Stalstrooisel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 15:00

Hallo,

Tot nu toe heb ik altijd met houtvezel gestrooid, maar dit bevalt me eigenlijk niet zo goed. Ik vind het toch te stoffig. Mijn paardjes staan alleen 's nachts binnen en ik laat ze regelmatig op een emmer plassen, zodat het strooisel dus nauwelijks nat wordt.
Wat zijn jullie ervaringen met diverse andere soorten strooisel, zoals vlas, hennep, etc. Strooit het voordelig, vreten ze het op, is het stoffig, wat kost het?

Ben benieuwd.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:03

Vlasstro. Super stofvrij, zuinig in gebruik, maar wel duur.

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:16

Gewoon zaagsel.. Haha! ben ik wel tevreden over...

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:23

in de laatste hoefslag(niet de hoefslag die vandaag uitkomt) staat een heel artikel over alle voor en nadelen van verschillende soorten stalstrooisels.
ik raad koolzaad of biobas(met ecalyptus) aan. stoft bijna niet

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:47

koolzaadstro ideaal!!

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:11

Alle paarden op de manege staan op stro, sommige maken er een bende van en eten de helft op. Andere peopen in een hoekje en eten er niet van. Het verschilt heel erg per paard.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 19:28

Hoi ik gebruik altjid stro. Ik mest wel elke dag uit. Maar ik heb wel de laatste tijd het probleem dat als ik opstro en dan over mn armen wrijf het enorm pikt, ook heb ik last van niezen, niet altijd maar eerst nooit. Ligt een beetje aan de kwaliteit van het stro. Is dit het begin van een allergie??? Ik zit erover te denken om misschien iets anders te gebruiken.... Maar wat?? Het fijne van stro vind ik is dat de paarden lekker kunnen knabbelen en het oogt vriendelijk. Heeft iemand ervaring met vlas of iets dergelijks?? Wie heeft er adviezen?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:24

BioBase!! Superspul, geen stank, weinig werk, snel gecompsteerd, geen stof.
De aanschafprijs is hoger maar (volgens de berekeningen van de Hoefslag) ben je bijna niet duurder uit dan met stro. Het gaat heel lang mee. Als je het in de box hebt liggen moet je het begieten met een beetje water om het te activeren Verward Waarom is ons helemaal nog niet duidelijk maar je merkt wel dat las je het niet doet, het minder goed werkt.
Ik kan het je echt aanraden. Haha!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:56

ik heb er 1 op biobase staan en ik ben er erg tevreden over. weinig stof en het ruikt minder in die stal. Haha!
het enige is dat je geen smeerpoets moet hebben. 1 van mijn andere paarden had ik erop staan en die maakte het zo smerig dat ik na 1 week weer opnieuw moest beginnen Frusty Frusty Frusty ze roerde alles door elkaar. en het eerste begin (een bodem maken) is het duurste.

de rest staat gewoon op stro.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:59

mijn paardje staat op zaagsel (eigen brouwsel, stukken hout die over zijn van de pallets word zaagsel van gemaakt, dus op zich kost het de stalhouders niks en ze zijn er ook zeker niet zuinig mee)

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:03

Ik had altijd houtvezel in de stal liggen. maar mijn knollie zeikt zoveel, dat ik elke week wel een pak erbij kon doen. en nog zag het er niet uit.
Ik gebruik nu sinds kort vlas. Echt een uitkomst. ( Nog bedankt voor de info Dees ).
Het kost f14,50 per baal van 30 liter. Ze kwamen het gratis thuisbrengen. Ik heb in m'n stal van 3x3 meter, 4 pakken gegooid. je hoeft de 1e 3 weken alleen de mest eruit te halen en de bovenlaag een beetje op te schudden en even glad te harken. ong. na 3 weken begint de zeik door de bovenlaag te komen. dan is het tijd om die eruit te halen. de natte vlas ligt er dan als een soort pannekoek onder. Hierna gooi ik er weer 1 of 2 pakken in. Het kost de 1e keer dus 4-5 pakken en hierna ong.2 pakken per maand. het wordt niet zo makkelijk aan de kant gelopen als zaagsel, neemt veel meer vocht op en blijft ook niet zo irritant in de staart hangen zoals zaagsel.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:34

Hemparade!!! hennepstrooisel is dat! tis miinder stoffig en wat groffer dus je krijgt minder snel van die koeken....
trouwens.. wat voor zaagsel etc.. je er ook ingooit!! altijd een paar liter water over sproeien!!! dat activeert de sponswerking en het is gelijk minder stoffig!!!
niet natuurlijk een heel zwembad erin gooien ... gewoon een gieter zeg maar

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 10:06

Ik heb mijn 2 dames op vlasstrooisel en ben er zeer tevreden over.
Meer info, pb me maar, heb een hele lap tekst met uitleg erover.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 11:40

branki schreef:
Mijn paardjes staan alleen 's nachts binnen en ik laat ze regelmatig op een emmer plassen, zodat het strooisel dus nauwelijks nat wordt.

