corrigeerstang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wat voor bit gebruik je?

enkel gebroken trens
18 (45%)
dubbelgebroken trens
20 (50%)
rolbit
2 (5%)
stang
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 40


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

corrigeerstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 12:37

Ik hoorde laatst iemand praten over een corrigeerstang. Dat zou ervoor moeten zorgen dat haar paard links sneller los zou laten (zit links vast) Nu vraag ik me af, waarom een paard dan sneller los laat.
Werkt zo'n stang zo sterk in dat het het doet om van de pijn af te komen, of gewoon omdat het lekkerder voelt...
Als het namelijk zo vriendelijk zou zijn en zo goed zou werken, zou iedereen er wel mee rijden lijkt mij zo... Of heb ik het nu mis? Verward

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 13:00

Bij een stang zal hij eerder loslaten vanwege de pijn. En dat is nat. niet de bedoeling.
Je wilt dat hij loslaat omdat hij het bit accepteerd en ontspannen is. Als je om de verkeerde reden begint met een stang zul je na een tijdje nog iets scherpers moeten gaan inhangen, want hij gaat zich alleen maar meer verzetten..

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 13:10

Een stang zonder scharen eraan. Is het zachtste bit wat er bestaat. Je stuurt er wel iets moeilijker mee. Voor een paard bij ons op stal was het de ideale oplossing

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 13:17

Een stang zonder scharen heet een ongebroken bit. Aan een stang zitten altijd scharen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 13:21

klopt steef maar toch noemen veel mensen de stang zonder scharen ook stang.

Maar een ongebroken bit is idd zacht voor de mond, al denken veel mensen van niet.
Maar zoals met elk bit moet je er dus niet aan gaan sjorren.

Dus de poll klopt ook niet helemaal Lachen

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 15:35

Ik rij de merrie met een ONGEBROKEN TRENSBIT ( dat is wat jullei bedoelen Lachen
En de rest de ander met enkel, en ng een ander met dubbel gebroken

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 16:06

je kunt het op verschillende manieren opvatten, ik heb een tinker die vroeger voor de kar gelopen heeft. de dressuurtraining wou niet vlotten omdat ze niets van de trens snapt. Nu heb ik haar een tijdje met liverpoolstang gereden om haar te laten zien wat de bedoeling was. en nu ben ik weer bezig met een gebroken trensje. Nu ze eenmaal snapt wat de bedoeling is is ze veel vrolijker en snapt ze het en het touwgetrek en de gevechten zijn over. Mensen horen het woord stang en worden al boos, terwijl een trens in verkeerde handen meer kwaad kan dan een stangbit!!
Overal moet je met beleid mee rijden.

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:40

maar is een correctiebitje niet zo eentje met tong vrijheid????
(zal natuurlijk wel weer niet)

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:49

Er worden wat dingen door elkaar gehaald merk ik Lachen
Een bit dat ervoor zorgt dat het paard aan één specifieke kant loslaat, is er eentje met verschillende mondstukken. De een is dan dunner dan de ander.

Een correctiebit is inderdaad een ONGEBROKEN trensje (heeft geen scharen) met tongvrijheid. Ik zal even een foto zoeken..
Afbeelding
Dit bit is een uitkomst voor paarden die het bit vast pakken of regelmatig de tong over het bit brengen. (onderschrift)

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:00

Maar ik snap niet echt hoe een bit met tong vrijheid vriendelijker kan zijn.
Dat is toch nooit lekker zon bobbel in het midden. Misselijk
ik snap dat die dan over de tong ligt maar is het dan niet zo dat het tegen de geheemelte drukt
zal wel een domme opmerking zijn

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:20

ik rijd Pablo dus met ongebroken watertrens (idd een heel ZACHT bit) en Raimaer met dubbelgebroken watertrens. Het correctiebit is wel hard, door de tongvrijheid (boog) rust het bit veel harder op de lagen (vgl een stang van een s&t hoofdstel) en bovendien kantelt het als een paard zijn hoofd omhoog steekt en wordt dan dus heel scherp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:24

cicero schreef:
Maar ik snap niet echt hoe een bit met tong vrijheid vriendelijker kan zijn.


Omdat het bit dan meer op de lagen rust, en minder op de tong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:26

Djilan schreef:
Bij een stang zal hij eerder loslaten vanwege de pijn. En dat is nat. niet de bedoeling.


Veel te kort door de bocht.
Een stang werkt heel anders op de lagen en mondhoeken van het paard dan bijvoorbeeld een enkel- of dubbelgebroken trens. Omdat je minder makkelijk op 1 kant van het bit kunt inwerken, kan een stang juist veel vriendelijker werken dan een trens. Afhankelijk van het paard, de vorm van de mond etc.
En uiteraard geldt ook hier weer dat het bit zo scherp is als de hand van de ruiter.

Maar om nou meteen maar over pijn te beginnen..... Frusty

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 20:18

NaVy! schreef:
Er worden wat dingen door elkaar gehaald merk ik Lachen
Een bit dat ervoor zorgt dat het paard aan één specifieke kant loslaat, is er eentje met verschillende mondstukken. De een is dan dunner dan de ander.

Een correctiebit is inderdaad een ONGEBROKEN trensje (heeft geen scharen) met tongvrijheid. Ik zal even een foto zoeken..
Afbeelding
Dit bit is een uitkomst voor paarden die het bit vast pakken of regelmatig de tong over het bit brengen. (onderschrift)


Dit bit heb ik de afgelopen 3 maanden gebruikt. Imker gooide zijn tong iedere keer over een normaal bitje heen en ik werd er stapeldol van... Nu is hij het trucje vergeten en rijd ik weer een tijd met een dubbelgebroken (met dik middendeel) KK aurigan bitje.

Ik moet zeggen dat het correctiebit een echte oplossing is!!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 19:23

dat bit bedoel ik, zij noemde het zelf ook een stang, dus heb ik er verder ook niet over nagedacht dat een stang scharen hoort te hebben, klopt natuurlijk wel. Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval. Ik ben er weer wat wijzer van geworden.
Ik ben niet van plan om er mee te gaan rijden (in ieder geval nog niet...) ik was gewoon benieuwd. Ik rijdt met een dubbelgebroken d-trens