:
Wij hebben ook ongeveer een hectare land "over" dat gaat gewoon mee met de buurman in het hooien. Daar ga ik echt niet al die apparatuur voor aanschaffen. Kost me hooguit een kratje pils voor het maaien en schudden. Niemand perst zelf volgens mij hier in de straat. Laten ze allemaal de loonwerker voor komen.



Vind ik niet heel erg netjes, Klinkt als gebruik maken van de beste man z'n goedheid.
Weet niet hoeveel land je hebt? Maar de beste man spendeert z'n tijd en zijn trekker loopt ook vast niet op water.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:08

pmarena schreef:
Een hectare is toch helemaal niet veel :? Met 3 paardjes valt het al niet mee om daar jaarrond gras van te hebben :)

Hangt heel erg van de weidegrond en weidrbeheer af. Wij hebben 7 paarden op minder dan 1 hectare. We hebben altijd een stuk met erg hoog gras. Meer teveel dan te weinig

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-17 15:10

Caira schreef:
Vergeet bij een eigen weiland niet het sloten en eventueel wallenfrezen en bemesten.


Wij hebben hier in Zuid-Limburg niet zo veel sloten :+ . Om deze wei ligt ook geen sloot.


justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:12

Echt..ga een praatje maken met de buurman.

Wij hebben álles zelf en doen ook álles zelf incl. reparaties. Hier een eigen melkveebedrijf, en geloof me, die kosten van a) aanschaf en b) onderhoud/reparaties ga jij écht niet terug verdienen door zelf te hooien van 1 hectare.

Of bel zelf de loonwerker, je bent altijd goedkoper uit. En ja, als jij wilt hooien dan wil iedereen hooien.. Zal altijd zo blijven. Als je daarom even gaat praten met jouw buurman, denk ik dat je uiteindelijk in de praktijk prima hooi zult hebben. Loonwerkers komen liever bij grote hoeveelheden dan bij 1 hectare..

Succes +:)+

~*~i'm just like the moon, chasing the sun~*~

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:45

Loonwerker hier komt ook echt wel voor 1 hectare. Ik ga straks 8000 m2 plat leggen, loonwerker gebeld, komt as woensdag om 2 uur. Gewoon vaste afspraak. Mocht er tóch nog een bui overheen gaan, dan kan ik altijd bellen voor een dag later, en mocht er woensdag regen worden voorspeld, kan ik dinsdag bellen dat-ie dinsdags moet komen. Het spul gaat in plastic (grote vierkante pakken), kost me per baal rond de 17 euro, daar koop ik ze écht niet voor, want dan betaal ik 50 euro, minimaal.

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:52

Ze komen vast en zeker! Bij goede afspraken zoals hierboven, komt het vast goed. Je moet er zelf ook iets flexibel in staan.
En inderdaad prijsverschil met laten maken en moeten kopen, is aanzienlijk!

~*~i'm just like the moon, chasing the sun~*~

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-17 16:04

Waar ik natuurlijk ook nog over moet nadenken, is of het wel loont om dat stuk grond aan te kopen. Ook dat moet natuurlijk in de berekening worden meegenomen. Uiteraard is zelf hooien goedkoper dan moeten kopen, maar dan moet je niet vergeten dat je ook de aanschafprijs van de grond moet/wil terugverdienen.

Als ik zie hoe de prijzen van grasland fluctureren dan denk ik dat we nog even moeten wachten met dit stukje grond, want daar vragen ze momenteel het dubbele voor als waar de afgelopen maanden het grasland hier in de buurt gemiddeld voor is verkocht.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:29

Isabonny schreef:
Waar ik natuurlijk ook nog over moet nadenken, is of het wel loont om dat stuk grond aan te kopen. Ook dat moet natuurlijk in de berekening worden meegenomen. Uiteraard is zelf hooien goedkoper dan moeten kopen, maar dan moet je niet vergeten dat je ook de aanschafprijs van de grond moet/wil terugverdienen.

Als ik zie hoe de prijzen van grasland fluctureren dan denk ik dat we nog even moeten wachten met dit stukje grond, want daar vragen ze momenteel het dubbele voor als waar de afgelopen maanden het grasland hier in de buurt gemiddeld voor is verkocht.

Dat is natuurlijk altijd het punt. Voor een nette prijs een stuk grond kopen moet je altijd doen, maar als de prijs te hoog is, lekker laten gaan.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:33

Een hele andere vraag.
Heb je de tijd om het zelf te doen?

Hier doet een boer in de buurt het allemaal in ruil voor dat hij er mest op mag rijden. Wel een groter stuk.
En dan betaal ik alleen het insealen of pakjes maken.

