Domesticatie van paarden en gevolgen hiervan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Domesticatie van paarden en gevolgen hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 13:26

Hallo,

Ik zit in mijn eindexamenjaar (6 gymnasium) en voor ons eindexamen moeten we een Profielwerkstuk (pws) maken, dit is een enorm werkstuk (vergelijkbaar met oefen scriptie) en moet twee vakken beslaan. Ik ( en mijn pws partner) heb de vakken biologie gekozen samen met geschiedenis. Omdat ik zo gek op paarden ben en hier ook erg geïnteresseerd in ben gaat ons pws ook over paarden, en we zoeken hier nog allerlei info voor. Vandaar dat ik hier hulp zoek. Onze onderzoeksvraag luid: “Hoe is de domesticatie en verdere ontwikkeling van het paard verlopen en wat voor invloed heeft dat gehad op de geschiedenis van de mensheid.”
We hebben zelf al en heleboel deelonderwerpen in gedachte en dingen die we willen behandelen, en zijn nu bezig met informatie zoeken. Ik zet hier onder de onderwerpen die we in gedachte hebben en ik hoop dat jullie allemaal info hierover hebben of weten te vinden en dat aan mij door willen mailen, of hieronder zetten. Ik denk hierbij aan boeken,sites, artikelen enz. O.K. hier komt het:

Algemeen
-De ontwikkeling van het paard, van Eohippus (Dageraadspaardje) tot Equus Caballus.
-Het vroegste gebruik van het paard. (denk aan het van rotsen drijven van kuddes paarden voor voedsel)
-Waar, wanneer en hoe vond de domesticatie van een eerste paard plaats.

De invloed van het paard op de mensheid, denk aan:
-Djengis Khan die dankzij het paard het grootse rijk ooit heeft kunnen veroveren
-De spaanse veroveraars die door de Indianen als goden werden gezien en onthaald omdat ze op paarden zaten (die ze niet kenden). Mede hierdoor was de oorspronkelijke bevolking zo makkelijk te onderwerpen.
-Door het gebruik van paarden als vervoermiddel werd het reizen+vervoer+handelen op lange afstand mogelijk. Hierdoor zijn kennis en goederen (eerder?) verspreid, wat bijgedragen heeft aan de ontwikkeling van (afgelegen) gebieden.

De invloed van de mens op het paard (exterieur):
Ik heb over de volgende onderwerpen gelezen of erover gehoord en volgens mij zijn ze allemaal wel redelijk waar, en daarom wil ik ze graag gebruiken in mijn pws, maar ik weet van allemaal geen bron te vinden. Ik moet het ergens zwart op wit terugvinden (en van een redelijk betrouwbare bron) anders kan ik het niet gebruiken.:
-Waarschijnlijk hadden alle paardenrassen vroeger 4/5 gangen, en dat is er door de mens uitgefokt. Het is de tegenwoordige gangenpaarden niet aangeleerd zoals veel mensen dachten, en het is ook niet een “afwijking” in de evolutie geweest. Bewijs hiervoor was geloof ik hoefafdrukken die gevonden zijn in versteend lava (van heel lang geleden) die de voetbeweging hebben van de gang tölt.
-Waarschijnlijk hadden vroeger de paarden van nature korte manen, maar de mens heeft met de paarden met lange manen (degene met mutaties in hun DNA) doorgefokt uit esthetisch oogpunt. Bewijzen hiervoor zijn en dat het helemaal niet logisch is om lange manen te hebben (kortere zijn praktischer, en de natuur zorgt dat alles zo praktisch mogelijk is) en dat er grot tekeningen zijn gevonden van paarden die allemaal korte manen hebben. Deze tekeningen stammen van voor de domesticatie.
-Het paard heeft er een aantal miljoenen (?) jaren over gedaan om van een hoogte van30cm naar een hoogte van 1.30 m te evolueren. De mens echter heeft in een paar duizend(?) jaar daar nog eens een halve meter bovenop gefokt. Maar wel ten koste van kracht, sterkte, gezondheid, uithoudingsvermogen, en overlevingscapaciteiten.
Dit zou verklaren waarom ponies “sterker” zijn dan paarden. (qua soberheid enzo)

