Zadel helpt houding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Zadel helpt houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 02:05

Ik hoor/zie veel over zadels die erg slecht of juist goed zijn voor je houding. Ik zie b.v. op vzh -zadels dat mensen eerder hun benen naar voren steken dan op een dressuurzadel. ook hebben sommige mensen de neiging om meer onderuit te gaan zakken, als op een stoel zitten, op een vzh zadel. Op een dressuur zadel zitten ze meer rechtop! Nu weet ik dat dat ook het doel is van een drs zadel, maar hoe ervaren jullie zit?

Ik zelf zit beter rechtop op een vzh zadel, maar kan mijn benen niet kwijt (tja, beetje lange benen). Op een dresuurzadel zit ik meer naar voren, maar is mijn onderlijf wel een mooi lijn!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 02:27

Ja, ik heb die ervaring ook. op m'n VZH-zadel heb ik mijn benen veel te ver naar voren, op m'n dressuurzadel had ik dat niet.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 08:35

Goed, ik ben net op zadeljacht geweest (heb er inmiddels 1 gevonden).
Volgens de zadelmaker is bij veel zadels het dieptepunt niet goed in het midden. Hierdoor ga je te ver actherin zitten. Dressuurzadels hebben vaak hogere kussens en hebben er dus minder snel last van, echter volgens de zadelmaker hadden veel dressuurzadels eht diepste punt te ver naar voren liggen. Als het zadel goed in evenwicht ligt, dan kun je je benen ook netjes recht naar beneden laten hangen.

Ymke, het probleem met die lange benen van jou kan ook veroorzaakt wordne doordat je eigenlijk langere zweetbladen nodig hebt.
Ik heb voor m'n kont 17.5 inch nodig en EXTRA lange zweetbladen. Hierdoor is het probleem bij mij opgelost ook al is het een Vzh-richting spring.

Alsh et zadel in evenwicht ligt, met het diepste punt precies goed, dan kun je ook rechtop zitten op een close-contact springzadel

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:38

ja zeker.
Ik heb vorige week en nieuw zadel gekocht en toen heb ik op verschillende gezeten.
Op 1 had ik het idee dat ik heel erg voorover gedwongen werd weer een ander gooide mijn benen naar achter, mensen zijn zo verschillend van bouw het kan best zijn dat een ander wel goed zat op dat zadel maar ik voor geen meter

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 13:39

Op mijn county werd ik veel gecorrigeerd door mijn instructrice. Toen ik op een kn ging rijden niet meer, en ik kreeg complimenten van andere mensen die ik eerst niet kreeg. Dus ja, ze kunnen zeer zeker de ruiter helpen bij een goede zit.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 21:42

Mijn ervaring is ook dat mijn houding voor een groot deel afhankelijk is van op welk zadel ik rijd.
Bij een vzh-zadel heb ik vaak de neiging om m'n hakken op te trekken en iets voorover te hangen.
Bij een (goed) dressuurzadel heb ik dit niet.
Misschien is het ook maar net wat je gewend bent, ik ben nl. nogal eenkennig met zadels, kan vaak met een vreemd zadel totaal niet uit de voeten.
Vreemde paarden ?
Prima, geen probleem, zolang ik er m'n eigen zadel maar op kwijt kan, dan is het in orde.
Zelfs al zitten m'n beugels ook maar een gaatje te lang/kort oid. dan wil het al voor geen meter meer lukken, dan moet eerst het hele zadel in de originele stand verbouwd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 21:54

Er zit idd gruwelijk veel verschil in diverse zadels. Ik zit zo heel af en toe wel eens op het paard van Miran, en die heeft me toch een lekker zadel.... Als verwende westernruiter begin ik altijd al te kreunen als ik een keer in een Engels zadel plaats moet/mag nemen, maar die van Miran daar kruip ik graag op. Heerlijk diepe zit, vanzelf een goede stille beenligging....
Geen idee wat voor merk het was, ik geloof dat het er eentje uit het hoofdstuk 'rib uit je lijf' is, maar hoeveel 't ook kostte, hij is het waard!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Zadel helpt houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 22:45

#Ymke# schreef:
Ik hoor/zie veel over zadels die erg slecht of juist goed zijn voor je houding. Ik zie b.v. op vzh -zadels dat mensen eerder hun benen naar voren steken dan op een dressuurzadel. ook hebben sommige mensen de neiging om meer onderuit te gaan zakken, als op een stoel zitten, op een vzh zadel. Op een dressuur zadel zitten ze meer rechtop!

Ik had altijd een Stubben vzh, waar mijn benen dus gigfantisch ver naar voren lagen. Nu heb ik een Endurancezadel, wat erg neigt naar Dressur, en voilá, mijn benen liggen (wat meer Knipoog ) waar ze horen, en ik rechter Lachen

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 23:53

Mijn verzorgpaard heeft een wintec dressuurzadel, maar ik zit daar ook op in stoelzit. Mijn andere verzorgpony heeft een echt dressuurzadel zeg maar (ik heb geen id welk merk)maar daarop heb ik het al stukke minder.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:04

Op de manege rij ik meestal wel op dezelfde pony (soms ook andere), maar dan merk je ook wel heel erg dat bij een heleboel zadels je benen zowat naar voren geduwd worden.

Nico heeft een dressuurzadel en daar is het helemaal niet bij en dat ziet er gelijk veel beter uit!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:39

Bij Jacky (manegepony) zat ik altijd erg slecht, benen naar voren teo, onderuit gezakt en alles. ZIj had een (heel oud) veelzeidigheidszadel.
Nu rijd ik op een Fries, die is natuurlijk breder en die heeft een Fryso dressuurzadel. Ik schijn daarop echt heel mooi rechtop te zitten, en het valt me zelf op dat mijn benen niet meer naar voren zitten...
Oftewel voor mij heeft een zadel en een breder paard veel goeds gedaan voor mijn houding...

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 09:00

Sonja schreef:
Geen idee wat voor merk het was, ik geloof dat het er eentje uit het hoofdstuk 'rib uit je lijf' is, maar hoeveel 't ook kostte, hij is het waard!


Euroriding Diamant, kostte ongeveer 1200 euro. Bevalt mij ook prima.
Tijdens het passen heb ik meerdere zadels erop gehad. Die anderen lagen bij Sheril ook niet goed, maar hier zat ik zelf ook het lekkerst en het netst (ook volgens de zadelmaker) in.