Springen met een Fries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Springen met een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 00:15

Vorige week (geloof ik) had ik Amadeus eerst vrij laten springen, daarna ook nog een paar keer met longeerlijn. Dat vond hij volgens mij dus best wel leuk om te doen. Nou had ik het daar over met iemand van stal, die zei dat het volgens haar niet goed is voor Friezen om te springen.
Ik had iets van zo lang hij het leuk vindt, mag hij van mij springen en ik wil het ook een keertje onder het zadel gaan proberen.

Wat denken jullie dus, kan het kwaad om af en toe eens een keertje te springen met een Fries (zal niet hoog zijn, aangezien ik dat niet durf) echt gewoon als afwisseling, omdat hij het leuk vindt, of is het slecht voor hem en kan ik het beter neit doen?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 03:28

Of het niet goed zou zijn voor een Fries is mij onbekend. Hier heb ik namelijk nog nooit van gehoord ook niet in de jaren dat ik bij een Friezen hengstenhouder/stoeterij werkte.

Zelf maakten wij geregeld een sprongetje met de Friezen, puur ter afwisseling. Wel ken ik een friese merrie, die inmiddels alweer 21 jaar is en staat te genieten van haar pension bij haar eigenaar van 96 jaar, die in het verleden met de dochter van die eigenaar wedstrijden in de klasse M heeft gesprongen. Zij gaven zelfs ieder jaar (zo heb ik ze leren kennen) een optreden bij Indoor Leeuwarden. Goed springen kunnen sommige Friezen wel degelijk, alleen zijn ze er over het algemeen totaal niet voor aangelegd. Daar komt overigens ook bij dat het niet echt een fraai plaatje als je met een Fries de ring in komt rijden.

Maar.. zo nu en dan een sprongetje maken.. dat moet naar mijn idee heel goed kunnen.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 08:53

ik heb ze een aantal keer op een show zelfs met een shire zien springen, dus waarom niet met een fries? Heb daar ook nog nooit iets over gehoord.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 09:05

Ja, gewoon doen! Is alleen maar goed voor het achterbeengebruik imo.
Ik heb zelf met Lucien 1.20 gesprongen, hoewel je dat nu niet meer zou zeggen. Het is ieder geval leuk voor de afwisseling.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 09:07

ja ik doe het ook met Jaike en ze vindt het schitteren, ze weigert
nooit
Op dit moment als ik haar vrij laat springen dan haalt ze de
1.00/1.10 m Haha!

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 10:47

Ik kan me voorstellen dat het wel goed is vor een Fries. Die zijn over het algemeen toch wat minder sterk in de lendenen, en juist door te galopperen en een klein gymnastiserend sprongetje te maken maak je de lendenpartij sterker. Maar dus niet overvragen hierin, want ze zijn gewoon minder sterk wat dit aangaat.
Verwacht overigens geen giga-talent voor het springen...ze zijn er eigenlijk niet op gefokt.
Ik heb wel eens met een Fries gesprongen, die ging met 4 benen tegelijk de lucht in, totaal geen bascule en ze had haar kop ook nog eens extreem omhoog. Bij de landing, heb ik met mijn voortanden fors in haar manen gehapt....was geen pretje....

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 11:53

Afwisseling kan nooit geen kwaad, maar oud het beperkt. gbruik het om het geheel wat sterker, soepeler en leniger te maken. Overbelast hem niet, hij is niet gebouwd als springpaard.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 12:20

Ik heb mijn tuiger laatst ook los laten springen en dat ging ook leuk...
heel relaxed... Wil het als hij wat beter beleerd is ook zeker onder het zadel proberen..Voor de afwisseling kan het zeker geen kwaad.. Have fun..

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 18:50

aha eindelijk een goed topic,
iedereen beweerd dat het slcht is voor zijn spieren ofzo
nou ik spring ook wedstrijden en hij springt super en hij is er nog steeds niet kreupel van.

dus ik vind het goed voor de afwisseling, en zijn spieren worden er ook sterker van. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 19:11

Lekker doen joh
En als je het netjes opbouwd lijkt het me alleen maar goed voor de spieren.
En voor de afwisseling en het leren opletten waar ze de pootjes overal laten Lachen
Dus veel plezier.