martel werktuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

martel werktuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-02 19:03

Ik heb gister in de ruitersportzaak toch zo'n martelwerktuig (althans, zo zag het eruit) gezien!

Het was een soort hackemore, een stalen ketting over de neus, met daaromheen een rubber huls zeg maar. Hier onder zat een bit (zag er een beetje uit als een dressuurstang met een klein tongboogje) en gigantische scharen.

Ik ben niet tegen stangen, ik ben niet tegen een hackemore, maar dit zag er toch wel heel erg eng uit!
Begrijpt iemand wat ik bedoel en weet iemand waarvoor ze gebruikt worden?

Je paard moet toch wel heel erg ver heen zijn moet je zo'n ding nodig hebben

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:05

als dat in verkeerde handen komt...

Hoop dat er een duidelijke waarschuwing bijzat, en dat niemand dat voor de "gein"koopt...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re: martel werktuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:08

stef schreef:
Je paard moet toch wel heel erg ver heen zijn moet je zo'n ding nodig hebben


Niet het paard is dan ver heen.........maar degene die dat ding koopt met de bedoeling het voor zijn paard te gebruiken!!!!!!!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:57

soms kan iemand even niet anders dan met een hackemore rijden, denk bv aan een paard waarvan flinke werkzaamheden aan het gebit zijn verrricht, dan kan je even niet met bit rijden

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:07

ja, maar dat ziet stef ook in, hij heeft het over een zo te horen verschrikkelijke combinatie.

nou, iem die van paarden houdt koopt het niet en iem die er niet van houdt koopt het wel, maar als dat er niet was had hij vast wat anders dwingend hoor...

jammer dat zoiets in omloop is, zonder koeien van letters waarschuwingen erboven blijkbaar.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:24

ponyzotje schreef:
ja, maar dat ziet stef ook in, hij heeft het over een zo te horen verschrikkelijke combinatie.


Zij *LOL*

Klinkt inderdaad niet al te vriendelijk Misselijk Misselijk
Wat ik ook vreselijk vind is een IJzeren halster. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar het schijnt zo pijnlijk en dwingend te zijn, dat je alles van je paard kunt vragen als deze dit om heeft.. De grote vraag blijft natuurlijk wíe zoiets bedenkt.. Dan heb je óf een hele zieke geest, óf totaal geen geduld en respect voor je paard, en wil je niet de moeite nemen problemen of complicaties NORMAAL op te lossen..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 09:31

Ik denk ook niet dat dit soort martelwerktuigen op de lange termijn een gunstig effect hebben. Je paard komt naar mijn idee alleen maar in verzet als je hem op die manier behandeld.
Tuurlijk, hij gedraagt zich wel omdat hij anders pijn heeft, maar een oorzaak van bepaald gedrag wordt naar mijn idee niet weggenomen. Ik vind het dan ook ondingen en van mij mogen ze uit de handel.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 09:32

Is het een soort Cavesson? Of serreta? Tja, dan is het vaak traditie en wordt het zonder nadenken gekocht en gebruikt. Lijkt mij niet echt lekker.

Ik heb dit weekend ook iemand zien rijden op een stang met serreta. LIjkt mij niet echt lekker voor het paard.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 10:06

Was het zoals deze?
Afbeelding

wordt een champion hackamore genoemd.
Heeft zowel de werking van zowel hackamore als bit, de bitten heb je in verschillende modellen.
Deze worden gebruikt ter vervangen wanneer je je paard op zowel een bit als hackamore rijd.
Er zijn dus meerdere variaties van bitten en hackamores te verkrijgen.
Deze word tandem bit genoemd.
Afbeelding

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 11:16

jaaa alane, die bovenste, dat is ie! Moet zeggen dat ie er op dit plaatje wat minder eng uit ziet als toen ik hem in mijn handen had. Onder dat zwarte rubber zit een stalen ketting ofzo, maar dat zie je hier niet

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 13:11

in de verkeerde handen helemaal fout,wordt bij ons opstal door een springruiter gebruikt,ding is echt kei,en kei scherp.ze gebruiken t voor een zz paard.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 13:17

ik zou zoiets dus nooit gebruiken! denk dat ik geeneens precies zou weten hoe ik m om zou moeten doen bij mn paard, laat staan dat ik zou weten hoe ik er mee zou moeten rijden!

soms als paarden echt onmogelijk doen, ja dan kan je best ongeduldig worden, maar zoiets gebruiken gaat me toch net iets te ver!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:36

Die onderste? Ik kan met geen mogelijkheid bedenken waar dat ijzeren plaatje dan komt te zitten. Of moet dat hele ijzerwerk in zn mond?

