Ontwormen te veel gevraagd???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Ontwormen te veel gevraagd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 10:29

Van de week was Eqvalan bij ons op stal met een nieuw produkt. Ze vertelden dat nog een hele grote groep paardeneigenaren hun paard niet (tijdig) ontwormen. Dit kan komen omdat ze het weleens vergeten, de ander vind het geldklopperij etc. etc.

Ikzelf ben hier heel streng in, mijn paard wordt 5x ontwormd per jaar. Maar er zijn nog zat mensen die het maar 1x in het jaar doen of 2x of wel de bedoeling is van 5x maar door luiheid of iets anders maar op 3x per jaar uitkomen. Of omdat mensen denken, omdat hun paard het land niet inkomt, dat het dan niet nodig is.

Ik vraag me dan af waarom het voor sommige te veel moeite is om je paard te ontwormen. Zo kwam ik er dus ook achter dat sommige bij mij op stal het ook weleens vergeten. Of veels te laat geven.

Is het dan echt veels te veel gevraagd voor paardeneigenaren om €62,50 uit te geven per jaar om te voorkomen dat je paard van binnen wordt opgevreten. Ik heb al zoveel verhalen gehoord van mensen dat hun paard/pony ingeslapen moest worden omdat zo'n beest niet meer te redden viel.

Ik weet nu zeker dat de mensen die hierop gaan reageren hun paard natuurlijk allemaal braaf ontwormen. Toch zou ik het op prijs stellen als jullie hier eerlijk willen vermelden of jullie het ook weleens vergeten, of ook minder dan 5x p/j ontwormen. En dan voornamelijk waarom.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:34

Als ik heel eerlijk ben, vergeet ik het ook weleens. Ik zet altijd op de kalender wanneer mijn paarden weer aan de beurt zijn, en soms wordt dan dus een weekje later dan de bedoeling zou zijn.
Maar doorgaans geef ik ze zelfs 6x per jaar. Iedere 2 maanden een kuur, omdat ze fulltime op de wei staan.
Ik mest daarnaast elke dag de wei uit, maar je weet maar nooit. Ik vind het iig wel heel belangrijk!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:34

Als ik het zelf zou moeten doen, dan heb je best kans dat ik 't wel eens zou vergeten, of in ieder geval te laat zou doen. Maar dan zou ik zoeken naar een manier om te zorgen dat ik 't niet zou vergeten. Soort agenda/kalendertje op stal hangen waar al dat soort dingen op staan.

Op dit moment zit ik in de "luxe" positie dat er bij ons op stal collectief ontwormd wordt door de pensioneigenaar. Staat zo in het contract. Dus alle paarden worden allemaal tegelijkertijd met hetzelfde wormmiddel ontwormd.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:34

Ik ben zeer consequent met ontwormen en bij mijn huidige stal is dit ook heel goed gezamelijk (door de stalhouder) geregeld. Iedereen krijgt elke drie maanden een spuit Equest (dit spul geef je om de drie maanden, Eqvalan elke 2 maanden, Strongid P elke 6 weken) en zodoende wordt er bij ons goed ontwormd.

Toch waren er de laatste tijd veel paarden met hun staarten aan het schuren, ook die van mij die dit nooit gedaan hebben.

Equest schijnt het beste middel te zijn om mee te ontwormen, maar ik denk er toch over om af en toe een extra spuit van een ander middel tussendoor te geven.

Bij een paar vorige stallen gaven ze Eqvalan, maar deden dat maar om de 3 maanden, daar ging ik zelf niet in mee, gaf nog een spuit tussendoor. Of dat veel zin heeft als de rest dat niet doet weet ik niet.... Boos!

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 10:37

Ik was ook best geschrokken toen ik hoorde dat ze bij mij op stal het ook weleens vergeten. Want het heeft weinig zin als ik alles braaf doe en de buurman niet. Alle paarden komen in hetzelfde land. Bij ons op stal moet iedereen het zelf regelen. Maar vanaf 1-1-2003 ga ik het dus maar voor iedereen bijhouden!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:07

Ik ontworm netjes om de 8 weken, en als ik equest geef 3 maanden later weer een spuit. Ook als ze niet op het land staat, veiligheid voor alles.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:09

Ik heb een gezondheids kalender van school gekregen en die ga ik denk ik maar eens heel vaak kopieeren en daar alles op bij houden want ik vergeet het ook weleens.
Is een heel handig ding kun je ook de gewone temperatuur en de temperatuur van het paard na het werk op schrijven. Zo ook met de hartslag heel handig voor als ie een keer ziek is.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:22

Wij ontwormen alles 6 keer per jaar, waarvan zeker in oktober en december met ivermectine, de rest van het jaar willen we nog wel eens afwisselen met goedkopere wormpasta. Vaak neem ik aanbiedingen, ik koop dan voor de hele stal tegelijkertijd in en breng ze dat gewoon in rekening. De laatste keer heb ik een doos van 20 stuks sibermec gekocht, met ivermectine, ze komen dan per stuk op nog geen 9,5 euro!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:24

Ik heb het in mijn agenda staan en zit nu als het ware de dagen af te tellen wanneer hij weer moet Haha!
met 2 weken Tong uitsteken
Dan te bedenken dat ik hem dan alweer bijna 3 maand heb Haha!

