Onwennig lopen na hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Onwennig lopen na hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 23:17

Gisteren heeft de hoefsmid Yen bekapt en vandaag liep ze nogal onwennig. Is dat normaal?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:23

Yep dat is normaal Haha!
Nieuwe schoenen moeten toch even ingelopen worden. Het ene paard heeft er meer last van dan de andere en het verschilt ook nog wel eens per smid, maar vreemd is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:29

waarschijnlijk heeft hij er wat teveel afgehaald, met een paar dagen moet ze weer beter lopen, anders moet je hem even bellen. Maar zou me er niet te druk om maken hoor.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 23:31

Nee inderdaad, ze staat heel netjes. Maar ze had eerst nogal 'platvoetjes' en dat wordt nu gecorrigeerd, dus dat is wel even wennen voor haar. Alsof ze ineens op hakjes loopt.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:42

Ja dat is normaal hoor. Die van mij loopt altijd heel stijf als hij nieuwe ijzers onder heeft. Moet wel na een dag of 2 weer over zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:34

Franca schreef:
Nee inderdaad, ze staat heel netjes. Maar ze had eerst nogal 'platvoetjes' en dat wordt nu gecorrigeerd, dus dat is wel even wennen voor haar. Alsof ze ineens op hakjes loopt.


Tip: kijk uit met corrigeren, helemaal nadat ze drie jaar oud zijn geweest, dan valt er weinig meer te corrigeren, en maak je het alleen maar erger, door een andere stand, krijg je een overbelasting op de pezen ed. Ik zou de paarden liever wat scheef laten staan, dan op latere leeftijd extreem te gaan corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:37

marlon7 schreef:
Ja dat is normaal hoor. Die van mij loopt altijd heel stijf als hij nieuwe ijzers onder heeft. Moet wel na een dag of 2 weer over zijn.


Het mag best een keer gebeuren dat je paard wat gevoelig loopt na een bezoek van de smid, maar dit komt toch echt doordat de smid er wat teveel heeft afgehaald. Als dit iedere keer gebeurd, dan zou ik toch eens een andere smid gaan nemen, want iedere keer is echt niet goed hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:57

Het kan gebeuren maar het hoort niet. In principe hoort een paard gewoon goed te lopen nadat de smid hem heeft gedaan. Het is mij ook wel een keer overkomen dat hij te kort gezet was, die smid heeft ook duidelijk te horen gekregen dat ik daar dus niet van gediend was.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 09:32

Fleur is laatst bekapt door een nieuwe smid en liep vervolgens 3 dagen kreupel!

Isabeau is ook pas gekapt -heeft al 2 jaar onafgebroken ijzers en nu niet- en op kleine grindsteentjes loopt ze echt op eieren. Zodra we op asfalt komen of gras loopt ze weer zuiver.

Is hier dan ook te veel afgehaald of kan een paard langer moeten wennen aan het feit dat ie geen ijzers meer heeft?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 11:17

Yorghos loopt nooit gevoelig na bekappen of beslaan. Naar mijn idee wordt die gevoeligheid veroorzaakt door het te kort kappen van de hoeven. Dan kunnen ze inderdaad een paar dagen op eieren lopen.
Maar naar mijn idee heeft de hoefsmid dan geen net werk afgeleverd. Een paard hoort er geen last van te hebben. Als dat vaker voorkomt zou ik toch eens met de smid gaan praten, hoor.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 11:24

Bill is van de week van de ijzers af gehaald (doe ik elke winter) en heeft nergens last van gelukkig. Ik denk dat het toch paard- en smidgebonden is als een paard er last van krijgt

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 00:36

Mijn paard liep steeds zeker 2 weken rot, nadat hij nieuwe ijzers had gekregen. Toen de dierenarts er toevallig een keer bij was, merkte ze op, dat mijn paard wel heel gevoelig was geworden op de voorbenen.

Toch maar eens een andere smid geprobeert. Mijn paard liep meteen goed en heeft inmiddels ook weer mooie droge voorbenen gekregen.
waarschijnlijk is de vorige smid toch te veel aan het prutsen geweest.
Vond het niet echt een leuk idee, dat alle voorgaande ellende voorkomen had kunnen worden. Het is dus wel iets om goed op te letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 00:43

Ik lees hier toch heel wat reacties van mensen die schrijven dat het normaal is. Ik vind dat dus duidelijk NIET normaal. Een paard moet gewoon lekker lopen ongeacht of dat de smid nu wel/niet is geweest.

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 14:36

ik ben het met jippie eens. het is niet normaal. hij heeft er vast te veel af gehaald, want anders loopt hij echt niet onwennig. als ik jouw was zou ik eens een andere hoefsmid uit proberen, misschien doet hij het dan niet.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 13:53

een paard kan ook gevoelige zolen hebben, dan lopen ze heel snel voorzichtig, in mijn ogen is er dan niet teveel van de hoef gehaald...Gewoon een paar dagen niet op ongelijke harde grond en er is niets meer aan de hand.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 14:12

Jippie schreef:
Ik lees hier toch heel wat reacties van mensen die schrijven dat het normaal is. Ik vind dat dus duidelijk NIET normaal. Een paard moet gewoon lekker lopen ongeacht of dat de smid nu wel/niet is geweest.

Tenzij er echt serieus wat aan gecorricieerd is. Als Tammy een tijdje niet gedaan is loopt ze zo verschrikkelijk scheef dat ze af en toe met d'r linker hoef op d'r rechterhoef gaat staan en anders om. Als we dit weer rechter(bij haar word het nooit 100% recht) is gezet voelt ze het wel een paar dagen. Vind ik niet gek.
Maar bij gewoon regelmatig bekappen moet het niet nodig zijn.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 14:44

Iets heel anders: 'mijn' paard is wat kramperig achter, heeft er echt moeite mee om haar been zo lang omhoog te houden in een vrij onnatuurlijke houding (heeft een oorzaak, lang verhaal, nu niet interessant). De smid weet daar goed mee om te gaan, wordt niet boos ofzo en neemt de tijd (2 uur werk is geen uitzondering), maar toch loopt ze niet echt lekker als ze net beslagen is. Oorzaak: spierpijn! Dat kan dus ook nog.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:18

Bij m'n veulens lopen ze eerst een paar pasjes voorzichtig, zo om te zien of hun hoefjes nog wel juist zijn nu ... dan zie je ze zo kijken, en ja hoor - bok bok ... REEEEEEENNNNNNNNENNNNNNNn!!!!! Haha! ... m'n merrie die héél erg gecorigeerd is geweest liep al bij al 15-tal minuten voorzichtig tot ze ook 'r hoeven zonder narren-punten eraan ontdekte, ik denk dat ze toen gelopen heeft als nooit tevoren in 'r leven, en dat terwijl er ettelijke rondjes ervan af geknepen waren en nog niet helemaal goed was toen, alleen aanzet was gemaakt! Dus al bij al mag het niet veel uitmaken, bij de veulens ligt het meer aan het "onwennig" gevoel als iemand aan hun hoeven zit te klooien denk ik, en dat ze dan even raar kijken naar hun ingekorte hoefjes, tja ... bewonderen hun nieuw schoeisel hé!