Tweepaardstrailer als enkelpaards?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Tweepaardstrailer als enkelpaards?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 15:53

Wie van jullie rijd er met een tweepaards trailer zonder tussenschot en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik ben nl. van plan om deze winter met de trailer te rijden zonder tussenschot (paard aan 2 kanten vastgezet), dit omdat het in de winter makkelijker opzadelen is in de trailer dan buiten in de regen en kou.

Doen jullie dat ook en hoe bevalt dat? Verder wil ik er nog aan toevoegen dat ik wel met goede stangen in de trailer werk, dus geen gerommel met 2 korte stangen of iets dergelijks.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:59

Hm, zonder schot in een 2-paards. Tja, 't kan. Maar ik denk dat 't paard een beetje steun aan het schot tijdens transport toch wel op prijs zal stellen.

Kun je niet, als je ter plaatse bent, 't schot schuin zetten zodat je meer ruimte hebt?

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 16:09

Ikzelf doe het nooit, omdat ik een klein fijn paardje heb. Hij leunt tegen het schot aan, bijna bij elke bocht. Ik vind het een akelig idee dat ie zo los staat, maar ligt denk ik ook aan je type paard. Als ie lekker rustig op de trailer staat en het niet erg vind zoveel ruimte te hebben is het voor jezelf inderdaad praktisch.

Gewoon even testen!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 16:13

Imker staat op zich altijd heel stil in de trailer. Hang een hooinet erin en je hebt er geen kind aan. Ik wil het morgen voor het eerst gaan proberen, maar heb er zelf ook een beetje mijn twijfels over. Vandaar mijn vraagje, dus.

Ik hoop op nog meer reacties!

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 16:45

Ik zou het niet doen, ten eerste omdat als je een slinger moet maken met de auto dan heeft je paard toch nog een beetje steun. ook is het zo dat je met een 2-paards trailer 1 paard altijd links moet laden. want als je even de berm in moet /raakt (op een smalle weg bv) en je paard staat rechts dan ou je trailer kunnen omslaan.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 16:51

Ik heb zelf een hele brede 1,5 paardstrailer. Ik merk dat Maddox toch altijd zijn achterbenen uit elkaar zet om steun te zoeken maar hij haalt t niet om beide voeten tegen de wand te zetten. Ik herinner me dat hij dat in smallere 2 paardstrailers wel deed. Dus benen spreiden tot aan de wand. Nu probeert hij t wel maar het lukt niet.

Kun je niet op het terrein het schot eruit halen?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 17:27

Zou ik in geen geval doen. Het is breed waardoor de kans van omdraaien is groter. Ook heeft een paard steun van de zijkant nodig. je zegt dat jou paard heel stil staat, dat komt dus omdat ie steun heeft van de schotten. Wij hebben ook een vrij brede 1.5 paards. de merrie die ik rijd staat daar altijd wijdbeens in om maar fatsoenlijk te kunnen blijven staan. Ik dnek dat je het paard er echt geen plezier mee doet op rotondes ed.

Ik zou dan eerder voor een 1.5 paards gaan denken. Het is alleen maar eigen belang en voor het paard niet prettig.......

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:00

Het is bewezen dat paarden graag een beetje schuin gaan staan ten opzichte van de rijrichting. Die ruimte hebben ze niet in een gewone trailer. De betere vrachtwagens zijn wel allemaal zo ingericht.
Ik rijd al jaren met Fabienne in een tweepaardstrailer. Zonder tussenschot staat ze zo vast als een huis, schuin op de rijrichting. Met tussenschot is ze steeds haar evenwicht kwijt, ook al omdat ze dan niet goed wijdbeens kunnen gaan staan.
Daarnaast vind ik het ook erg makkelijk om op de trailer op en af te zadelen, want ik ging meestal alleen naar les en wedstrijd!
Omdraaien kunnen ze niet als ze goed vaststaan.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:02

tessa3009 schreef:
Ik zou het niet doen, ten eerste omdat als je een slinger moet maken met de auto dan heeft je paard toch nog een beetje steun. ook is het zo dat je met een 2-paards trailer 1 paard altijd links moet laden. want als je even de berm in moet /raakt (op een smalle weg bv) en je paard staat rechts dan ou je trailer kunnen omslaan.


Je moet een paard helemaal niet links laden, het is hooguit verstandiger. En in een berm heb je met een trailer helemaal niks te zoeken, blijf er dus uit, laat die ander maar aan de kant gaan, goedschiks of desnoods kwaadschiks.
Ik heb wel eens met een tweepaards zonder schot gereden, maar we hadden de pony er wel los opstaan. Hij stond dus ook omgedraaid op de wagen, kont in de rijrichting, maar verder geen enkel probleem. Het vereist wel 200% concentratie van de chauffeur, remmen en slingeren is gewoon absoluut verboden, rijdt hier ook naar. Voor zover ik weet is er geen wet die verbied zonder schot te rijden, mijn ervaringen zijn er goed mee, maar ik ben een zeer groot tegenstander van paarden vastbinden op de wagen, het beperkt hun bewegingsvrijheid en het dient verder geen enkel doel.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:09

ikke schreef:
maar ik ben een zeer groot tegenstander van paarden vastbinden op de wagen, het beperkt hun bewegingsvrijheid en het dient verder geen enkel doel.


