gem leeftijd dat paarden doodgaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

gem leeftijd dat paarden doodgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-02 23:01

hoi,
Ik vroeg me af wat de gem. leeftijd is dat paarden doodgaan. Want sommige worden 40 ofzo en andere maar 13. En met welk getal moet je de leeftijd van een paard vermenigvuldigen om het in 'mensenjaren' te krijgen?
groetjes
celinde

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:33

8 volgens mij, dat heb ik tenminste weleens gelezen. Ik weet dat er veel paarden op jonge leeftijd kreupel worden, maar 8 is erg jong als gemiddelde sterfleeftijd.
En ik denk dat je net als bij honden verschil hebt tussen rassen en groottes om het te vergelijken met mensenleeftijd.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:45

die gemiddelde leeftijd is 7 of 8 jaar
schrikbarend laag , maar helaas waar

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 08:15

Bedoel je dat ze sterven van ouderdom of moet het vroegtijdig sterven door ongelukken enz. ook meegerekend worden?

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 08:33

In nederland zijn er maar weinig die een "natuurlijke" dood sterven. Helaas is het zo dat als een paard niet meer voldoende functioneert, dus als er niet meer op gereden kan worden of niet meer op niveau wedstrijden mee gereden kan worden, vaak wordt afgemaakt. uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Ik denk dat de gemiddelde (natuurlijke) leeftijd rond de 25 ligt. Ik denk dat de gemiddelde leeftijd in Nederland rond de 12 jaar ligt.
Deze cijfers zijn op mijn gevoel gebaseerd. Niet op Feiten!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 09:22

Ik heb idd weleens gelezen dat de gemiddelde leeftijd ligt rond de 8 jaar... In de natuur zou die rond de 20 a 25 moeten liggen, zoals Nanda ook al zei.
Of er een formule is om paardenleeftijd naar mensenjaren om te rekenen weet ik niet.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:03

Mijn paard is dus al zwaar bejaard met zijn 13 (hiha!). Baduh is een Budjonny en die staan erom bekend dat ze heel erg oud worden. Het verschilt dus ook per ras. Verder zie ik wel heel vaak meldingen dat dure, bekende hengsten op hun 6e al het loodje leggen. 8 Vind ik dus niet vreemd.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:05

gemiddelde leeftijs op 8???

dan zouden ze bij ons thuis er alle3 al niet meer zijn!
Quentin 9 Destiny 12 Desiree 17!

maar ken inderdaad veel paarden die op jonge leeftijd, sommige al als veulen, anderen rond 5/6 jaar een spuitje hebben gehad ivm kreupelheid.

als het aan sommige dierenartsen had gelegen was destiny ook al 2x afgemaakt! (kreupel) Toen ze 8 en toen ze 11 was!maar ze is er nog steeds!en hoop dat ze heeeeel oud wordt!

maar ik ken ook maneges met de stallen vol manegepony's en paarden die tussen de 15&25zijn!
maar dat betekend dus dat er echt heel erg veel jonge paarden worden afgemaakt als de gemiddelde leeftijd toch maar op 8 ligt!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:25

Paar jaar geleden viel het oude rijpaard van de boerin dood om. Dier is 26 jaar geworden, was toen grijs om de kop, liep krakkemikkig, holle rug. Deze WPn-er was gewoon stokoud.
Even daarvoor was de 18 jarige friese stermerrie al echt aan haar einde gekomen. Die hebben ze weggebracht, maar was anders nog diezelfde winter een natuurlijke dood bestorven.
Kennis van ons had het oude warmbloedpaard ergens in een pensionweide laten lopen, tot zijn einde. De laatste zomer bleek zijn gebit gewoon niet meer toereikend en hij werd magerder en magerder, ook die hebben ze maar weggebracht, het einde was nabij. Die is 23 jaar geworden.

Natuurlijke maximale ouderdom voor warmbloedpaarden ligt inderdaad ergens na de 20. Voor Friezen is het iets eerder, die zijn op hogere leeftijd duidelijk minder goed/sterk.
Paarden van 30 jaar of ouder is echt uniek, dat gebeurt niet vaak. 20 jaar lukt de meesten wel, na de 25 wordt het moeilijk.

Bij ponies ligt het anders, die worden ouder. Een pony van 20 kan nog heel wat jaartjes mee met wat geluk. maar een pony van 20 is nog steeds wel een oudje.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 12:07

De gemiddelde leeftijd is inderdaad een jaar of 8. Moet je nagaan hoeveel paarden er worden afgemaakt op jonge leeftijd, dan begrijp je wel waar die gemiddelde leeftijd vandaan komt.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 12:49

Ik ben trots, ik heb er 1 van 31 jaar en 1 die tussen de 25 en 35 jaar zit. En volgens deze getallen zijn mijn andere 2 paarden ook al oud!

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 13:32

Ja maar haflingers gaan veel langer mee hoor Haha! en daar kun je ook gewoon nog op rijden als ze oud zijn.(heb er toevallig ook 1!)
Die kunnen al gauw tegen de 40 worden en hebben daar veel meer kans op. Maar dat verschilt heel erg per ras.
Dus ik hoop dat mijn haflinger die leeftijd ook haalt
Gr. Emma

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 13:35

8!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dat kán toch helemaal niet??? op die leeftijd komen ze net id kracht van hun leven!! (7-14 à 15 toch?)

das toch ongelooflijk. daaraan zie je... ik bedoel, je kan er met gezond verstand heel wat uit afleiden. toch zie ik gelukkig nog veeel paarden die veel ouder zijn.

idd meest pony's, hafs, ijsjes, shets... noem maar op.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:35

ik heb laatst bij m'n les gedragsleer gehoord dat 7 jaar in NL de gemiddelde leeftijd was. Idd erg jong.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:02

Ik denk dat daarbij ook de dieren meegerekend worden die voor de slacht gefokt worden. Helaas, het gebeurt. De dieren die een "normaal" leven hebben, zullen heus wel ouder dan 8 worden. Gelukkig wel.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 17:09

Dees schreef:
Bij ponies ligt het anders, die worden ouder. Een pony van 20 kan nog heel wat jaartjes mee met wat geluk. maar een pony van 20 is nog steeds wel een oudje.



haha nou mijn vorige pony is nu bijna 22 en loopt nog volop in de sport, en echt waar iedereen schat Arenda zó rond de 5, echt grappig! Tong uitsteken oortjes naar voren en racen maar, het enige is dat ze erg iel is en dus snel mager lijkt, maar oud?! nee dat nooit, dat beest kan nog echt wel 1.00 meter springen(Z) Haha!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 17:41

Flix is al oud hij is 11,5. Maar om eerlijk te zijn werd hij op zijn 8ste al kreupel!
En had ik hem in principe om die kreupelheid afgelopen Mei weg kunnen brengen!!
Gelukkig gaat het nu wel weer aardig dus is daar nog geen sprake van.

Danno is nu 4,5 maar daar wordt nu even niks mee gedaan.

Maar het is diep triest te horen dat zoveel jonge paarden de dood ingaan.