En ook de hele schuur niet vol staan met apparaten die je maar een paar keer gebruikt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:38

Dat is ook nog iets, waar zet je je machines neer? Hier gaat alles naar binnen, maar dat kost aardig wat ruimte. Een kapotte machine kost ons de 200-2000 euro, en dan doen we nog het meeste zelf. Maaimesjes vervangen, schudder tanden etc

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-17 16:44

We hebben plaats, dat is het probleem niet. Alles kan naar binnen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:48

Maar wat vind je dan een nette prijs? Voor €1000 extra zou ik het niet laten liggen bijvoorbeeld.
Hier in de buurt zijn de prijzen de afgelopen jaren met ongeveer 1/4 gestegen maar dan nog is het niks vergeleken met nl. De prijs ligt nu rond de €4000 per ha :+ (permanente weide dus niet te ploegen oid ivm de rotsige ondergrond of te veel bomen enz)
Maar voor het stukje dat wij op het oog hebben (50ha) tikt dat toch weer aardig aan.

Wat betreft de machines, je kunt idd wel wat klein hobby spul vinden voor een goed betaalbare prijs maar voor mij (en andere mensen die er financieel afhankelijk van zijn) loont dat niet omdat je er a) te lang mee bezig bent en B) je trekker veel te groot is.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:51

tamary schreef:
Trommelschudder is een soort cylinder die overdwars achter je trekker hangt en gras over de lengte er uit gooit. Volgens sommigen geeft dat beter paardenhooi door de beweging en daarmee beter drogen. Nadeel : je hebt een aparte machine nodig om hooi op 1 lange rij te leggen voor het persen. Vorkjesschudders zijn er ook met opklap zeiltje om te kunnen schudden en klaar leggen voor de pers.
Trommelschudder :
[ Afbeelding ]
Vorkjesschudder :
[ Afbeelding ]


Voor een trommelschudder heb je ook koppelstukken zodat het op een zwil komt te liggen. Tenminste hadden wij vroeger wel,zijn van die schaal / schermen die je eraan klikt

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-17 17:09

palousa_boy schreef:
Maar wat vind je dan een nette prijs? Voor €1000 extra zou ik het niet laten liggen bijvoorbeeld.
Hier in de buurt zijn de prijzen de afgelopen jaren met ongeveer 1/4 gestegen maar dan nog is het niks vergeleken met nl. De prijs ligt nu rond de €4000 per ha :+ (permanente weide dus niet te ploegen oid ivm de rotsige ondergrond of te veel bomen enz)
Maar voor het stukje dat wij op het oog hebben (50ha) tikt dat toch weer aardig aan.

Wat betreft de machines, je kunt idd wel wat klein hobby spul vinden voor een goed betaalbare prijs maar voor mij (en andere mensen die er financieel afhankelijk van zijn) loont dat niet omdat je er a) te lang mee bezig bent en B) je trekker veel te groot is.


Poeh, de prijzen liggen hier echt een heel stuk hoger.
De vraagprijs voor dit stukje land ligt bijna op € 100.000,00.
Dat is dus wel volgens ons het dubbele van wat gangbaar is.

Ik heb eens gekeken op boederij.nl en de gemiddelde prijs voor 1 hectare zit momenteel op € 49.000,00 in onze regio. Hoogste gem. prijs was 1 jaar geleden in aug. 2016 en was toen ca. € 110.000,00. Het grondstuk staat sinds april dit jaar te koop. Toen was de gem. verkoopprijs voor 1 hectare € 94.000: ik denk dat ze een beetje van die prijs zijn uitgegaan.
Ik kan wel een bod gaan uitbrengen, maar als ik van de huidige prijzen uitga, dan lachen ze me waarschijnlijk uit. Ik ken de mensen en die hoeven volgens mij niet op een dubbeltje te kijken.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 18:00

myk_en_shant schreef:
tamary schreef:
Trommelschudder is een soort cylinder die overdwars achter je trekker hangt en gras over de lengte er uit gooit. Volgens sommigen geeft dat beter paardenhooi door de beweging en daarmee beter drogen. Nadeel : je hebt een aparte machine nodig om hooi op 1 lange rij te leggen voor het persen. Vorkjesschudders zijn er ook met opklap zeiltje om te kunnen schudden en klaar leggen voor de pers.
Trommelschudder :
[ Afbeelding ]
Vorkjesschudder :
[ Afbeelding ]


Voor een trommelschudder heb je ook koppelstukken zodat het op een zwil komt te liggen. Tenminste hadden wij vroeger wel,zijn van die schaal / schermen die je eraan klikt



Nadeel van een trommelschudder is dat het je hooi kneust en dus fijner maakt(eventueel wat stoffiger)
Het droogt wel ietjes sneller.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 18:01

Dat is inderdaad te veel.
Ik zie nog wel eens 55.000 maar nee geen 100.000.
Of mag er een schuilstal en water en lichtaansluiting gemaakt worden dat het daarom die prijs is?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-17 18:07

bruintje123 schreef:
Dat is inderdaad te veel.
Ik zie nog wel eens 55.000 maar nee geen 100.000.
Of mag er een schuilstal en water en lichtaansluiting gemaakt worden dat het daarom die prijs is?


