wat te doen tegen staart- en manen exceem???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

wat te doen tegen staart- en manen exceem???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 18:45

ja, zie titel. ik weet dat de paarden die er last van hebben, dat voral in de zomertijden hebben. het komt door een soort beestje in de staart en manen, maar verder??? een pony die ik ken heeft er last van en ik wil wel graag weten wat goede oplossingen zijn, of wat het kan verminderen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:58

helaas is er nog geen 'wondermiddeltje' uitgevonden tegen staart&manen eczeem, degene die het uitvind wordt zeker te weten miljonair want er zijn zoveel paarden die er last van hebben!

het wordt veroorzaakt door een vliegje, dat is actief tussen 4 uur 'smiddags&10 uur 's ochtends, alleen het vrouwtjesvliegje steekt, en t steken of het speeksel zorgt voor de jeuk.

wat je er tegen kan doen, ja er zijn zo veel middeltjes, ik heb al heel veel geprobeerd, sommige dingen helpen even, andere helpen helemaal niet.

er is een soort vliegendeken, maar dan van heel fijn spul, lijkt bijna op van die vitrage/glasgordijnen, zo'n deken, met hals&deel voor het hoofd die helpt, want het vliegje kan dan niet bij het paard komen.
die dekens(de goede die dus echt geschikt zijn ervoor, niet de 'gewone' vliegendeken)zijn behoorlijk prijzig.
verder moet je je paard overdag tussen 10&4 buiten zetten, niet ervoor of erna want dan is het vliegje actief.

en verder af en toe de manen wassen met bv betadine shampoo wil weleens helpen, maar echt een middeltje dat goed helpt, nee dat moet ik nog tegenkomen!

en veel pony's hebben minder last van staart&maneneczeem als ze aan zee staan, daar is dat vliegje niet(of minder) en dus krijgen ze er geen last van.

maar heb laatst weer ergens gelezen dat iemand die aan zee woont ook pony's kent die er last van hebben...

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 19:46

oh wat jammer! nou iig bedankt!

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:47


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:55

Is het niet een beetje laat voor zomerexeem?

Zoek eens met de zoekmachine. Er zijkn al een hele hoop topics over geweest, misschien vind je daar iets?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 20:36

Pinky_girl schreef:
Is het niet een beetje laat voor zomerexeem?

Zoek eens met de zoekmachine. Er zijkn al een hele hoop topics over geweest, misschien vind je daar iets?


het meisje heeft de pony net gekocht, dus vandaar. weten we het alvast Haha!

bedankt voor de tips iedereen!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:24

Koop een boett-deken Knipoog Ga ik iig wel doen, want al die middeltjes kosten ook heel erg veel geld Lachen

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:43

mijn fjord heeft het ook, hoe de manen zo kort mogelijk, elke dag een schepje knoflookpoeder, en sweeticth van sectolin er op voor de rest helpt nix(heb ongeveer alles al geprobeerd;) suc6!