Is paardrijden een sport??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Is paardrijden een sport??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-02 11:36

Volgens mijn oude huisarts dus niet. Volgens hem sport alleen het paard.

Dus is mijn vraag krijg je van paardrijden nou wel of geen conditie?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:39

conditie een beetje, spieren zeker weten (dan op plaatsen waar je normaal weinig spier hebt (binnenkant bovenbeen).
Van werken aan de lange lijn in draf, in de bak krijg je wel aardige conditie....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:42

als je even kijkt naar de ruiters na de beginnelingenles is het wel duidelijk dat er spieren aan het werk worden gezet die normaal niet gebruikt worden ja.
als je oefenend etc rijdt zeker, als je een buitenrit maakt ofzo zal het wat minder zijn. maar je moet dus echt wel op je paard zitten werken.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:46

het is wel een sport en je zult er ook echt wel wat mee aan je conditie doen. Met 1 keer in de week rijden natuurlijk veel minder dan wanneer je elke dag meerdere paarden rijdt. Echt trainen met je paard zal ook meer belastend zijn voor jezelf dan een uurtje buitenrijden.
Volgens mij is paardrijden echt wel een sport (waarom zijn er anders olympische spelen waar ook paardgereden wordt??) en krijg je er ook wel conditie van Lachen

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:55

Paardrijden is zeker een sport!!! Ik snap nou echt niet waarom het geen sport zou zijn?! Als ik een tijdje niet gereden heb , nou , dan voel ik het heus wel als ik weer begin!! Als je trouwens bij het doorzitten geen enkele spier gebruikt , dan blijf je niet echt zitten hoor!! En inderdaad, paardrijden is ook op olympisch niveau, conclusie : paardrijden is een sport!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:56

Wat is dat voor kwakzalver?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 11:57


eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:01

Ik vind het wel een sport. Maar er worden geen extreme lichamelijke prestaties van de ruiter gevraagd. Het hangt wel ervan af op wat voor paard je zit Haha! .

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:04

als je cross hebt gereden kun je gelijk merken hoe je conditie is. vooral als ze aan vervelen is, ben je echt kei moe.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:05

Als je een flinke conditie wilt opbouwen, dan kun je idd beter gaan hardlopen of skaten. Hoewel ik toch door het endurancerijden (trainen/wedstrijden) merk dat ik wel een iets betere conditie gekregen heb. Tja, toch allemaal duursporten... Haha!

Maar paardrijden vraagt wel degelijk iets van je spieren. En dan zou het geen sporten zijn? Wat doen dan de verschillende takken van paardenSPORT op de Olympische Spelen? Verward

Vaaaaage huisarts heb jij hoor. Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:12

De redenering erachter is dat het paard loopt, maar velen vergeten dat de ruiter ook bewust bezig moet zijn om z'n viervoeter op gang te houden. Corrigeren, aandrijven, zit aanpassen ... velen zien "zitten", maar ruiters weten wel beter, vooral op hoog niveau ... dat van "zitten" alleen maar weinig sprake is. En ... Vergeet de rest niet, een paardenbaasje doet aan gewichtsheffen (stal uitmesten, opstrooien emmers water zeulen) lange afstandslopen (achter je paard gaan lopen om het te vangen als ie geen zin heeft) doet nacht en dagwerk (oei, die storm, toch maar 15 keer gaan zien of ze nog wel fijn en veilig staan) ... kan zo nog wel even doorgaan hoor! .... Dus ... niet onderschatten, paardrijden en hebben .... t'is echt wel meer werk dan gedacht, maar ook meer FUN dan gedacht!!!!!!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:29

Ik heb een keer op een pony gereden die er in de bak echt elke keer vandoor ging, croste heel de bak door. Aan het einde van de les stapte ik af en toen merkte ik het al, ik had spierpijn!!!!!!