Tja, er staat dus nu wel iets van stal ,maar die staat er illegaal. Ze zouden hem proberen te legaliseren, maar als dat niet lukt, dan is het echt veel en veel te duur. Zelfs met het gebouw wat er nu op staat.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 18:17

Heel eerlijk?
Voor de kosten van het hooi hoef je het niet te doen, als je ziet wat die wei kost, dan de aanschaf van materiaal, een goeie pz 135 vind je haast niet, veel kapot of slecht onderhouden, en een veel grotere ga je met een oud trekkertje niet eraan kunnen hangen.
Hooischudder kun je nog wel vinden voor niet te veel geld.

Groter probleem wat ik altijd vond, is het goed hooiweer kun je geen verlof krijgen van je werk.
Want ja, als het eens goed weer is moet je alles laten vallen, hard werken en hopen dat je het hooi goed droog binnen krijgt. Is vaak stress hoor...

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-17 19:34

Tja, het werk wat er in gaat zitten, staat mijn man volgens mij ook een beetje tegen. De wei ligt wel kort bij de zaak, waar ook de tractor e.d. staat, dus dat zou een meevaller zijn dat je er niet ver mee hoeft te rijden. Maar dan moeten we dus elke keer een van de mannen zien te charteren of die genegen zijn/tijd hebben om tussen de bedrijven door even een wei te maaien/hooi te wenden e.d.
Op zich vinden ze het nog grappig als ze een keer de wei met de bloter kunnen uitmaaien. Mijn neefje (17 jaar) heeft dat ook al eens gedaan, die vond dat ook geweldig. Ik zie het mezelf niet doen om zo'n machine aan de tractor te hangen :o . We zijn dus altijd een beetje afhankelijk van onze mannen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:33

Sassy schreef:
Heel eerlijk?
Voor de kosten van het hooi hoef je het niet te doen, als je ziet wat die wei kost, dan de aanschaf van materiaal, een goeie pz 135 vind je haast niet, veel kapot of slecht onderhouden, en een veel grotere ga je met een oud trekkertje niet eraan kunnen hangen.
Hooischudder kun je nog wel vinden voor niet te veel geld.

Groter probleem wat ik altijd vond, is het goed hooiweer kun je geen verlof krijgen van je werk.
Want ja, als het eens goed weer is moet je alles laten vallen, hard werken en hopen dat je het hooi goed droog binnen krijgt. Is vaak stress hoor...


Dit ben ik met je eens, ik heb wel eens zitten rekenen en toen bleek hooi kopen al snel goedkoper dan het zelf doen.
Maar ik weet nu wat ik m'n paarden en andere beesten voer en dat vind ik een enorm voordeel

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 10:58

riegje schreef:
Ipsilonka schreef:
Wij hebben ook ongeveer een hectare land "over" dat gaat gewoon mee met de buurman in het hooien. Daar ga ik echt niet al die apparatuur voor aanschaffen. Kost me hooguit een kratje pils voor het maaien en schudden. Niemand perst zelf volgens mij hier in de straat. Laten ze allemaal de loonwerker voor komen.



Vind ik niet heel erg netjes, Klinkt als gebruik maken van de beste man z'n goedheid.
Weet niet hoeveel land je hebt? Maar de beste man spendeert z'n tijd en zijn trekker loopt ook vast niet op water.


En ik vind het niet netjes dat jij zonder verder iets te weten zo'n lelijk oordeel over mij durft te vellen. En je leest ook nog eens niet goed, ik schrijf namelijk hoeveel land ik heb...

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:24

Onze buurboer doet het voor ons.We betalen een bedrag per jaar en hij rijdt zijn mest eropuit en onderhoud het ook.Onze paarden kunnen het gras niet op dus staan zijn pinkjes er ook op.De paarden krijgen dan ook een stuk.En dat werkt goed.Het hooi zit er ook bij de prijs in.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:58

[

Vind ik niet heel erg netjes, Klinkt als gebruik maken van de beste man z'n goedheid.
Weet niet hoeveel land je hebt? Maar de beste man spendeert z'n tijd en zijn trekker loopt ook vast niet op water.[/quote]

En ik vind het niet netjes dat jij zonder verder iets te weten zo'n lelijk oordeel over mij durft te vellen. En je leest ook nog eens niet goed, ik schrijf namelijk hoeveel land ik heb...[/quote]

nou, wat kost een krat bier? zeg 15,- euri.

1 hectare, met een enkele maaier halfuur- tot een uur werk
Dan een dag of 6 schudden met een schudder met 4 harken minimaal een half uur werk.
En dan nog in de rug leggen, wat minimaal een uur duurt.
Laten we zeggen een uurtarief van dertig euro per uur(koopje) exclusief materiaal en diesel.

dan zeg ik tel uit je winst.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bribro, myk_en_shant, YandexBot en 95 bezoekers