aansprakelijk voor bijrijder/verzorger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

aansprakelijk voor bijrijder/verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 15:52

gisteren hoorde ik dat maneges en instructeurs persoonlijk aansprakelijk kunnen zijn voor wat er in de bak gebeurt. bordjes als 'wij nemen geen enkele aansprakelijkheid... etc.' zijn blijkbaar niet rechtsgeldig.

een instructeur zou alles in zijn macht moeten doen om veiligheid in de bak te kunnen garanderen (bv. caps verplichten) omdat er sprake is van een machtspositie. mocht er iets in nalatigheid gebeuren is diegene persoonlijk aansprakelijk.

n.a.v. wat ik gisteren hoorde vraag ik me het volgende af:

mocht een bijrijder/verzorger iets overkomen terwijl hij/zij bezig is met jouw paard waar ligt dan de wettelijke aansprakelijkheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 15:54

Dat van die bordjes dat klopt wel inderdaad, die slaan eigenlijk nergens op.
Wat een bijrijder betreft, hangt het helemaal van de situatie af denk ik of er sprake is van nalatigheid of wanprestatie.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 15:55

ik dacht dat de eigenaar altijd verantwoordlijk blijft. We hebben het eens nagevraagd omdat ze bij ons een paard wilde lenen voor Sinterklaas.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 16:33

Eigenaar is aansprakelijk voor gedragingen van zijn dier, dit volgt uit artikel 6:179 BW (voor de liefhebber). Als het dier niet doet wat de eigenaar wil, is de oorzaak daarvan irrelevant. Of een paard nu op hol slaat vanwege de bliksem, of door een gedraging van een derde, de bezitter blijft steeds aansprakelijk.
Wel is het zo dat er ook de mogelijkheid van eigen schuld bestaat. Als iemand zich zodanig gedraagt dat het aan zijn schuld te wijten is dat er iets fout gaat, kan de schade niet, althans niet geheel, op de eigenaar worden afgewend...
Dus je bent aansprakelijk voor je paard als er iets met de bijrijder gebeurt, behalve als de bijrijder zich opzettelijk roekeloos heeft gedragen.

En aansprakelijkheid is inderdaad niet uit te sluiten door het ophangen van een bordje }>

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 17:22

Heel stom misschien, maar wel zo duidelijk voor beide partijen, een klein contractje opstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 17:25

Alle schade waarvoor de eigenaar aansprakelijk wordt gesteld, valt weer onder de WA verzekering van die eigenaar.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 17:35

wou net zeggen. bij mijn verzorgpony maakt het niet (nouja natuurlijk wel maar het is geen ramp) uit als er iets gebeurt. ze is voor veel geld verzekerd dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. (doe natuurlijk wel gewoon voorzichtig!!) ik moet van haar ook altijd gewoon cap op en dat doe ik gewoon verder geen gezeik.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 21:16

Lovely schreef:
Alle schade waarvoor de eigenaar aansprakelijk wordt gesteld, valt weer onder de WA verzekering van die eigenaar.


Tuurlijk valt alles meestal te verhalen op een verzekering....dat gaat meestal echter niet zonder slag of stoot en als je zelf onvoorzichtig bent geweest om een onervaren iemand op jouw paard te laten rijden, is het nog maar de vraag wat de verzekering daarvan denkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 21:23

Maar hoe kun je bewijzen dat iemand onervaren was.
Hoe kun je bewijzen dat iemand dom bezig was.
Dat is toch onmogelijk, vooral als je met een levend dier bezig bent en er ook nog derden om je heen zijn, die niet altijd zo paardvriendelijk zijn.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 21:26

Bewijzen is altijd moeilijk! Recent is er een arrest geweest over een vrouw die voor de eerste keer op de manege kwam en zei dat ze aardig kon rijden. Ze werd op een niet al te makkelijk paard gezet, dat haar eraf bokte en waarbij ze nekletsel opliep....
Gedeeltelijk eigen schuld, maar voor eem groot gedeelte was de manege aansprakelijk, omdat het bekend was dat dit paard lastig kon zijn. Ze hadden het risico niet mogen nemen....

Bovendien is er sprake van een risico-aansprakelijkheid, net zoals dat in het verkeer geldt: ook al kon de eigenaar niets doen om het te voorkomen, hij is toch aansprakelijk (ook al is het niet verwijtbaar, niet zijn schuld).