Wat vinden jullie van stootteugels ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Wat vinden jullie van stootteugels ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 17:07

Gisteren heb ik Remy voor het eerst gelongeerd met stootteugels. Ik had ze gekregen van iemand en was benieuwd hoe Remy erop zou reageren. Lachen

Hij vond het echt helemaal niks terwijl ze superlos zaten (hij had niet eens druk op z'n mond als 'ie helemaal omhoog liep met z'n hoofd). Verward Omdat Remy er nogal geïrriteerd door raakte heb ik ze dan ook na 10 minuutjes al helemaal eraf gehaald. Ik longeer wel regelmatig met slofteugel en dat gaat perfect, dat vind hij helemaal niet erg en wil dan ook echt "werken".

Maar wat vinden jullie van stootteugels ? Gebruik je liever stootteugels of een slofteugel bij longeren, en wat is volgens jullie het grote verschil ertussen ?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:17

stootteugel gebruik ik met longeren, daar zit zo'n rondje van rubber in en geeft dus wat mee, een slofteugel zit helemaal vast en das niet de bedoeling vind ik.

als hij wat geirriteerd raakte erdoor, komt dat niet omdat ze te los zaten en dus steeds onder zn mond heen en weer slingerden?dat voelt ie dus wle in zn mond.

zet ze de volgende keer wat strakker, wel altijd die aan de binnenkant 1 of 2 gaatjes strakker dan die aan de buitenkant

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:26

Een stootteugel maak je tussen de benen door vast aan de singel en dan aan je neusriem en is alleen maar om te voorkomen dat paard/pony z'n hoofd te ver omhoog kan brengen, meer niet, geen echte trainingsfunctie. Bij beginners bijvoorbeeld of extreme sterrenkijkers. Dat is de stootteugel die ik ken en zo slecht is dat nog niet mits je 'm niet aan het bit vast maakt.

Of bedoel je een bijzetteugel? Dat vind ik ondingen, zijn genoeg topics te vinden met redenen waarom.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:29

stootteugels worden zo genoemd als je er eentje vastmaakt vanaf je singel nar t bit van de pony,

maar vraag in een ruitersportzaak naar een stootteugel dan krijg je....juist 2 bijzetteugels!
dus ze zal wel bijzetteugels bedoelen, maar dat zijn echt geen ondingen hoor, mits ze met verstand worden gebruikt!
ik krijg er mijn paard heel goed mee aan het lopen aan de longeerlijn
en op de stal waar ik werk worden de paarden er ook regelmatig mee gelongeerd.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 17:33

Ik heb er 2 en dus maak ik ze aan het bit vast en ter hoogte van zijn schouder aan de longeersingel.

Het zou goed kunnen dat hij het irritant heeft gevonden omdat ze vrij los zaten. Zal het nog eens proberen maar dan strakker. (had ze losjes gedaan omdat ik 'm er gewoon rustig aan wil laten wennen.)

Ik vind juist op de manier van Margreet dat je je paard zo volledig vastzet en daar heb ik een hekel aan. Ik zorg altijd dat hij gewoon voldoende ruimte heeft om z'n hoofd te kunnen bewegen zonder veel druk in z'n mond. (daar wordt 'ie alleen maar hard van in z'n mond)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:34

Reden 1 waarom het ondingen zijn: dat rubber. Ze worden er enorm taai van, kunnen er lekker in gaan hangen, (jaja drijven blabla, maar waarom moeilijk doen als het ook zonder rubber kan...) of het slingert fijn heen en weer als de bijzetteugel ontspant (paard laat los), ook niet echt bevorderlijk voor een stille aanleuning.
Bijzetten, op welke manier dan ook, hoort voor mij met materialen te gebeuren die licht van gewicht zijn en niet rekken.

Ander woord voor stootteugel is trouwens 'vaste martingaal' en het is NIET de bedoeling dat je daarmee z'n kin op z'n borst trekt, puur een begrenzende werking als het paard debiele dingen gaat doen, net als een lopende martingaal, die doet ook niks als paard braaf is.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:39

Ik longeer gewoon met touwtjes. Iets met rubber of elastiek is nietrs, hij wordt er taai van zoals Margreet zegt.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 17:45

Margreet schreef:
Reden 1 waarom het ondingen zijn: dat rubber. Ze worden er enorm taai van, kunnen er lekker in gaan hangen, (jaja drijven blabla, maar waarom moeilijk doen als het ook zonder rubber kan...) of het slingert fijn heen en weer als de bijzetteugel ontspant (paard laat los), ook niet echt bevorderlijk voor een stille aanleuning.
Bijzetten, op welke manier dan ook, hoort voor mij met materialen te gebeuren die licht van gewicht zijn en niet rekken.

