Weiprobleem (Pablo vind het niet leuk)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Weiprobleem (Pablo vind het niet leuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:05

Pablo is op het moment weer vreselijk aan het miepen op de wei. Wat is het probleem: hij vind het maar heel eventjes leuk. Vaak wil hij er na een klein kwartier alweer af. En als hij er af wil wordt hij helemaal hysterisch.

Vandaag had ik eerst gereden en hem later op wei gezet. Op de wei stonden 4 paarden van zijn vaste zomergroep en nog 5 pony’s die hij goed tot matig goed kent.
Hij liep rustig stappend de wei in. Even later zag ik hem rustig scharrelen en een lekker modderbad nemen. Weer even later hoor ik een geweldig gehinnik van buiten komen. Ik heb voorzichtig om de hoek gekeken en ja hoor: Pablo stond al te gillen bij het hek (Hij hinnikt dan heel hard). Ik besloot hem maar even te negeren (hij had mij nog niet gezien). Hij ging wat heen en weer lopen bij de poort, in een drafje naar de reservepoort en weer terug in galop naar de poort en weer hinniken.
Ik heb nog even gewacht en toen ik een paar minuten later weer keek zag ik dat hij om Pieke draafde en ze even gingen bekvechten. Ik dacht dat hij nu wel weer zou gaan grazen maar helaas. Na 10 minuten keek ik weer en was Pablo als een razende aan het heen en weer galopperen en hinniken langs het hek.
Toen heb ik hem van wei gehaald. Zijn aders waren helemaal vol en hij hijgde flink. Zijn benen en buik zaten helemaal vol met modder omdat hij zo langs het was gaan rennen en in zijn staart zaten allemaal modderknopen met een kiezelsteen en een takje van de bosjes naast het hek er in. Hij was dus weer eens helemaal hysterisch geworden.
Zodra hij uit de wei was, was het goed en wilde hij wel meteen aan de hand grazen (dook meteen in het hogere gras buiten de wei terwijl ik de poort dicht deed)maar ik heb hem op adem laten komen door op het harde te stappen en daarna zijn benen afgespoten.
Gisteren heeft hij 3 uur op wei gestaan en was er niks aan de hand. Toen ze van wei werden gehaald kwam hij wel braaf maar hij wou er niet eerder af. Eergisteren werd hij wel ook hysterisch en is hij na 15 minuten van de wei gehaald en op stal gezet.

In de zomer gaat hij wel graag op wei. Dan wil hij meestal na een uurtje of 5 er wel af en gaat dan rustig bij de poort wachten. Maar soms kan je hem na 7 uur wei achter in het land gaan halen.

Nu is het winterseizoen van de wei aangebroken en staat hij op een grote wei waar ze normaal ongeveer 2 uur op staan (of als het heel erg lekker weer langer en bij slecht weer korter). Het is een hele grote wei maar er staat nu niet veel gras meer. Hij staat nooit alleen op wei, altijd is er een paard of pony bij die hij kent. Hij heeft een deken om en voelt niet koud aan.

Waarom zou hij nou vaak zo graag van de wei af willen? Het lijkt wel dat hij het langer leuk vindt als de zon schijnt en als de hele zomergroep er op staat maar niet altijd, soms staat hij wel blij terwijl het bewolkt miezer weer is.

Ik wil graag dat Pablo op wei komt omdat hij dan lekker frisse buitenlucht krijgt en om de dag wat te breken. Ik zou wel willen dat ik zoveel tijd had om hem een paar uur per dag aan de hand te kunnen laten grazen maar dat gaat natuurlijk niet.

