leasen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqie

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Nijverdal

leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 14:08

Nu ik toch bezig ben met vragen:
wie kan mij vertellen waar ik aan moet denken wanneer we een pony willen leasen (wist eerst niet eens dat dat ook kon bij pony's en paarden Verward )?
Wat zijn je rechten en plichten, wat moet dat ongeveer kosten enz.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 14:19

Dat hangt heel erg van de situatie af.
Lease je die pony voor enkele dagen in de week of is ie fulltime voor jou?
Staat de pony al gestald en kan je gebruik maken van allerlei faciliteiten? Dan betaal je meer dan bijvoorbeeld bij een boer.

Zelf heb ik een Fjord geleasd voor 9 maanden.
Ik betaalde eenmalig 35 gulden.
Daarna kon ik het paardje meenemen met de trailer naar huis.
Vanaf dat moment waren ook alle kosten voor mij.
Ik had een weiland geregeld waar ik 50 gld per maand huur betaalde.
Dan nog 1x per 8 weken een wormkuur en de hoefsmid erbij, ook ongeveer 30 gulden per maand. Dan nog hooi regelen enz.
Ik betaalde ongeveer 150 per maand voor die pony maar mocht er dan ook alles mee en omdat hij een eindje bij de eigenaars vandaan stond had ik er ook zeggenschap over. Kon haar die maanden als mijn eigen pony beschouwen. Wij mochten gratis gebruike maken van de bak van kennisen op 50 meter afstand.

Maar als je een paard gestald hebt en beschikking hebt over een buitenbak of binnenbak enz dan betaal je al gauw iets meer.
Het hangt er ook van af wat je er allemaal mee mag doen. Dressuur? Springen? Buitenritten? Kamp? Wedstrijden?

Zorg wel dat het paard verzekerd is tegen dood en ongevallen.
Ziektekosten zou ik proberen bij de eigenaar te houden.
Alles op papier zetten!

Succes!

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:49

Ik huur een kleine pony (1.18), en betaal 50 Euro per maand. Ik mag zelf weten wanneer ik op hem rij en hij wordt niet voor de lessen gebruikt. Hoefsmid etc. hoef ik in principe niet te betalen, maar ik betaal zelf toch wel mee, omdat ik dat wil. Voor 5 Euro extra per maand krijg ik ook brokken. Ik moet wel 4 keer per week de paarden voeren en water geven. Het is hier trouwens niet zo heel luxe, alleen een buitenbak en paddockjes (buiten) en een paar stallen binnen...
Met de eigenaar zou je gewoon moeten afspreken wat je rechten en plichten zijn...

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:23

Spreek dat af met de eigenaar...en heel belangrijk: Zet alles op papier!!!

lisanneloveshorses

Berichten: 46
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 12:02

okay, even wat meer bijzonderheden:
Mijn dochter verzorgt momenteel een aantal welsh ponys. Op een daarvan wil ze graag 1x in de week naar de ponyclub en wedstrijdjes gaan rijden. Ze komt er op woensdag en in het weekend verzorgen. In vakanties zo vaak mogelijk.
Dit betekend dus dat het paardje niet alleen door haar gebruikt wordt, maar ook door de eigenaar (voor de kar). Voor de rest verzorgt ze er ook de andere ponys en is ze 2 pony's aan het inrijden voor de eigenaar.

Logisch dat de eigenaar een vergoeding wil vragen voor het gebruik tijdens lessen en wedstrijden. Maar wat is redelijk?

jacqie

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 12:05

oeps, per ongeluk onder de gebruikersnaam van mijn dochter gereageerd! Het bericht hierboven was dus eigenlijk van mij. Sorrrry. Dromen