Ben jij een natuurtalent of een harde werker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Ben jij een natuurtalent of een harde werker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 15:48

Natuurtalent of harde werker...
Voor mij zelf geldt zeer zeker dat ik geen natuurtalent ben wat rijden betreft, maar ik ben wel een harde werker, in die zin dat ik steeds bezig ben aan mijzelf te werken en dat ik heel gedreven ben om zo goed mogelijk te leren rijden. Ook omdat dat volgens mij wel zo fijn is voor mijn paard. Ik ken ook maar weinig mensen met echt natuurtalent, maar wel veel mensen die op een goede manier met rijden bezig zijn. Talent is natuurlijk ook dun gezaaid, en het moet ook uitgebouwd worden. Ik denk zelf dat je met de juiste mentaliteit ook heel ver kan komen, maar toch ben ik wel eens jaloers op die weinigen die hun paard perfect aanvoelen, die een natuurlijk overwicht hebben op paarden en die van nature perfect zitten en hulpen geven.
Maar zo rondkijkend op Bokt vraag ik me af: hoe zit dat met jullie?
- Durf jij jezelf een echt natuurtalent te noemen? Heb jij een aangeboren ruitergevoel?
-Ken jij mensen in je omgeving die volgens jou een aangeboren gave voor het rijden hebben? Of mensen die ten onrechte van zichzelf denken dat ze talent hebben?
-En hoe belangrijk is volgens jou talent om 'de top' te bereiken?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 15:51

Ik heb apsolute geen natuurtalent.
Ik werk ook niet dagelijks hard om aan de 'top' te komen.
Ik heb mijn pony voor mijn plezier. Niet om te winnen oid.

Wel 'werk' ik eraan Pinky mooi te krijgen. Hij is echt mijn pronk, en als hij niet mooi gepoetst is zul je mij niet op straat aantreffen met hem Tong uitsteken
Telt dat ook? Haha!

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Ben jij een natuurtalent of een harde werker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 15:55

Askja schreef:
- Durf jij jezelf een echt natuurtalent te noemen? Heb jij een aangeboren ruitergevoel?
-Ken jij mensen in je omgeving die volgens jou een aangeboren gave voor het rijden hebben? Of mensen die ten onrechte van zichzelf denken dat ze talent hebben?
-En hoe belangrijk is volgens jou talent om 'de top' te bereiken?


- ik durf mezelf geen talentje te noemen, ik heb wel natuurlijk overwicht over paarden, maar dat uit zich meer in de directe omgang. ik ben gewoon een recreatieruiter die het zichzelf gaat aandoen alsnog te gaan starten. Ik rijd vaak paarden in voor mensen, maar ik ga niet vaker dan de basis. Misschien als ik weer fanatiek ga lessen ed, dat het wat beter wordt. Ik zit niet geweldig en mijn hulpen zijn niet super, maar ik heb wel lol met de paarden, en dat vind ik belangrijker. Mensen die denken dat ze supergetalenteerd zijn, ach, daar struikel je dagelijks over. Mijn zusje, die rjidt bijna nooit, maar die zit! en rijdt de sterren van de hemel. Helaas heeft het niet compleet haar interesse, anders had ik haar met liefde mijn bijrijdpaard meegegeven om te starten. Daar zou ik trotser op zijn dan op mijn eigen prestaties, als ik die al behaal. Bij springen ligt wel wat van mijn talent.
Talent is niet alleen belangrijk, ik denk dat een knokker en een doorzetter ook een heel eind kan komen. En daar heb ik ook veel bewondering voor. Ook is het wel voordelig als je in het zadel geboren bent, en niet zoals ik, uit een familie komt waar ze een shetlander en een fries niet kunnen onderscheiden!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:40

Ik heb redelijk wat gevoel, dat zegt altijd iedereen. De meeste paarden krijg ik vrij snel mooi rond. Maar m'n houding is niet altijd even goed.
M'n gevoel is m'n sterkste punt. Ik voel precies wanneer welk b een waar wordt neergezet, enz. Maar ik zit soms wat voorover, m'n handen niet altijd mooi gesloten enz.
Maar ik ben ook een doorzetter, ik geef niet op.
Gevoel kun je door door te zetten ook ontwikkelen. Dus of ik echt talent heb weet ik niet. Ik heb wel natuurlijk overwicht, en daar is toch een beetje talent voor nodig.