Die dagen erop had ik echt zoerg spierpijn! Dus toen echt wel gewerkt maar wij rijden bijna altijd buiten en dan 1 keertje in de week. En dat is gewoon leuk maar niet echt sporten, zitten dan ook veel in de stap, maar in de bak dan kom je wel et een bezweet en rood hoofd de bak uit hoor!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:32

nooit spierpijn gehad na het paardrijden?

lijkt me dus dat het wel een sport is!hoe kan je anders spierpijn krijgen!voornamelijk beginners hebben regelmatig spierpijn omdat ze spieren gebruiken die ze normaal niet zo veel gebruiken!

en het is natuurlijk niet zo intensief als hardlopen, voetbal oid maar wel degelijk een sport!

en met buitenrijden gebruik je niet zo veel spieren maar met springen& dressuren dus echt wel!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:38

Renske20 schreef:
...en met buitenrijden gebruik je niet zo veel spieren...


Ligt er ook maar weer net aan hoe je buitenrijdt: aan een lang teugeltje ter ontspanning of juist trainingsgericht, bijvoorbeeld voor endurance of SGW. En of je een paard hebt waar je volkomen ontspannen (bijna zonder na te hoeven denken) op kunt zitten of een paard dat je bij alles in de gaten moet houden om meteen te kunnen ingrijpen. Want dat laatste is ook erg vermoeiend! *LOL*

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 16:45

Ik heb dus echt wel een goede conditie van het paardrijden gekregen!! Met de couper test op school was ik altijd 1 van de beste, samen met nog een meisje uit mijn klas die ook reed. Lachen Die was altijd de beste! hihi
Ik heb een gespierde buik maar verder niet zoveel spieren, ja tuurlijk wel spieren maar echt dat je ze goed ziet ofzo. Knipoog

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:06

Auw spierpijn -> volgens mij wel Haha!

Erik34

Berichten: 176
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:20

Het beste is om die huiarts het eens aan de lijve te laten ondervinden. Wil wel eens zien of hij de volgende dag nog lopen Haha! Haha! na een stevige rit.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:25

Ik had ook een gymleraar op de middelbare school die dit soort uitspraken deed. Op mijn uitnodiging om een uurtje mee te komen lessen ging hij echter niet in...
Maar idd is paardrijden wel een sport. Het hangt van jullie niveau en manier van rijden af hoe intensief dat is, maar een sport is het zeker. Zoals Sonjabelgium ook al zegt: al was het alleen al door het werk er om heen! Haha!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 17:54

Je hebt de uitdrukking: Reiten, nicht Fahren... Met fahren doe je weinig, maar met echt reiten doe ik zelf echt wel wat.. Ben niet helemaal stuk , maar doe wel wat. Je moet zelf maar eens 5 paarden rijden, dan ben je wel een beetje moe, dus je doet wel wat..

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 18:01

Hahahaha..

Het lijkt mijn vader wel.. *LOL* Die zegt het ook altijd.. *LOL*

Maar hij vergeet even dat ik ook wel eens het zweet van mijn rug heb lopen.. Zeker sinds ik met Ulbe ben begonnen.. Dat is er echt eentje waarbij ik giga moet werken om er een regelmatig tempo uit te krijgen..

Haha, wat een kwakzalver zeg *LOL*

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 22:26

nou dat is toch 100% zeker een sport!!!! als je hoort hoe erge spierpijn sommige mensen kunnen hebben van paardrijden (voorla 2ste keer) maar ook ik heb nog wel es spierpijn! en toen mij mam were es reed na 20 jaar ofzo had ze het idee dat ze aan alle spieren spierpijn had! ik heb zelfs gehoord dat je bij paardrijden meer speiren gebruikt dan bij voetballen!
en je krijgt er ook conditie van d8 ik zo..ik heb bijna mijn hele leven alleen als hobby paardrijden gehad(nooit gedanst ofzo..oke toen ik 5 was een paar weekjes) en ik heb de beste conditie van de meisje svan de klas..waar haal ik die conditie anders vanaf??

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 22:43

Paardrijden is zeker wel een sport. Mischien krijg je van 1 uurtje in de week paardrijden wel niet zo'n goede conditie als 1 keer in de week hardlopen, maar zeker als je vaker rijdt krijg je er echt wel conditie van. En vooral van stalwerk krijg je een conditie, of van meelopen in beginnerslessen Knipoog.
Maar goed ik kan me ook wel voorstellen dat het voor mensen die niet paardrijden lijkt alsof het geen sport is, uiteindelijk ziet het eruit alsof je alleen maar op je paard zit. Alhoewel je van een arts zou verwachten dat hij wel beter weet Verward Ach het blijven mensen heh Haha!