Scheren en de wei in?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:56

Waarom niet?
Als je maar zorgt dat je de vacht compenseert, oftewel, dekens opdoen.

En begin volgend vroeg met dekens opdoen, komen ze ook minder dik in de vacht (een tip, ik weet dat het dit jaar niet mogelijk was, want het paardje is toch nog niet zo lang in jouw bezit als ik het goed heb?) en laat het licht aan tot een uur of 11 enzo.

Nu zou scheren dus een optie zijn, wat betreft de patronen weet ik niet veel van, want ik scheer mijn paard nl zelf niet, gebruik de deken-methode om mijn paard kort in de vacht te houden.

Trouwens, niet alleen in de wei, maar ook op stal een deken.
Ik laat dezelfde deken dag en nacht op, in de wei en in de stal dus.
Zorg wel voor een goeie waterdichte.

Ik zou het als volgt gedaan hebben, paard in september dunne deken opdoen, gaat zijn/haar vacht toch teveel groeien, dan scheren en dikke deken opdoen.
Wordt het nog kouder, dan nog dikkere (of 2 dekens over elkaar) opdoen.
En daarna het omgekeerde rijtje.

Je bent nu niet begonnen met dekens, en dus heeft het paard zich zelf maar een deken gemaakt, nl de vacht, dus ik zou meteen na het scheren een dikke deken opdoen.
Een dikke deken staat wel tegen over een dikke vacht lijkt mij.
En straks als het nog kouder word, een nog dikkere dus.
Wordt het weer warmer, in omgekeerde volgorde, maar dan nu ook met dunnere deken als afsluiting.

Als je vroeg genoeg begint en je zorgt dat je paard het maar warm houdt, wordt de vacht lang niet zo dik en veel.

Pas trouwens op met tocht.

Oja, het ligt er ook aan in wat voor stal ze staan.
Ik dacht eerst ook dat het niet zoveel uitmaakte, maar daar ben ik dit jaar wel achter gekomen.
Vorig jaar stond ze op een pensionstalling, met alleen maar paarden.
Ze had toen een hele mooie dunne vacht.
Ze ging net als anders ook naar buiten.

Dit jaar staat ze weer thuis, ze staat in een schuur met kalveren, door hun wazum (adem) zou je denken dat het daar ok wel warm is.
Ze heeft dus een veel dikkere vacht gekregen.

En oja, rijd in en uit met uitrijdeken (of zweetdeken of een gewone wollen deken) oid.
Zorg dat je de achterhand warm houdt, dus ook even deken achterop als je aan het zadelen/poetsen etc bent.
Stap niet teveel tussendoor zodat ze kunnen afkoelen als dat nog niet echt de bedoeling is, of pak dan ff de deken weer.
Met uitstappen dus ook een deken, zorg dat ze weer op normale temperatuur komt, niet alleen op de borst voelen maar ook op de achterhand en volledig droog.
Daarna even met zweetdeken op stal als ze toch nog ietsjes nat is in de vacht, maar niet op de huid, denk aan dekens verwisselen als ze blijkbaar toch wel erg nat was.
Ook als je buitenrijdt, even dekentje achterop.
Bovenstaande deed/doe ik dus ook, terwijl ze niet geschoren was, maar wel (en ook daardoor) een dunne vacht had.

Pff, heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 21 bezoekers