Jeetje, hoe doe je dat? Zodra ik met een emmer in de box in zou komen, zouden ze zich omdraaien om te kijken wat er in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 12:08

"Jeetje, hoe doe je dat? Zodra ik met een emmer in de box in zou komen, zouden ze zich omdraaien om te kijken wat er in zit".


Dat doen ze ook, maar ruikt niet zo lekker. Als je een ruin hebt en op stal zet, gaat hij vaak meteen in de plashouding staan, dus emmertje bij de hand en zorgen dat hij niet over je hand plast. Scheelt stukken in zuurkool scheppen.

Trouwens heb goede ervaring met vlas, kost hier net zo veel als zaagsel. Houdt de urinegeur ook tegen, neemt meer vocht op dan zaagsel. Strooi er wel stro over heen.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 00:18

Heej effe een mededeling!!! Maandag ga ik VLAS bestellen!!! Ik kijk er nu al naar uit!!! Klopt het eigenlijk echt dat je je mest in de kliko kwijt kunt??? Maar das niet zo belangrijk voor mij maar een leuk punt om te kijken of hetmogelijk is Haha!. Ik heb dr zin in, hoop dat mn paardjes het ook fijn vinden en zich niet vervelen, maar anders strooi ik een plak stro per dag erbij in de hoek en extra hooi. Ik houd jullie op de hoogte!!!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 00:32

Pinky staat op zaagsel. Opzich wel fijn alleen ziet het er zo snel zo ranzig uit... En om de dag helemaal leeghalen is me te duur!
Ik wil hem misschien binnekort weer op stro zetten aangezien hij amper binnen staat...

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 12:14

Ik ga 100% voor koolzaadstro dat neemt gewoon heel erg goed op. En als je het elke dag even goed door elkaar husselt dan kan het zo een maand blijven liggen met elke dag drollen scheppen en 2 keer per week wat plas en hoor uit 1/2 zak er in per week.

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 19:41

""Jeetje, hoe doe je dat? Zodra ik met een emmer in de box in zou komen, zouden ze zich omdraaien om te kijken wat er in zit.""

Inderdaad zoals russel al zegt, als je een ruin op stal zet gaan ze vaak direct plassen. Helemaal die ene van mij, want die wil in een paddock waar de bodem soms hard/nat van is niet plassen. Eerste keren wat stro of houtvezel in de meer doen tegen het spetteren. Waarschijnlijk schrikt hij zich de eerste keer rot, maar goed belonen. Ik gaf er altijd een commando bij, bijv. ""plasje"" en deed hij het inderdaad dan kreeg hij iets lekkers. Dit hebben ze heel snel in de gaten.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 21:05

Dinsdag of woensdag wordt bij ons Stablecarpet bezorgd. Ik heb het dus nog niet geprobeerd, maar daarna kan ik je er meer over vertellen.
Ik ben niet meer tevreden over zaagsel, omdat het altijd zo vreselijk stinkt, terwijl wij de stallen heel schoonhouden...

Stablecarpet is gemaakt van kokos en het schijnt helemaal niet te stinken, heb verschillende mensen gehoord die erg tevreden over waren.
Het stond ook in de laatste hoefslag.....

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 00:38

Wat voor strooisel wil je, heb het bijna allemaal gehad.

Ff kijken; koolzaadstro glijdt en ik moet er van niesen. vlasleem is beter maar ook nog niet alles. Kan het niet meer gebruiken want het zou bij 1 van mijn paarden een allergische reactie kunnen hebben gegeven. Nu ben ik bezig met Hennep stro dus nog even afwachten.

Verder gebruik ik normaal stro en dat bevalt me het beste, op de 2de plaats zaagsel maar dan moet het wel van erg goede kwaliteit zijn. Dat wat ik laatst heb gehad was echt troep! Vandaar ook nu de test met het hennepstro.