Je hebt om de top te bereiken niet alleen talent en doorzettingsvermogen nodig, maar VOORAL GELUK. Zonder eigen paard geen rabobank talentenplan. zeg maar. Dus je moet eerst of een papa en mama hebben die je een pony geven, of het geluk hebben ene verzorgpony te vinden. Dan moet je nog wedstrijden mogen starten en geld hebben voor de juiste lessen. Vervolgens moet je pony talent genoeg hebben, of moet je al door iemand gevraagd wordne om een betere te rijden. Daar is weer geluk voor nodig.
Wat denk je waarom juist al die kinderen van topruiters nu weer talent van het jaar wordne? Niet alleen vanwege talent en doorzettingsvermogen, maar ook vanwege het juiste paard. Als zij op een manegepaard hadden moeten rijden, pas nadat ze 10 waren, geen eigen paard tot de mogelijkheden, dan waren ze nooit zo goed geweest als nu.

Mensen die denken dat ze goed kunnen rijden kom je overal tegen. En niet alleen bij de paarden, ook mensen die denken dat ze goed kunnen schaatsen, goed kunnen zus en zo.
Laatst bijgewerkt door germie op 06-11-02 08:58, in het totaal 2 keer bewerkt

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:45

Ik ben helaas ook zeker geen natuurtalent.... ben wel hard aan het werk om te leren de gevoel wat meer te krijgen. Ik heb mijn paard ook voor mijn plezier gekocht en niet echt om wedstrijd mee te rijden want ik heb ook last van faalangst Knipoog Ik werk hard aan mijn houding en dat gaat, moet ik zeggen, steeds beter. Ik doe mijn best maar een natuurtalent... nee Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Ben jij een natuurtalent of een harde werker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:53

- Durf jij jezelf een echt natuurtalent te noemen? Heb jij een aangeboren ruitergevoel?

Nee, snik. En daar baal ik van. Dat stukje ruitergevoel dat ik nu EINDELIJK heb, is omdat ik zoveel paarden al heb gereden, dus gewoon ontwikkeld door veel te doen. En NOG ben ik er niet he, ik moet nog zoveel bij krijgen.

-Ken jij mensen in je omgeving die volgens jou een aangeboren gave voor het rijden hebben?
Yep, mijn instructrice. Als kind werd al aangeboden om op ponies te rijden omdat ze zagen dat ze uitblonk. Later opleiding in Warendorf gedaan en ze rijdt echt goed. HEeft ook oog voor goede paarden, ze weet ze er uit te pikken.

- Of mensen die ten onrechte van zichzelf denken dat ze talent hebben?
Kan ik zo niet op komen.

-En hoe belangrijk is volgens jou talent om 'de top' te bereiken?
heel belangrijk, heel simpel. Anders bereik je de top niet.
Om de top te bereiken heb je:
- talent nodig
- heel veel discipline, zelfs met talent komt je niets aangewaaid
- goede training/instructie, dus geld om dat te kunnen betalen
- een goed paard, dus geld om dat te kunnen betalen
- mensen om je heen die achter je staan, i.p.v. je belemmeren zoals ouders/partner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:13

Citaat:
- Durf jij jezelf een echt natuurtalent te noemen? Heb jij een aangeboren ruitergevoel?

Nee, hetzelfde als Desiree.
Door veel te rijden, erg veel verschillende paarden te rijden krijg je wel een soort automatische reflexen.

Citaat:
-Ken jij mensen in je omgeving die volgens jou een aangeboren gave voor het rijden hebben?

Ja, zeker weten.
O.a Ilja Ennen, maar dat zal de meeste van hier niks zeggen Lachen

Citaat:
- Of mensen die ten onrechte van zichzelf denken dat ze talent hebben?
Ja ook.
Maar dat zeg ik hier niet want dat komt zo lomp over.
Maar ik weet zeker dat enkele bokkers wel weten wie ik bedoel Lachen

Citaat:
-En hoe belangrijk is volgens jou talent om 'de top' te bereiken?