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 17:34

Apple schreef:
Die onderste? Ik kan met geen mogelijkheid bedenken waar dat ijzeren plaatje dan komt te zitten. Of moet dat hele ijzerwerk in zn mond?

denk dat dat een plaatje is in welke modellen de bitten ook kunnen zijn zo ziet het er in mij ogen uit

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:17

Bij het onderste plaatje zie je het vanaf de voorkant.
De touwen komen achter en dat nylon lipje is voor een eventuele sperriem.....

Zulke optomingen gebruik je dus niet voor de sier....
Maar indien het nodig is...
net zoals alles wat je op en aan je paard kunt hangen, van neusriemen tot bitten en verder door naar de hulpteugels via de beensbeschermers......aar het ultieme verpeste paard omdat die neusriem zo "cool" staat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:35

En wat denk je dan van deze aan de buitenkant uitziende "gewone" bitten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 19:30

Die gedraaide heb ik wel eens gebruikt voor een oersterk paard die soms een beetje haast kreeg en soms ook erg vrolijk werd en ondertussen dus niet te rijden was, meer voor eigen veiligheid.

Ik heb wel eens een springruiter zien rijden met dat bit wat stef bedoelt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 21:38


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 22:38

Afbeelding
Deze staat oa. dus op de onderste link van alane

Gatver.
Allemaal zo dun, bit en neusriem. brrr
ik zou bang zijn dat alles doormidden sneed.

Ik kan niet snappen dat mensen met zoiets willen rijden.
wat heeft dat dan nog met paardrijden te maken Lips are sealed

Donna
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 23:18

carry huis in 't veld rijd Hay Guy met zo'n soort geval.... Ziet er niet echt prettig uit als ze een parcour rijd, maar het beest schijnt anders gewoon iet te rijden te zijn....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 01:08

je begint je met zulke "bitten" af te vragen waarom????

Ligt het aan het hi-tech voer of aan de ruiterkunst...
Vroeger stonden de paarden hoger in het bloed, door invloed van arabieren enz.
tegenwoordig is engelsvolbloed bijna gelijk aan "martelwerktuigen" zijn anders niet te rijden.... je vraagt je af waar dat dan aan ligt.

Heb een poosje, en dit met alle respect, een topic gevolgt over endurance en voeding....en had op een gegeven moment dat niet meer de sport werd beoefent, maar er puur gereden werd om te winnen, ten koste van paard dmv van voeding.... (dus met alle respect kan zijn dat ik dit niet kan of wil begrijpen........)

Ik kan en mag door rug en nek problemen (pb me maar als je wilt weten wat) niet meer rijden, ik heb vroeger veel paarden gereden waaronder probleem gevallen volgens ruiter/eigenaar. En de meesten op bus of watertrens, met een lage neusriem (in mijn tijd de doorsnee neusriem, genoemd hannoveraanse of africhtingsneusriem) een enkele met behulp van martingaal, verder "kaal" alle paarden waren "normaal" te rijden.
Tegenwoordig zie je optomingen, dat ik mij afvraag, is dit nog sport of geldkwestie, dit laaste niet zozeer naar de eigenaar va het paard toe maar naar de berijder, moet je getanlenteerde paard met behulp van dit soort "hulpmiddelen" zorgen dat je naamsbekendheid krijgt?????????
Zijn deze paarden dan echt niet te rijden in parcoursen met de doorsnee bitten......

Of zit ik er nu geweldig naast??????????

Kijk kan me voorstellen dat er paarden zijn die overal doorlopen... Ik ving dat op door terug te gaan naar de basis, algehele gehoorzaamheid... zonder extreme dwang, puur rijtechnisch..dat heeft bijna altijd geholpen, bij sommige paarden in het begin een slof eraan (aan de zijkanten van het paard), dan echt puur in het begin en alleen als ze goed aan het been waren enz....de slof werd steeds losser, tot deze geen dienst meer deed en niet meer nodig was....