Over het terugfokken van wilde paarden en het behouden ervan:
- De prezwalski paarden
- De konik paarden. Ik heb hier 2 verschillende versies van gehoord, maar weet niet welke de juiste is.
- 1: De tarpan en de konik paarden leefde naast elkaar en waren erg verwant, en men probeert nu met de konik paarden die het meest op de tarpan lijken het tarpan ras terug te fokken.
- 2: De wilde tarpan is in Rusland vaak gekruist met boerderij paarden, en die paarden begonnen een apart ras te vormen op een gegeven moment. De konik. Dus nu probeert men met de meest op tarpan lijkende paarden de tarpan terug te fokken.


Hoewel de mens qua uiterlijk ongeveer alles aan het paard heeft (kunnen) veranderen ben ik er van overtuigd dat het “innerlijke” paard niet veel verschilt van het originele, vrije, wilde paard. Het volgt nog steeds z’n instinct, heeft bepaalde gedrags en omgangsnormen net als in de kuddes vroeger en is nog steeds een vluchtdier. Hoewel we paarden tegenwoordig 23 uur per dag opsluiten in een hokje van 3 bij 3 meter houd het zijn natuurlijke gedrag zo veel mogelijk en zal dit ook zo veel mogelijk tot uiting brengen.
Omdat we ons onderzoek niet uitsluitend literair willen laten zijn willen we ook nog een “echt” onderzoekje doen, en dan met betrekking op dit laatste onderwerp. Het zou ons leuk lijken om zowel gedomesticeerde paarden in stal en kudde verband te observeren, als wilde paarden. Voor de gedomesticeerde paarden zouden wij graag bij iemand met een kleinschalige kudde (liefst zo divers mogelijk qua leeftijd enzo) langskomen om ze een dagje te bekijken. Dus weet je iets of voel je je geroepen om van je eigen kudde een studie object te maken, laat het me weten. De wilde paarden wordt een beetje een probleem gezien het feit er geen echt wilde paarden meer zijn, en degene die het meest er bij in de buurt komen allemaal niet naast de deur wonen. Daarom dachten we aan een kudde ijslanders in een opfokgebied (maar met als nadeel dat dit eigenlijk om uitsluitend jonge paarden gaat en merries en hengsten volgens mij apart lopen, dus niet echt waarheidsgetrouw voor zover dat moegelijk is). Of dachten we misschien aan een kudde konik paarden, weet iemand hoe die leven? Of die wel echt in kudde verband leven, met 1 hengst als leider en verder merries met veulens, en dat er ook nog groepjes jonge hengsten met elkaar rondzwerft? Ik weet niet of dit zo is, maar het lijk me zowieso wat “echter” dan een opfok gebied, maar misschien heb ik het mis hoor.
Weet iemand misschien bij wie we dan terecht moeten en of dit uberhaubt mogelijk is?

In ieder geval hartstikke bedankt, alleen al voor het uit lezen van het hele verhaal, en alle tips en info en adviezen zijn welkom.

Groetjes Petra

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:44

je kan misschien nieuwe stukken vinden in het boek: de aard van het paard door s. budiansky. maar aan je posting te zien heb je misschien hier al gebruik van gemaakt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:44

Bij opfokadressen kun je zowiezo terecht. MAar dan heb je vaak een eenzijdige belichting van de kudde. Een kudde bestaat normaliter uit merries en hengsten en uit allerlei leeftijden. Je zou eigenlijk een gemengde kudde moeten kunnen zien.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:49

tja nu de tijd niet, maar er lopen paarden los in de biebos weet niet hoe je het schrijft ennog op meerdere plekken.

nastyexplosive

Berichten: 281
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 14:50

Het boek het aard van het paard heb ik nog niet gebruikt, maar ik had er wel aan zitten denken. Even aanschafen dus......

clarissa666
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Grollingen-West

Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 16:36

Hoi nastyexplosive,

Wat leuk zeg, dat je onderzoek doet naar die oude paardenrassen..Heb je ook al eens gedacht aan Americo? Da's het paard van Sinterklaas, en die is wel 400 jaar oud!!!

Dagdag!