Ander woord voor stootteugel is trouwens 'vaste martingaal' en het is NIET de bedoeling dat je daarmee z'n kin op z'n borst trekt, puur een begrenzende werking als het paard debiele dingen gaat doen, net als een lopende martingaal, die doet ook niks als paard braaf is.


Oké, ik geef toe, ik ben niet kapot van stootteugels, ik werk veel liever met een slofteugel die ik op 2 plekken vast kan zetten zodat hij wat speling heeft.
Ik kan me voorstellen dat het irritant is als die zware rubberdingen rond gaan slingeren onder je koppie waardoor je automatisch met je koppie gaat schudden...
Maar toch vind ik iets vreemd wat je hier uitlegt... Je zegt dat de stootteugel een begrenzende werking heeft als hij gekke dingen gaat doen hè, dat wil dus eigenlijk zeggen dat je 'm zo strak moet zetten dat je paard zijn hoofd gewoon "recht" naar voren moet kunnen houden en dat je dus geen druk mag hebben op het bit.
Wanneer je paard dan gaat inbuigen en ontspannen, gaat hij met z'n hoofd naar beneden en zal de stootteugel alsnog gaan slingeren. Eigenlijk zijn het dus gewoon teugels die bijna geen goede functie hebben...?

Of zie ik het nu verkeerd ? Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:48

Dit is een stootteugel of vaste martingaal, vastgemaakt aan de neusriem. Aan het bit kan ook, maar daar ben ik niet echt van gecharmeerd. Vastgemaakt aan het bit krijgt het al meer een trainende functie ipv alleen een beperkende, maar ik kan wel beter manieren verzinnen om je paard te trainen dan deze.

Afbeelding

En dit zijn bijzetteugels

Afbeelding

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:51

Maudje schreef:
Wanneer je paard dan gaat inbuigen en ontspannen, gaat hij met z'n hoofd naar beneden en zal de stootteugel alsnog gaan slingeren.


Een stootteugel is gewoon een leren riem, zit niet zo'n zwaar rubber aan, scheelt een stuk Haha!

Maar ik ben er allebei niet kapot van nee. Al kan een stootteugel zoals ik 'm bedoel nog wel goede diensten bewijzen bij beginners op eigenwijze pony's zonder dat de pony er al te veel last van heeft (dingen zoals inbuigen e.d. zijn dan toch nog niet aan de orde).

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 17:51

Ok, ik heb het dus over de bijzetteugel...

ff off topic, ik kan vandaag niet meer reageren, moet naar huis Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 17:53

Fijn weekend Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 19:06

ik dacht al dat je bijzetteugels bedoelde!

maar ik blijf erbij, die van mij loopt er met het longeren heel fijn mee, en hij hangt niet!
hij hangt ook niet als ik eens met een rubber bit rij.dus dat hangen omdat t rubber is, ja t kan natuurklijk maar ieder paard is anders!

ik ben juist anti-vastzetten met iets wat niet meegeeft, touwtjes bijvoorbeeld!
mocht het paard dan met zn hoofd omhoog komen dan komt er zo'n harde correctie op!en die stootteugels die geven iets mee, terwijl hij toch druk in zn mond voelt!

maargoed er zijn zo veel verschillende hulpteugels en iedereen heeft er wel een andere mening over!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 21:05

Ik dacht altijd dat dit een stootteugel was? Die vaste martingaal ken ik ook wel, maar das toch niet t zelfde? Txtje onder t plaatje klopt nie hoor, ik heb gewoon t plaatje ff veranderd
Afbeelding

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 21:27

dat is eigenlijk ook wat ik onder een stoot versta ja...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 22:46

Ach, what's in a name. Het is iig zeker niet hetzelfde als een bijzetteugel! (het gebruik dan)

Je kunt een bijzetteugel wel als stoot gebruiken en aan het bit vastmaken, maar met rijkunst heeft dat niet veel te maken, ik vind het nogal grof. Paard is braaf, draagt z'n hoofd laag, maar wel dat geslinger aan z'n mond van die rubberen ring. Waardeloos!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 00:27

ja een bijzetteugel, zo gebruikt als het laatste plaatje, dat wordt hier in mijn omgeving stootteugel genoemd, zit via de singel aan het bit vast, en dat is inderdaad onhandig!

maar bijzetteugels gebruiken, dus die met die rubber rondjes erin, om mee te longeren, dan slingert die echt niet hoor!en dan vind ik ze superfijn!