Kunnen paarden gebeurtenissen v vroeger herinneren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Kunnen paarden gebeurtenissen v vroeger herinneren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 22:11

naar aanleiding van dit topic

[VMR] IK HEB FLAME TERUG!!!!wordt een rechtzaak...

heb ik een paar vragen aan jullie waar ik wel mee zit..
mn paard staat nu bij de oude eigenaar (wat mn ex al weet, maar die weet niet waar dat is)

ik kreeg een hele lange brief...

het gaat heel slecht.....
flame dr halster was vroeger ingegroeid,ze was niet meer te vangen, ik kwam toen kijken voor een andere pony, maar zij had wel iets en ik kreeg haar (volgens mn ex niet, maar daar gaat dat andere topic over)

ze was super schuw , maanden later was ze dat helemaal niet meer...ze kwam altijd naar me toe en hinikte altijd als ik aan kwam en wegging of als ik haar riep, dat kennen jullie wel.

in die brief die ik kreeg stond dat flame heel erg schuw is, nooit naar ze toe komt , vaak in paniek is, ze loopt nu in de wei , altijd met haar zusje Wanda, een haflinger/arabier.

die mensen kwamen op de dag en flame dr been lag open, op een hele rare plek bij haar linker achterbeen, het is niet te hechten, dierenarts erbij, ze heeft veel beweging nodig, maar ze kunnen haar niet uit de wei te pakken krijgen.
die dierenarts heeft gezegt dat ze dan voorlopig in de wei moet blijven..

ik ga over een tijdje een kijkje nemen.

maar de vraag aan jullie is:

kan flame zo bang en schuw zijn omdat vroeger dat halster was ingegroeid?
ze staan nu in de wei waar ze dr halve leven heeft gestaan op de zelfde plek met de zelfe paarde(allemaal broertjes en zusjes, dr moeder staat er ook bij, maar flame zien ze nooit bij haar in de buurt)
ze staan nu met 16 paarden in de wei.

kunnen paarden dingen van vroeger herinneren?is flame daarom bij hun zo scchuw?en is ze daarom tegen het spandraad aangelopen en heeft ze haar been beschadigd?

Alvast bedankt... Lachen

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:25

ja paarden herinneren zich die dingen wel vooral als het ernstig is. ik ken een paard dat heel schuw is bij de oren nu blijkt dat die vroeger een oorpraam op heeft gehad en dat ie als het ware mishandelt is bij zijn hoofd.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:41

zeker!! mijn paard wordt heel bang als ik een beetje boos wordt en als ik me handen snel richting haar hoofd beweeg schrikt ze te erg. ook als ik vanaf een afstandje (waar ze me wel kan zien hoor) en rustig maar wel in tempo op haar flank (in een lijn)afloop heb ze het ook niet meer. maar loop ik vanaf haar hoofd,billen naar haar flank dan heeft ze er niets van.
alles wordt nu (een half jaar later) wel iets minder ook als ze los staat is het minder maar als ze vast staat bel divoza maar voor een nieuw halster. god weet wat dat paard heeft meegemaakt.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 23:30

Jah hoor paarden kunnen zich wel dingen van vroeger herinneren. Nicky was toen hij 3 jaar was bij de hengstenboer van de laatklep van hun vrachtauto afgevallen...Over de kop zo de sloot in. Nou denk maar niet dat Nicky ooit nog op een vrachtauto/ trailer wou Verward
Met heel erg veel geduld en rust en heel veel tijd hebben we haar toch weer geleerd dat ze de trailer op moet en dat dat niet eng is voor haar.
Nu hoef je maar met haar voor de trailer te staan en te zeggen OP en daar gaat ze Haha! Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 23:50

Paarden kunnen zich niet alles tot in de details herrineren zoals wij dat kunnen, maar ze asocieren wel dingen met elkaar, dus als hij pijn heeft gehad aan een halster en daar heel bang voor is geweest dan asocieert hij dat halster met die pijn en die angst. DAarom kun je paarden ook dingen leren, omdat je ze duidelijk maakt dat erop zitten niet eng is, hoe je hulpen werken, ze leren allemaal dat het niet eng is, als ze dat niet konden asocieeerden kon je elke keer bij nul beginnen, hoofdstel in, zadel op en logneren en op het eind erop....

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 21:10

ik ga over een tijdje ook kijken.....dr halster was ingegroeid, weet niet hoe het komt, daarna was heel erg bang en schuw, later in de loop van de maanden is het over gegaan...
maar door dat gezeik wat ik heb staat ze nu weer bij de oude eigenaar en nu is ze weer heel erg bang...

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 17:18

ligt het niet aan die man?? ik weet het niet hoor maar doet hij wel 'normaal tegen het paard of is hij iemand van met die lossehandjes ofzo??

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 11:44

het is een vrouw, en mijn pony is van haar dochter geweest..
het zijn echt goede mensen, paarden zien er perfect uit ook..
ik weet niet waar het probleem zit, maar ik hoop als k ga kijken dat flame niet zo tegen mij doet...

jacinta

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 17:48

paarden herinneren wel dingen want mijn pony is aan antal jaar door een spiegel gesprongen en daar heeft ze veel wonden van gehad een halfe centimeter van haar pees af. als mijn pony een spiegel ziet loopt ze er met een boog om heen en word ze helemaal wild. dus paarden herinneren wel dingen.