Maar weer ontopic ik ben er zelf ook heel streng in! Ook het enten, Ewald heeft nu net de 1e prik van de basisenting gehad maar vind ook dat dat op tijd moet gebeuren.. Zo ook vind ik het geen weggegooid om een Tandarts 1 of 2 x per jaar te laten komen.. Allemaal van die dingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:57

Mieke, Equest kan het beste 1 keer per jaar (na het weideseizoen) vervangen worden door het nieuwe middel EquiMax. Neemt ook lintwormen mee, en dat doet Equest dus niet voldoende.
Nadeel van Equest is dat 1 spuit slechts voor 540 kilo paard is, en dat is niet voldoende voor een gemiddeld paard.

Ik gebruik zelf overigens ook 4x per jaar Equest, hoorde pas vorige week van EquiMax van m'n veearts en zal dat dus de volgende keer gebruiken.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:27

Vergeten nee dat niet. wel gebeurd het wel eens dat ze hem 1 a twee weken later krijgen, maar op de stal waar ik nu sta word alles centraal geregeld.
Sym word omdat ze nog veulen is 1x per maand ontwormd en exe zomers om de 6 weken en in de winter omde 8 weken.

kristaK
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:31

Wij ontwormen 1x in de vier maand,en dat is echt wel genoeg.het hangt er ook vanaf hoe veel paarden je bij elkaar elkaar hebt.
Op een manege of stoeterij moet het wel vaker,maar wij hebben 7 paarden in de stal en de veearts zegt dat 1x in het half jaar genoeg is,maar wij doen het voor de zekerheid 1x in de 4 of 5 maand.
Maar dan wel Furexel of Eqvalan,die merken zijn iig goed genoeg voor 1x in het half jaar,en zijn volgens mij een paar nieuwen waarmee dat ook kan,maar niet alle merken zijn goed genoeg,daarom geven wij 1 van die twee.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:34

Ik ben heel eerlijk, wij komen bij ons op stal niet aan de 5 keer per jaar, en ik kan niet zeggen dat ik het een ramp vindt. Nee, je hebt gelijk, het kost niet zoveel. Maar als het goed gaat? Als een paard wormen heeft, dan merk en zie je dat wel. En voordat het van binnen opgevroten wordt door de wormen en daardoor afgemaakt moet worden, dan ben je wel een tijdje verder. Hoe ging dat vroeger in de natuur dan? Daar stond toch ook niemand die dieren 5 keer per jaar te ontwormen. Wij ontwormen de paarden 3 keer per jaar, als ze de wei op gaan in april. in augustus en in oktober. En we hebben nog nooit (is nu 15 jaar) moeilijkheden of problemen gehad, en ook geen wormen gezien.

maar als iemand het fijner vindt om het paard 5 keer te ontwormen, dan respecteer ik dat. Alleen hoop ik wel dat ik nu niet radicaal afgekraakt wordt, omdat mijn paard niet volgens de 'regels'ontwormd wordt!

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 12:40

Leonoor schreef:
Alleen hoop ik wel dat ik nu niet radicaal afgekraakt wordt, omdat mijn paard niet volgens de 'regels'ontwormd wordt!


Dan doe ik niet hoor Haha!

Dat is ook helemaal niet de bedoeling van dit topic. Daarom vroeg ik dus ook waarom. En ik denk dat het er ook maar net vanaf hangt waar en met hoeveel paarden je staat. Ik sta op een handelstal, dus paarden komen en gaan. En ja, ik weet niet waar ze vandaan komen. Dus ik houd het dan wel netjes bij. Maar ik denk ook dat als je met een vast clubje staat en minder ontwormt dat het dan ook heel goed kan gaan.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:46

Poooooeeeh he, ben ik even opgelucht Knipoog
Ja, we staan gewoon met een vaste club en als er ontwormt wordt, dan wordt dat tegelijkertijd gedaan door de boer. die neemt alle paarden in 1 keer mee
Soms doe ik die van mij wel eens extra, want dies nog jong
Maar ach, het gaat allemaal prima. Op een handelsstal is zoiets idd heel anders, je weet nooit wat je binnen haalt

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:07

Leonoor schreef:
Hoe ging dat vroeger in de natuur dan? Daar stond toch ook niemand die dieren 5 keer per jaar te ontwormen.