Ligt eraan wat je bedoelt met top.
Maar ik wilde idd graag het Z halen.
Dat klonk me vroeger erg hoog in de oren.
Maar nu ik daar ben, weet ik dat het niet zoveel voorsteld.
Dus vind ik dat ook geen top meer Lachen

En ik heb daar idd wel zelfdiscipline en doorzettings vermogen en geduld voor gehad.
Zonder dat kom je er niet.
En ook geld voor lessen voor over gehad.
En een goed paard heb ik ook wel, maar niet voor dressuur Lachen
Dus komt er daar weer extra doorzettings vermogen en geduld de hoek om kijken.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:30

Ik wil mezelf absoluut geen natuurtalent noemen, er schort echt nog wel veel aan. Waar ik altijd wel complimenten over krijg is mijn houding, dat ik goed mee ga met bewegingen en dat ik een kaarsrechte rug heb. Ook van het kapstokken fenomeen heb ik totaal geen last, ik hoef er niet eens echt op te letten. Maar ik heb bijvoorbeeld wel heel veel moeite met paarden die heel licht aan de hulpen zijn, ik moet subtieler rijden, mijn hulpen zijn vaak te 'grof'.

Ik ken zeker mensen die een aangeboren gave hebben, het gekke is dat degene waarvan ik vind dat ze het meeste talent heeft, helemaal geen wedstrijdruiter is. Maar als je haar bezig ziet, alles lijkt wel vanzelf te gaan... *jaloers*

Mensen die denken dat ze talent hebben ken ik ook, iemand die vind dat ze zo'n geweldige springruiter is... Ze blijft achter in elke sprong, hindert haar paard vreselijk, en dat arme beest springt bijna alles.... Als je dan tegen haar zegt: als je iets meer vrijgeeft gaat het beter, dan kun je een grote bek krijgen, 'want jij weet dat niet'... *zucht*

Talent zal zeker belangrijk zijn om aan de top te komen, je kunt echt niet iedereen op een top-paard zetten, het paard loopt niet vanzelf... Maar er zijn inderdaad ook wel de eerder genoemde dingen bij nodig, zoals geld, geld en nog eens geld.... En liefst een familie die ook al iets met paarden heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:33

gemotiveerde harde werker!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:01

Ik heb absoluut geen talent. Maar omdat ik mijn paarden heb voor mijn plezier maakt dat ook helemaal niks uit. Ik wil niks bijzonders bereiken. Ik wil gewoon een fijne tijd hebben met mijn paarden en zorgen dat zij niks tekort komen.
Ik neem wel les, maar ook dat meer voor het plezier. Ik wil graag dingen bijleren en bijschaven, maar alleen zolang ik er ook lol in houd. In principe sta ik liever naast mijn paard dan dat ik erop zit.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:11

Ik had het in het begin wel al heel snel door enzo ook de 1e les gegallopaard enzo, maar ik ben nu naar al 3 jaar rijden ook nog maar gewoon een B ruiter komt ook omdat ik geen goed les krijg en er niet veel bijleer! Maar talent
Kan trouwens wel goed aanpakken enzo heb wel overwicht!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:12

Citaat:
- Durf jij jezelf een echt natuurtalent te noemen? Heb jij een aangeboren ruitergevoel?

Nee, ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zich zo durven te noemen. Komt misschien wat arrogant over. Ik vind wel dat ik redelijk netjes kan rijden, maar het heeft nog wel wat werk nodig. Ik heb denk ik wel een aangeboren ruitergevoel Lachen

Citaat:
-Ken jij mensen in je omgeving die volgens jou een aangeboren gave voor het rijden hebben?

Ja, mijn instructrice en instructeur zeker wel!

Citaat:
- Of mensen die ten onrechte van zichzelf denken dat ze talent hebben?

En nogmaals ja Haha! Ik wil hier verder niet op ingaan Schijnheilig

Citaat:
-En hoe belangrijk is volgens jou talent om 'de top' te bereiken?

