welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 18:51

Een vrouw die ik ken haar paard gaat altijd sterrekijken als ze rijd, volgens haar door pijn door het bit. De tandarts is vorige week langsgeweest dus aan haar tanden ligt het niet. Weet iemand welk bit je best kan gebruiken bij sterrekijken?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:58

Een gewoon simpel enkelgebroken bustrens. waarschijnlijk een rijtechnisch probleem dat je niet met hulpmiddelen op moet / kan lossen.

Wat wel zo kan zijn dat ze een hangend rooster (laag verhemelte) heeft. Als je dan te hard in de hand bent, dan prikt het nog veel eerder en scherper. Als dat zo is, kun je een dubbelgebroken bit proberen.

Wat ook nog kan zijn (maar wat getuigt van onkunde) is dat het bit er ondersteboven in zit. Dan knijp je zijn tong af......... Op de stal waar ik mijn vorige pony had staan was er een jonge pony die extreem gevoelig in de mond was......... Een meisje vroeg of ik er op wou, dus ik er op. Nou ik kon niets, gewoon voorzichtig sturen wou al niet. Gelijk oren in de nek, ertegenin en in paniek. Ik snapte er niets van. De volgende dag zag ik dat het bit zo raar in het hoofdstel hing............. Op de kop dus. Ik heb het gauw veranderd en daarna de pony niet meer zo raar zien doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:08

Als het paard gevoelig in de mond is zou ik een dubbel gebroken bit nemen.
En de rest is dan een rijtechnische kwestie.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:15

runningkawa schreef:
Als het paard gevoelig in de mond is zou ik een dubbel gebroken bit nemen.
En de rest is dan een rijtechnische kwestie.


Mijn woorden Lachen
En als je een bit erin hangt altijd zorgen dat je bit niet te groot of te klein is, en ook zeker niet te hoog of te laag in de mond hangt. Om te kunnen bepalen of het bit hoog/laag genoeg zit zal je in de mond moeten kijken, van rimpels in de mondhoek kan je IMO niet uitgaan.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 14:37

Ik heb haar juist gezien, ze heeft een dubbel gebroken heel dik bit gekocht. Lijkt me prima voor dat paard. Het paard liep op het eerste gezicht toch al beter.

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 15:05

mijn pony WAS ook een sterrekijker gewoon rustig aan doen niet te hard in de mond trekken en rustige hulpen geven (knijpen,benen om hem omlaag te rijden) in de 5 jaar dat ik hem heb loopt ie nu 2 maadn aan de teugel. heeft niet 5 jaar geduurt hoor ben er eigenlijk 5 maand geleden mee begonnen (ergerde me dood aan haar) als het aan het bit licht : probeer een seen dikker rubberen bit

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 15:11

Noortje, een rubberen bit is helemaal niet fijn voor je paard.,
maak een stuk rubber maar eens nat en wrijf erover dat word hartstikke ruw. Vergeet niet dat er in de mond van een paard ook vocht zit.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:36

haha dit is een beetje hetzelfde slag vraag als een meisje bij mij op stal die aan mijn instructrice vroeg 'welk bit moet ik nemen want ik heb zaterdag wedstrijd en dan moet ie aan de teugel!'

Ik riep dus al 'hee als je zo'n 'aan de teugel bit' vindt wil je mij die dan ff geven *LOL*
Sterrekijken is dus echt rijtechnisch en is niet op te lossen met een ander bit, hoogstens is het paard op een ander bit lekkerder te rijden. Ik rijd altijd met KK Ulta van Sprenger, daar loopt mijn paard het allerbeste op en die kan ook flink sterrenkijken Haha!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 11:01

Maar dat paard kan best onderin lopen (heeft ze eigenlijk altijd gedaan, totdat ze terug kwam van haar broer waar ze een tijdje heeft gestaan) hoor maar de DA is vorige week langsgeweest en de tanden gedaan en ze zou ook pijn in haar mond hebben door het bit, dus zij naar een ander bit aan het zoeken.

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:57

Wie zegt dat het probleem in de mond zit? Misschien heeft hij wel ergens anders pijn, bijv. in zijn rug, en loopt daarom zo. Ik zou er eens een fysiotherapeut of iemand als Eric Laarakker (zie ook een vraag hier op de lijst) naar laten kijken. Ik heb ook zo'n soort probleem gehad en dat werd dus veroorzaakt door een niet passend zadel.
En ook al eens problemen gehad dat Branco het bit maar steeds door zijn mond heen en weer gooide. Dit werd veroorzaakt door een verschoven nekwervel.
De oorzaak van het probleem ligt heel vaak op een totaal andere plaats dan waar je het probleem zit.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:18

De meeste paarden lopen prima op een enkelgebroken watertrens (mag ook bustrens zijn). 18-23 mm dik (afhankelijk van de mond).
En als dat niet lukt zou ik voor dubbelgebroken gaan.
Rubber hoef niet scherp of stroef te zijn, maar ik ben er geen voorstander van, omdat rubber toch vaak barstjes krijgt en dan wel scherp wordt.

Gooit het paard de mond open, omhoog met het hoofd en is verder niet te sturen, dan zou je een zachte kneveltrens kunnen proberen omdat deze het sturen vergemakkelijken en niet scherp zijn. Maar eigenlijk blijf ik erbij dat een enkelgebroken watertrens of bustrens genoeg moet zijn