Inderdaad, in de natuur wordt een paard ook niet ontwormd. Maar in de vrije natuur staat een paard ook niet de hele tijd op hezelfde stuk grond. Daardoor is de kans op besmetting kleiner.
Niet als kritiek bedoelt, hoor. Maar wel een verklaring voor het gebruik van ontwormingsmiddelen.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:08

Ja, maar wij hebben het geluk dat we 30 hectare weiland hebben, dus ze staan bij ons ook niet zo snel op het zelfde stuk grond

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:10

Ik vergeet die dingen, moet ik tot mijn schande bekennen. Gelukkig is adt niet erg bij ons op stal. Onze stalhouder houdt het keurig bij, neemt gewoon inititiatief en dan staat er op een dag op het bord dat we moeten betalen. En dat vinden we allemaal prima. Ik vind het ook wel belangrijk dat een stalhouder dat doet, dan worden namelijk alle paarden tegelijk gedaan, en het gebeurt grondiger. Het is ook beter zo.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:38

ook bij ons hangt er eenbrief met de datums...keurig toch Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:57

Persoonlijk word ik langzamerhand een beetje gallisch van al die dierenartsen met hun verschillende adviezen. De ene zegt dat je diverse middelen moet afwisselen, anderen zijn daar faliekant tegen.

Mijn paarden wegen allebei tussen de 625 en 660 kg, dus ik geef ze anderhalve spuit Equest, dus iets teveel, maar beter te veel dan te weinig.

De DA van mijn stalhouder (niet mijn DA dus) zei dat paarden niet zovaak lintwormen hadden en mocht dat toch het geval zijn, dan waren die lintwormsegmenten door hun grootte heel duidelijk zichtbaar in de mest. Die vond het dus niet nodig om tegen lintwormen te ontwormen. Mijn stalhouder had hem dit gevraagd naar aanleiding van een opmerking van mij dat het misschien zinvol was om Equimax 1 of 2 keer per jaar te gebruiken.

Maar, eigenwijs als ik ben Tong uitsteken , ga ik binnenkort toch echt een Equimax geven.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:31

Ik ontworm in september en november met ivermectine ivm horzellarven. Daarna krijgen ze niks meer tot mei. Waarom? S'winters staan mijn paarden op een lokatie die schoon is vanwege de koeien die er zomers hebben gelopen. Ik ontworm dus voordat ze daar komen, en daarna is het goed. Zomers lopen ze in verschillende weilanden met een vast koppel, en ook dan ontworm ik niet volgens een heeel vast stramien, maar meer ongeveer Haha! Wel geef ik per paard per keer 1.5 spuit omdat die 600 kg die erop staat wel wat magertjes is voor een paard van 600 kg (vlgns de veearts).

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:01

Vergeten doen wij het niet. Maar of hij het niet af en toe een keertje een weekje te laat krijgt durf ik niet te zeggen. We moeten dat eigenlijk beter bij houden, maar goed. Hij krijgt ze iig wel regelmatig

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:15

Ik ontworm 2 keer per jaar. Eén keer voor de zomer en één keer als ze weer op stal komen. Ik heb in 6 jaar nog nooit een wormbesmetting gehad. Ik controleer na het ontwormen de mest van alle paarden en vind zelden iets. (ik kijk onder de microscoop, dus kan ook eventuele eitjes zien).
Ik gebruik na de zomer Ivermectine (dus Ecvalan of Furexel) en voor de zomer een ander middel. Ze staan op voldoende land, dus ook schoon.
Veulens doe ik 2 weken na de geboorte en dan verder met de rest mee.
Ik geef ze altijd wat meer dan volgens de tabel moet. Mijn (mini)shetten wegen ongeveer 150 kg, die krijgen voor 200 kg. Ik doseer dus altijd zo'n 50 kg extra. Mijn grootste pony weegt 450 kg en die krijgt een hele spuit.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:19

Ik doe het net als Melanie, 2x per jaar. Nooit wormen gezien, en het paard ziet er altijd prima uit

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:27

Ontwormen is noodzakelijk en voorkomt veel dierenleed.
Hoe vaak kom ik wel geen paarden tegen die lusteloos zijn, slecht in hun vacht, weinig weerstand, etc. en dan noem ik nog de zeer onschuldige dingen op..je wilt niet weten wat ik tegenkom!

Mensen die hun paarden niet tijdig ontwormen zijn geen paarden waard!!

Ontworm uw paard IEDERE 8 weken (als je het dan een weekje verslaterd, heeft het nog geen schade gegeven).

Mensen die zeggen' ik zie geen wormen, dus mijn paard heeft ze niet'
zijn zo dom.

Ik als parttime DA zie erg veel paarden leed, dus ik begrijp niet dat wanneer je gek bent met je paard je niet ontwormt
Bezuinig liever op je rijkleding etc.

Mijn mening!! wel deskundig onderbouwd!!!