Uhmm...is leuk, maar hoeft niet per sé. Zou voor mij meer een bevestiging zijn voor het feit dat ik goed bezig ben geweest. Maar het is geen doel die ik moet en zal bereiken. Tuurlijk ga ik dalijk wedstrijdjes doen, en als ik hoog eindig, is dat geweldig. Maar zo niet, dan hebben we toch lekker meegedaan Haha!

Hier steek ik wel enorm veel tijd en geld in (mijn ouders dat laatste Lovers), ik houd er van om af en toe een buitenritje te maken, of een stevige strandrit, maar ik vind het hardere werk, in een binnenbak ook altijd leuk. Maar het moet geen sleur voor het paard worden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:18

Topsport is niet alleen afhankelijk van talent, om de top te bereiken zijn er nog zoveel andere factoren.

Of ik talent heb of niet mogen andere voor mij over oordelen, ik doe wat ik kan en meer zal ik nooit kunnen doen, en daarbij, wat heb ik eraan om te weten of ik nou een talent ben? De kans dat ik bij de top ga horen is zeer minimaal, en echt talent hebben er maar weinigen.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:21

talent?? mijn houding is knudde, nee ik ga echt niet voor de schoonheidsprijs.... maar er wordt aan gewerkt en met veel zweten wordt het beter!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:31

hmm natuurtalent wil ik mezelf zeker niet noemen!harde werker wel!

maar mn allereerste ponyrijles ging supergoed, snapte in 1x het lichtrijden, zelfs de galop ging goed!toen geloofden ze niet dat het de 1e keer was dat ik paardrijles had!

maargoed, dat is 10 jaar geleden, en ik hoefde alleen maar rondjes te hobbelen en meer niet

nu ik inmiddels destiny ruim 5,5 jaar heb, weet ik dat ik nog zo veel moet leren!en toen ik met destiny dacht dat ik het aardig onder de knie had, kreeg ik Quentin, en wat bleek?ik kon vrij weinig met hem!

nu zijn we 3 jaar verder, rij ik voor een stal op jonge paarden, en nu heb ik eindelijk dat beete ruitergevoel!en heb ik een beetje het gevoel dat ik 'kan paardrijden'

maargoed om de top(mijn doel is Z2-dressuur, nu M2)te bereiken moet ik nog heel hard werken!en ik denk dat als je een beetje talent/aanleg hebt het rijden in het begin veel makkelijker gaat, maar hoeveel talent je ook hebt, hard werken moet iedereen om de top te bereiken!

heb wel wat 'gevoel' om met paarden om te gaan, dus ga niet druk doen, ongeduldig zijn enz, sommige mensen die(op maneges zie je dat vaker)paardrijden zijn zo lomp en snappen niet hoe hun gedrag op t paard overkomt, dat heb ik niet, heb wel enig gevoel om met ze om te gaan, maar ben beslist geen natuurtalent!kan&moet nog zooooo veel leren!
een mensenleven is te kort om echt goed te leren rijden!je bent nooit uitgeleerd!er zijn altijd dingen die verbeterd kunnen worden, er zijn altijd nieuwe uitdagingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:59

Ik ben absoluut een harde werker en ik heb ook absoluut geen talent Lachen Ik moet het puur hebben van het steeds maar beredeneren van waarom wat en wanneer en hard oefenen. En dan blijkt dat je door hard te werken best Z kunt worden.
Talent alleen is niet genoeg om de top te bereiken. Naast talent moet je ook nog vreselijk hard willen werken en als je die ingredienten bezit bereik je absoluut de top, ook zonder kruiwagens!
Ik ken iemand met vreselijk veel talent en dat is schitterend om te zien. Op zijn 15e stapte hij voor het eerst van zijn leven op een pony, op zijn 29ste leverde hij zijn eerste, zelf opgeleide GP paard af. Sindsdien heeft hij nog veel meer paarden opgeleid tot Zware en Lichte Tour. Maar ik moet er eerlijk bij vertellen dat je de echte talenten niet veel tegekomt.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:25

helaas geen natuurtalent maar zeker weten een harde werker!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:33

veel mensen die mij voor de eerste keer hebben zien rijden (en de keren daarna) zeggen dat ik talent heb
maar ik denk dat het toch vooral door veel oefenen komt
je komt niet zomaar vooruit
talent of niet