We gaan mischien hiermee een beetje off topic, maar blijven wat betreft de "martelwerktuigen" wel in the line..

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 08:28

runningkawa schreef:
En wat denk je dan van deze aan de buitenkant uitziende "gewone" bitten

Afbeelding



Met deze heb ik al eens gereden, op een pony. Dat is al weer jaren terug, in de toen nog bestaande DDR. Die mensen hadden niets anders, hadden ook geen borstels. 1 zadel bestond uit een flap leer, het andere zadel was een oud zadel. 1 draaibit hadden ze, en 1 met van die 2 dunne stukken metaal langs elkaar.
Ze wisten niet beter, pony's konden er niets aan doen. Maar wat waren die mensen trots op hun dieren. Ze werden echt goed verzorgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 14:42

Als je een paard hebt zonder borstels en niet eens een goed bit en wie weet waar dat zadel overal drukte, dan word bij mij een paard NIET goed verzorgt.
Die mensen hebben dan ook geen benul wat te doen als ze ziek zijn.

En als ik voor mensen een paard zou meoten rijden en ze komen met zo'n bit aan, stap ik niet op!
Zoiets gaat echt tegen mijn gevoel in.

En ik snap ook niet dat zoiets in de winkel allemaal gewoon te koop is Verward
En hoe verveveld mijn paard ook zou zijn, tot zoiets verlaag ik mezelf nooit.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 15:05

In het geval van Germie: je hebt ook nog zoiets als onwetendheid.....

Nu met internet, post orderbedrijven (met catalogus), rijverenigingen en lessen, nog maar nite te spreken over boeken en de bibliotheek, "weten" wij veel meer....
Denk je dat bij dat Brookhospitaal bijv. de paarden allemaal bewust "mishandeld" zijn? Dat is ook puur onwetendheid + afhankelijkheid van hun lastdier..

In de voormalige DDR, dus voor de val van de muur, wist men niet beter en had men het niet beter, was blij met wat men had.....
Om te zeggen dat het mishandeling is om met zo'n gedraaid bit te rijden, of wat dat zadel dan wel niet zou kunnen veroorzaken.... vind ik krap door de bocht.
Alles veranderd, word beter ontwikkeld en word over nagedacht (alleen van die bitten hierboven....). Toen ik reed, zag je praktisch geen mensen met bandages, strijklappen, peesbeschermers rijden, tegenwoordig hangen de paarden vol met die dingen....onderlappen???? waren er mischien wel, maar nooit van gehoord.....
Sjabrak, overbodige luxe.... Op de tv zag je ze wel onder de zadels liggen maar ook niet bij allemaal.....

Het nut of de zin van bovenstaande bitten zal wel aantoonbaar zijn...... Waarom paarden die tegenwoordig nodig hebben......... voeding waardoor ze "heter" zijn, slechte ruiters......
Bekijk alleen het gebruik van neusriemen is (aan de hand van berichten hier op bokt)
Heb een mexicaanse neusriem gekocht omdat het zo mooi staat....
Ik vind een extra breede neusriem niet mooi staan....
Aansnoer neusriem staat toch mooier bij mijn paardje....
(met alle respect voor de schrijvers (m/v))
Maar ook neusriemen hebben een doel..... net zoals bitten, hulpteugels, enz....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 15:10

Voeding waardoor ze heter worden, gewoon wat meer ruw voer ervoor, ben je nog goedkoper uit ook nog Lachen

En natuurlijk gebeuren er dingen uit ontwetendheid, maar is dat goed te praten dan?
De paarden zijn wel de dupe.
Misschien wel fijn als je je eens voor laat lichten door iemand voordat je een paard koopt.
En dat gedraaide bit ziet er ook niet fijn uit, kan me niet voorstellen dat een leek denkt dat dat fijn is.

En dingen voor de mooi kopen? brr.
eerst kijken wat je nodig hebt en dan pas kijken wat daarin te krijgen is wat mooi is.

En hulpteugels zeg ik niks meer over, dat weet iedereen nu wel hoe ik daar over denk Lachen