Hoe veulens bij elkaar introduceren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Hoe veulens bij elkaar introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 14:56

Maandag komt er een nieuw veulen bij me aan om mijn veulentje (7 maand) gezelschap te houden. Ze zouden samen in een stal staan (ruime stal met uitloop van 8x5meter), en er is een wei bij van een 1000m2 die ik voor de winter gebruik omdat die bij m'n huis is, ze lopen ook af en toe in de tuin die ook met weidegras gezaaid is - normaal zitten ze s'nachts vast om toch nog wat gras in de wei te houden gedurende de winter. Nu is mijn vraag, hoe ga je best te werk met een nieuweling bij te voegen? Best de ene in de stal met uitloop de andere in de wei, of meteen alles opengooien en samen doen? En meteen samen gaan voeren ook, of best de ene van de andere scheiden om te voeren tot ze mekaar wat beter kennen? Wie is er vrijgevig met tips? Bedankt!

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

kennismaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:05

wij hebben begin dit jaar onze jaarling ingeschaard samen met een ander veulen. Bij aankomst hebben we de twee jaarlingen een kwartiertje tesamen in de binnenbak gezet en nadien gelijk de wei in. Er waren geen problemen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:28

Meteen samen in de stal zetten, zeker als ze allebei net gespeend zijn is dat ideaal, want dan kunnen ze meteen steun bij elkaar zoeken. Bij veulens gaat dat eigenlijk bijna altijd vanzelf goed. Wij hangen wel altijd twee voerbakken in de stal, zodat ze ieder hun eigen plek hebben om te eten zonder lastig gevallen te worden.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 15:38

Mijn veulen is al drie maand afgespeend, de nieuwe sinds 9 oktober, ik wou dat ie eerst even in afzondering ging om ontworming-boosters te krijgen en z'n entingen (ken iemand waarvan z'n veulentje besmet is geweest door wormen die een nieuwe bijhad, en ze hebben er behoorlijk wat problemen mee gehad, de hele groep was aangestoken door de nieuwe, en vooral het jongste kleintje had het erg te verduren, vandaar die keuze) - het is trouwens maandag m'n dochtertje 'r verjaardag ... maar die is niet blij met de nieuwe ..... het is een ventje met n'een piemel Haha! ... en dat is niet leuk volgens m'n dochter ... Dan is ie lekker van mij in de plaats! Haha! t'Zal nog wel veranderen, die afkeer van ventjes ... Eigenlijk is het gewoon omdat ik een gelijkaardig veulentje getoond had op foto en z'n "Vogeltje" zat buiten ... hihihihi

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:09

Mijn merrieveulen is ook meteen de groep in gegaan, ging prima!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 17:10

Dus als ik het goed begrijp is er van rangorde bepaling nog niet veel te doen op veulen-jaarling leeftijd. Ben beetje ongerust ... schrik dat de één de andere lazarus gaat meppen!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:40

Net als Fabienne zegt, samen in een stal. Udinde en haar maatje zijn tegelijk afgespeend, samen in een box gezet en ze waren direct vriendjes.
Ze zoeken steun bij elkaar.
Vervolgens zijn ze vorige zomer met zijn tweeen in een grotere kudde geplaatsd. Omdat ze dan al met zijn tweetjes zijn, gaat het makkelijk in een groep. Kunnen ze ook hier weer steun bij elkaar zoeken.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 14:37

Even laten weten hoe het gegaan is nu - onze nieuwe "hij" is gisterenavond in het donker aangekomen, hij is héél erg braaf, kent nog bijna niets. We hebben 'm aan z'n kont moeten duwen door het poortje, meneertje had wat schrik. Toen hebben we mijn veulen uit de stal gehaald, samen op het gazon, en toen hinikte hij naar haar, en zij riep vrolijk terug. Dan even dichter komen, met hem de stal in, tonen waar het eten en drinken stond, en toen zij ook terug binnen. Ze zijn beiden heelhuids terug in het daglicht gekomen deze morgen. Dat ventje heeft wel in die van mij 'r pisplek gaan liggen (viezerik!!! T'zijn weer de venten hé!!!!) en had nogal wat stro opgegeten tot ie de hooizak aanvaard had van mijn veulie (kende ie niet). Rond tienen wou hij gaan liggen, die van mij had net 'r dutje gedaan, mijn beurt dacht ie .... maar daar was ons Zoë niet zo mee opgezet, ging ze hem poken met 'r hoeven ... OPSTAAAAAAAN LUIERIK!!!!!! NU NIET!!! Haha! ... dus t'ja, kwam ie maar terug staan hé! Arm ventje! Door de kids laat hij zich al strelen, de grote mensen heeft ie nog schrik van. Ik heb deze morgen de stal uitgemest terwijl ze beiden daar waren, Zoë kwam terug moeien als altijd, en toen kwam ie ook 's z'n neus in de mestzak steken, keek ie zo met een koppie van YIKESSSSS ... ??? hahahaha ... grappig hoor! Hij is héél erg rustig, en gelukkig maar ... M'n meidje heeft pit voor beiden samen. Meneer is nog niet gestopt met vreten ook! FRETZAKSKE! hahaha ... Ben héél erg blij met 'm, en fier ook!