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:54

My Dominique schreef:
veel mensen die mij voor de eerste keer hebben zien rijden (en de keren daarna) zeggen dat ik talent heb
maar ik denk dat het toch vooral door veel oefenen komt
je komt niet zomaar vooruit
talent of niet

wie?

ik dnek dat er haast geen natuur talenten bestaan!
ik ben zelf op hele jonge leeftijd begonnen, ik heb het gevoel zeker in me, dat durf ik te zeggen.
ik voel paarden erg snel aan, komt ook wel omdat ik altijd met moeilijke beesies heb gewerkt.
ik moest bij al mijn pony's er hard voor werken om iets te kunnen bereiken, uiteindelijk ook gelukt. mijn doel was bereikt. mijn springinstructeur heeft ooit eens gezegd dat ik erg goed reed en dat ik zo de springsport inkon! was erg leuk om dat te horen. ik hoop dit ook ngo eens te kunnen met een paard, op dit moment rijd ik nog pony en hoop volgend jaar naar het Z te kunnen, dat is nu mijn streven, ik heb hem dan zelf met springen ingereden maar zeggen, hij had nog nooit gesprongen
dressuur is vaak een drama bij mij, dan durf ik ook wel te zeggen Haha! dressuur is absoluut niet voor mij weggelegd! Haha! Haha!

ik geloof niet echt dat je natuurtalenten tegen komt. je bent namelijk nooit uitgeleerd....


***Of mensen die ten onrechte van zichzelf denken dat ze talent hebben?

ja haha, maar daar houd ik me mond over, die kennen jullie toch niet..

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:36

Ik ben zeker geen natuur talent:D
Ben simpel weg een harde werker en daar voor wordt ik op m'n eigen manier weer voor beloont als ik naar laica kijk.
De top zal ik nooit halen simpel weg heb het talent niet en me pony is lang niet goed genoeg.
Toch ga ik straks wel starten en hoop ik dat ik ooit M wordt, daar is mijn streven naar Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:52

Ik doe mijn best met Gammon om samen iets te leren omdat ik het leuk vind!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:53

Ik ben ook absoluut geen talent en moet heel hard werken om verder te komen. Ik wil zo graag leren rijden, maar de weg erheen is zwaar, heel zwaar. En natuurlijk moet je er de middelen (paard, instructie) voor hebben.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:53

ik ben geen talent, wel een onwijs harde werker. Ik wil er alles wel voor laten staan om mn paardje maar te kunnen trainen.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ben jij een natuurtalent of een harde werker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:05

Askja schreef:
-Ken jij mensen in je omgeving die volgens jou een aangeboren gave voor het rijden hebben? Of mensen die ten onrechte van zichzelf denken dat ze talent hebben?


Jij kent Lesley wel he..? (hier nu ook op bokt als les_fjal).
Wat zij heeft met dieren... ze luisteren allemaal supergoed naar haar. Ik denk heel vaak 'had ik dat maar'. Als zij met Tindra (mijn paardje) bezig is, dan lijkt Tindra het braafste paard wat er is. Maar zodra ik haar wil opzadelen
En als Lesley met haar (of een ander paard) loopt en ze staat stil, dan staat het paard ook stil. Ik moet er heel wat voor doen wil Tindra stil staan. Maar goed, daar gaat verandering in komen hoor Lachen Binnenkort luistert Tin ook perfect naar mij Cool
Laatst bijgewerkt door Tindra op 05-11-02 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:05

Jurga schreef:
Ik ben ook absoluut geen talent en moet heel hard werken om verder te komen. Ik wil zo graag leren rijden, maar de weg erheen is zwaar, heel zwaar. En natuurlijk moet je er de middelen (paard, instructie) voor hebben.


inderdaad helemaal mee eens, je komt er niet in je eentje.
ik moet er dan ook hard voor werken, ik heb zal maar zeggen geen Z knol onder me reet en heb ook geen prive les, zou ook niet willen
je ouders moeten er natuurlijk achterstaan en financieel helemaal!
ik heb deze dingen allemaal niet, behalve dat mijn ouders me brengen naar de club en naar wedstrijden! dat is voor mij meer dan genoeg, de rest doe ikz elf, en het gaat ook zo erg goed