manen trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 22:03

ik heb het nog nooit gedaan en wil het bij magned wel graag doen
hoe en waar moet ik op letten (dat ht gelijk word Clown )
en oren netjes maken (hoe en van wat)
en de vetlok hoe doen jullie dat?
(ja ik ga magned een grote opknap beurt geven)
dus alle tips foto's voorbeelden zijn welkom Lachen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 03:51

men nemen het paard,de schaar,kam,shampoo,borstel,hoevenkrabber,hoevenvet,lekkers en niet te vergeten het foto toestel.

Men nemen een paard en zetten dat voor het gemak even niet vast maar laten iemand hem vast houden(uitvoorzorg)
met de manenkam kamt men de maantje effe.
Men pakt een plukje(klein handje vol)maan achter zijn oren en kamt dit met de manenkam tegen het verkeer in(touperen) als er een heel klein beetje in je hand is overgebleven draait men dit rond de manenkam totaan de lengte dat je manen wil hebben straks.Effe een rukje geven en dan heb je je eerste plukje(doe het snel dan voelt hij het minste).Effe netjes kammen en weer opnieuw,nieuw plukje,effe touperen,trekken.en zo ga je de rij af.
Hoe ga je recht?hoe steeds de zelfde lengte aan van touperen en tot waar je je manen om het kammetje rolt.Door te kammen zie je vanzelf waar je nog eens een plukje moet pakken om wat korter te maken.

Men nemen zijn oren vast en gaan zachtjes met de vinger van de andere hand door zijn oor om zijn haartjes wat naar buiten te krijgen.Duw zijn oor dicht en de haren die er af kunnen worden zichtbaar(pas wel op dat je niet in de haren van de oorrand gaat knippen want dat is een heel karwei om die weer netjes in de vorm van zijn oor te krijgen)laat het oor los en kijk of je nog ergens pieken ziet,want die knip je dan ook nog even heel voorzichtig weg.Ga vooral niet in zijn oor knippen,want das nie mooi en gevaarlijk.

Men nemen een schaar en knipt zijn snor haren weg.(alleen de lange sprieten en dus geen vacht)
Ook het oog kan geknipt worden.Leg je hand over het oog en alles wat tussen wijsvinger en duim komt kan er af,maar er moet wel zo'n 3 cm aan blijven zitten hoor!

Bij de kogel moet je niet gaan proberen totdat iemand het voor heeft gedaan.Wil je het toch perse zelf doen,zorg dan dat er nog een halve cm haar blijft zitten(als je tenminste een gewone rijpony hebt,dus geen shet,fries of iets anders met een vreemde pluk daar)
De kroonrand is ook iets om mee te doen.Er hoeft niks van af maar je mag wel de piekjes rond knippen,dus zeker niet korter maken.

Dan komt men bij de staart.Pluis deze effe helmaal uit.Pak hem dan bovenaan vast en ga recht naar beneden(niet je hand loslaten hoor)tot net iets boven de kogel.knip nu de onderste helft eraf.

Pak de slang met water en een harde borstel of staalborstel.De hoeven borstelen terwijl er water overheen stroomt.Met staalborstel oppassen dat je niet over de kroonrand gaat want dat doet pijn.Op laten drogen en invetten.Ook kun je de hoeven uitkrabben en dat met een borstel wassen.Als het schoon is effe interen.(eerst teren en dan vetten,anders krijg je een erge klieder boel aan je vingers.

Dan pakt men de rosborstel,harde en zachte borstel,goed poetsen tot hij helammel schoon is en dan..........de foto!!!!!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 00:08

poeh poehh
nou ik heb vandaag haar 3e oor maar weer even bijgeknipt die is nu weer netjes
de lange pieken vetlok er weer even af
toen de oren (athans dat dacht ik)
dat vind ze dus eng!
ze blijft schudden (zonder schaar mag ik wel gewoon aan haar oren komen maar dat geluid vind ze eng..)
dus zodra ze de schaar gezien heeft mag ik niet meer aan haar oren komen..
ik heb dus haar oor daarna zachtjes vastgepakt en even met de dichte schaar (kant waar mijn vingers in meoten ) even over haar oor gestreken na een tijdje kalmeerde ze en ben ik alles weer op gaan ruimen
morgen nog een keer proberen. Haha!
dus foto gaat nog wel even duren Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 00:51

ja de oren zijn moeilijk he!
Rustig blijven en praten.
Als je trouwens de oren knipt knip dan met de punt van de schaar naar beneden.De ogen van de schaar dus boven als je begrijpt wat ik bedoel,dan knip je netter.
groetjes