Wat zou ik hier nou eens aan kunnen doen?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:23

Wat raar zeg!
Ik merk aan Pinky wel dat hij in de zomer veel liever de weide op wil dan in de winter (moet hij door de modder een stukje en het is natuurlijk kouder). Maar zo doet hij eigenlijk nooit...
Ik zou ook echt niet weten wat eht zou kunnen zijn. Verveling? Toch koud? Lijkt me allemaal raar Verward
Succes met het zoeken naar een oplossing...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:30

jeetje, eenzaamheid lijkt me ook een beetje vreemd. Is het soms dat hij niet wil dat jij weggaat, wat gebeurd er als je in de wei blijft, gaat hij dan grazen of continu achter je aanlopen? (omdat hij wel aan de hand wil grazen) ik weet het ook niet hoor maar dit was het eerste wat me te binnen schoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:34

Polly schreef:
jeetje, eenzaamheid lijkt me ook een beetje vreemd. Is het soms dat hij niet wil dat jij weggaat, wat gebeurd er als je in de wei blijft, gaat hij dan grazen of continu achter je aanlopen? (omdat hij wel aan de hand wil grazen) ik weet het ook niet hoor maar dit was het eerste wat me te binnen schoot.


Hij doet het ook als iemand anders hem op wei zet en ik er niet ben.

Soms lijkt het goed te gaan en dan komt hij langzaam richting het hek gestapt en gaat bij de poort staan wachten, dat houdt hij even vol en daarna gaat hij uit zijn dak.
Laatst dacht ik dat hij gewoon fijn stond maar kwam er na een half uur een wandelaar melden dat een paard nogal hysterisch langs het hek aan het rennen was. Frusty En het is nogal een boedkikkertje dus als hij heet is en stopt hij niet zo snel meer. Hij gaat gewoon door.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:05

Is bijvoeren met hooi geen optie? En dan minder krachtvoer?

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:34

Het gras is in de winter veel minder lekkerder of voedzamer enz..(zoiets zei m n insturctrice) dus daarom hebben ze er al gauw genoeg van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:06

Is er niet iets gebeurt met hem in de wei? dat hij er misschien uit wil zodra hij 'weer' beseft dat er op dat plekje iets gebeurt was.. Kan iets heel banketstaaf zijn, Kinderen die hem lopen te pesten met takken of wat.... Wel raar iig. Zou je hem niet in de bak kunnen gooien met een plukkie hooi? misschien dat ie dan wel iets rustiger is../blijft?
Ik weet het anders ook niet.. Probeer het eens vanuit het paard te bekijken.... Misschien dat je dan op een oplossing komt.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 02:28

Die van mij had dat wanneer het donkerder begon te worden, of het nou zomer of winter was, ze werd dan gek, raakte in paniek en bleef maar rennen, je zag ook precies waar, want daar stond geen gras meer, maar lag een paadje van zand (ook wanneer het niet nat/glad was waar door het eerder wordt stukgelopen oid).
Het weer maakte niet echt uit, dan wil ze wel liever naar binnen, maar wordt niet gek.
Wel dus wanneer het donkerder wordt.

Nu niet meer!!!

Ik heb haar steeds een stukje langer in de wei laten staan en als ik haar nu in het donker uit de wei haal, staat ze rustig, of rustig te grazen of komt rustig naar mij toe.
Niet meer dat paniekerige.

Ik weet niet of dat bij jou ook kan, steeds een stukje langer er in laten bedoel ik, maar als ik het zo lees, zal dat ook niet werken.
Door het wisselende gedrag en dus geen aanduidbare reden voor het gedrag.

Maargoed, even mijn ervaring gedeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:48

Ik denk dat hij het stomweg niet leuk vindt op de wei als er geen lekker zomergras te eten is, en dat hij dus gewoon liever op stal staat waar hij lekker in z'n stro kan rommelen en z'n vertrouwde buurtjes kan zien.

Ik heb ook zo'n lieve stalhouder die graag m'n paardjes in de paddock zet overdag (nu ze niet op de wei mogen, het is kletsnat bij ons. Als het weer droog wordt of vriest gaan ze gewoon een paar uur op de wei in de winter) Maar ze vinden er geen bal aan, ze staan veel liever op stal. Ze bewegen ook niet, maar gaan gewoon bij het hek staan te chagarijnen tot ze weer naar binnen mogen.
Tja, dan zit het als eigenaar dus gewoon tussen je eigen oortjes dat ze naar buiten moeten 'omdat die frisse lucht zo fijn en goed is' ......