Wat als ze gaan liggen, omdraaien, rolle, omvallen ed? Ik vind het doodeng en gevaarlijk als ze los staan Lips are sealed

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:45

Ik heb het schot er tijdelijk uit en het bevalt prima. In eerste instantie was het voor Jet en haar veulen maar bij de eerstvolgende wedstrijd met max had ik het schot er nog niet in, lekker makkelijk met laden en met binnen opzadelen. Tijdens het rijden merk ik geen verschil.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:56

We hebben nu een veewagen maar ik haalde altijd het tussenschot uit de trailer.Mijn paarden hebben de tik(en ze zijn niet de enige)om een beetje in paniek te raken als het schot er nog in staat.Ze kunnen in de bochten moeilijker hun evenwicht houden en die van mij worden dan een beetje wagenziek.Toen we toentertijd onze nieuwe trailer kochten hebben we het toch maar weer geprobeerd, maar voordat we onze straat uit waren lag de achterstang op straat,en zijn we verdergegaan met de veewagen van de buren.Ik vind het trouwens toch een beetje een benauwde toestand 2 paarden in een trailer,dus kochten we na deze een 1 1/2 paards.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:44

Piaffe"]
[quote="ikke schreef:
maar ik ben een zeer groot tegenstander van paarden vastbinden op de wagen, het beperkt hun bewegingsvrijheid en het dient verder geen enkel doel.


Wat als ze gaan liggen, omdraaien, rolle, omvallen ed? Ik vind het doodeng en gevaarlijk als ze los staan Lips are sealed
[/quote]

Paarden en pony's gaan niet zomaar liggen, rollen of omvallen. Als ze wel omvallen als ze vaststaan, breken ze hun nek. Zodra je het hele geval in beweging zet zullen ze al het mogelijke doen om te blijven staan. En een paard heeft een ontzettend goed gevoel voor evenwicht. Ze zullen ook heus niet een schot gebruiken om hun evenwicht te bewaren. De rede dat ze tegen het schot aan leunen is, omdat dat ding er nou eenmaal zit en ze geen andere keus hebben. Mijn paarden staan altijd los in de trailer en ze zoeken maar uit wat ze daar doen Haha! Alleen is met een tweepaardstrailer dat de bovenkant zo open is. In dat geval zou ik ze dus wel vast zetten en dat is waarschijnlijk voor m'n eigen gemoedstoestand.
Ik zou gewoon het tussenschot er tussenuit halen Imker...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 21:35

Wij doen dat heel regelmatig, eigenlijk bijna altijd als we 1 paard meehebben, en al helemaal naar concours. Werkt veel makkelijker, en onze paarden staan prima. Voor moeilijk te laden paarden vind ik heb persoonlijk veel prettiger, ook met uitladen, dan staan ze niet zo snel naast de klep.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 22:56

Wij hebben ook het schot er tussen uit. Al jarem bevalt prima. De paarden staan veel beter zo.

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 07:58

Wij doen het nooit met de trailer, plato is wel een keer bij iemand anders de trailer in gegaan en die had het tussen schot eruit.
Hij heeft toen de hele weg staan beuken en wou op de terug weg ook niet meer de trailer in.
ik doe het in iedergeval niet

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 08:08

Het is ook bij vele trailers mogelijk om het schot anders te plaatsen, zodat je een 1,5 paard en een smalle doorgang hebt. Je hebt dan andere stangen nodig. Ik heb het een paar keer gezien bij andere trailers en zo heb je snel een 1,5 paards trailer gemaakt van je 2 prds. Ik weet dat bij de trailer verkooppunt in Berkel en Rodenrijs, de Boer, veel van deze trailers verkoopt. Misschien een idee?
Zelf heb ik een brede 1,5 prds trailer en dat bevalt prima, zeker ook voor opzadelen e.d.. Alleen los in een 2 prds zonder schot zou ik niet doen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 08:53

Eleonoor schreef:
Het is ook bij vele trailers mogelijk om het schot anders te plaatsen, zodat je een 1,5 paard en een smalle doorgang hebt. Je hebt dan andere stangen nodig. Ik heb het een paar keer gezien bij andere trailers en zo heb je snel een 1,5 paards trailer gemaakt van je 2 prds. Ik weet dat bij de trailer verkooppunt in Berkel en Rodenrijs, de Boer, veel van deze trailers verkoopt. Misschien een idee?
Zelf heb ik een brede 1,5 prds trailer en dat bevalt prima, zeker ook voor opzadelen e.d.. Alleen los in een 2 prds zonder schot zou ik niet doen.


Hij staat toch niet los??? Ik zet Imker dan aan twee kanten vast, met hooinetje (zoals gewoonlijk). Vanavond ga ik het voor de eerste keer testen, ik zal wel laten weten hoe het gegaan is!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 11:56

mijn paard liet zich toen ik haar pas had vallen in de trailer. Ze liep er zo in, maar kon haar evenwicht niet houden, kwam met haar kont onder de trailerstang en kon daarna niet meer omhoog. We hebben van alles geprobeerd tot iemand ons de tip gaf om haar breed in een tweepaards trailer te zetten. En dat werkte, ze kon wat scheef gaan staan en daardoor had ze juist de mogelijkheid om haar evenwicht beter te bewaren. Wel een speciale stang gekocht die de hele trailerbreedte had. Nooit meer problemen gehad met Lanna. Nu staat ze gewoon weer met haar maatje in de trailer maar het heeft even geduurd.
Kortom breed zetten in een tweepaards kan geen kwaad, het kan zelfs helpen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:36

Mijn oude pony die hebben we nooit anders vervoerd dan zonder tussenschot op een 2-paardstrailer. Die ging namelijk helemaal flippen als ze wel met schot stond (zelfs met een ander ernaast). Als je een stang hebt die over de hele breedte vande trailer gaat zie ik echt geen probleem, eerder voordelen.