Ongemanierd/gevaarlijk tijdens opzadelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Ongemanierd/gevaarlijk tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 19:46

Ik rijd Lady nu ongeveer een half jaar zo'n 4 x per week.
Al vanaf het begin is ze wat lastig geweest met opzadelen, maar het bleef over het algemeen bij oren naar achter en schrapen met het voorbeen.
De laatste tijd zadel ik haar ook alleen op (de eerste maanden had ik er altijd iemand bij). Dat weet ze, en dan is ze sowieso vervelender. Dus zette ik haar wat korter vast en gaf haar meestal wat hooi.
Vandaag dacht ik 'het moet toch ook zonder hooi kunnen' en zo ging ik aan de gang. Poetsen was nog niet eens zo heel erg, ze probeerde wel te schrapen maar dat kon ik bijna helemaal met m'n stem af. Eén keer probeerde ze me plat te drukken (gebeurt ook vaker) maar na een ram met de borstel in haar k*nt waagde ze dat niet meer.
Dus. Toen het zadel erop, weer schrapen (en zo verwoed dat het zadel er bij wijze van spreken zowat weer afviel), dus kreeg ze een tik tegen haar schouder. Dat hielp niet, dus een ruk aan het touw (zo doe ik het altijd). Als antwoord kreeg ik een poging tot happen, dus ze kreeg een vlakke hand tegen haar neus, nog niet eens stevig. Nu was de maat vol voor haar en ze kwam met ontblote tanden op me af! Dit heb ik echt nog nooit gehad met een paard, ik schrok me dood. Ik dacht eerst 'laat maar vandaag, ik probeer het morgen wel met z'n tweeën', maar ja, dan heeft ze gewonnen......dus de zweep erbij gepakt, haar een paar meppen verkocht en even stevig staan schreeuwen (dat doen we dus niet hè! begrepen?). Ik wilde de singel vastdoen, begint ze met haar achterbeen te slaan. Dus, toen heb ik de zweep maar in m'n hand gehouden, dat ging beter.

Maar: dit vind ik niet normaal, dit soort gedrag moet niet eens bij haar opkomen. Nou moet je niet denken dat het een monster van een paard is ofzo, het is een schat van het merrie en een onwijs fijn te rijden dier. Alleen, op stal een beetje een kreng dus.
het grootste probleem is dat als je haar afstraft, dat ze dan nog harder en feller uit de hoek komt (dat is in het rijden ook wel zo, als ze iets niet wil of niet denkt te kunnen heb ik even wat overredingskracht nodig, maar gevaarlijk worden doet ze nooit! - tot nu toe-)
Voorlopig ga ik er dus niet meer alleen mee aan de gang op stal iig.

Heeft iemand tips?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~



Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 20:01

Het zadel is net een paar maand geleden helemaal pas gemaakt door Van Triest voor enkele honderden Euro's.
Drukkingen zijn er zeker niet, dat heb ik gecontroleerd natuurlijk:-)

In één keer doorsingelen doe ik nooit (ben immers m'n eigen beessie met singeldwang-neiging gewend).

Kawa: over die lel heb je abso gelijk, maar als ik daar in m'n eentje sta durf ik dat gewoon niet, ik ben bang dat zij mij dan echt een mep geeft dat ik het niet meer kan navertellen.....maar dat is wel het enige wat ik moet doen denk ik.

De eigenaar zal ongetwijfeld opzadelen met praam gaan opperen, lijkt mij niet zo, hoewel dat met opvlechten wel heel goed gewerkt heeft....

Lars: ik weet dus heel zeker dat ze geen pijn heeft met opzadelen, dat kan gewoon niet. En als ze nou ongeoorloofd hard moest werken....maar dat is ook absoluut niet zo.

Alle tips en ervaringen blijven welkom....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 21:47

Iedereen onwijs bedankt voor de tips!
Ik heb er nog niet weer opgezetn ivm drukte door werk, school en het rotweer van vandaag, morgenvroeg ga ik echt rijden, en ik neem iemand mee om te helpen met opzadelen.

Ik wil nog wel even duidelijk stellen dat het gedrag van zaterdag zelfs voor het Lady-monster niet normaal was, zo extreem had ik het nog nooit meegemaakt.
Zoals een aantal al opperden hebben we waarschijnlijk een dominantieprobleem en heb ik te lang te veel concessies gedaan (ik herken dat ook wel in andere dingen, en aangezien ze veel makkelijker is als we met z'n tweeën zijn. Bovendien voel ík me dan - wanneer we met twee zijn- een stuk zekerder, dat is niet goed!).

Wat betreft die voorbenen ben ik natuurlijk alsnog ontvankelijk voor alle info, kunnen jullie misschien iets meer daarover vertellen? Want mijn veearts ziet me al aan komen ('wil je haar voorbenen even controleren, want ze is lastig met zadelen?' - dan lacht ie me volgens mij gewoon uit...).

Ik zal jullie op de hoogte houden!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 20:08

yreen schreef:
hm ik weet niet wie dit paard heeft ingereden en aan het zadel heeft laten wennen, maar als daarbij iets goed fout gegaan is is ze simpelweg bang. Daarom sta ik versteld van de "oplossingen" die hier soms gegeven worden: "flink schoppen, een flink dreun verkopen" Dat lijkt mij absoluut geen goed idee.


Nou, effe relaxed zeg, ik kon erop wachten maar ik mishandel dat dier echt niet ofzo. Dat gedrag mag gewoon niet, ik deed niks bijzonders. Ze heeft me echt niet aan te vallen. Door een beest van 1.72 laat ik niet over me heen lopen, doe ik dat wel, zal ze zich in andere situaties misschien ook zo gaan gedragen - met alle gevolgen van dien.

Wie hem heeft ingereden enz. weet ik, is niet de allerbeste maar het resultaat viel me niet tegen. Dat heeft hier eigenlijk niets mee te maken, want zoals ik hierboven al schreef, dit gedrag is een uitzondering - ik heb haar tientallen keren alleen opgezadeld dat er weinig aan de hand was.

Die zweep hielp trouwens wel, haar houding (orenspel ed) veranderde daardoor een stuk - in positieve zin.

Volgens mij heb ik doodsimpel een dominantieprobleem met dat paard. Geeft niks, wordt aan gewerkt.
Ik ben heel consequent:
als ze braaf is prijs ik haar de hemel in, maar als ze niet braaf is laat ik dat ook weten.
Dat was ik natuurlijk al, maar ik let er nu extra op.

Ik verwacht ook niet dat ik hier met een paar weken doorheen ben, maar uiteindelijk zal het wel goedkomen. Doorzetten doe ik in elk geval (dan ken je mij nog niet Knipoog )

Gistermorgen ben ik er weer op geweest, met z'n tweeën opgezadeld, behalve haar oude ongeduldige gedrag niets aan de hand. Met rijden was ze wat druk en schreeuwerig (naar het veulen), maar daar heb ik geen problemen mee.

Wat ik ook nog ga doien is eens duidelijk overleggen over wat en hoeveel voer ze krijgt, ik heb daar op het moment weinig inzicht in.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Katootje7791, Rijsa, Wescha en 105 bezoekers