Pony van bijna 18 jaar.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brithany

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: holland

Pony van bijna 18 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 23:43

Bij ons op stal staat een pony van bijna 18 jaar oud daar wordt 2 x per week mee gereden ,1x vrij rijden en 1 x les van een half uur a 3 kwartier en 1 x per week een les met free style ,maar die lessen ook die free style gaan er best wel heftig aan toe is dat niet te veel voor zo''n pony van bijna 18 jaar.
De rest van de week wordt ze of een poosje gelongeerd of lekker in het padock los gelaten.
Groetjes Brithany. Party!! Party!! Party!! Party!!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 23:48

ligt helemaal aan het paard. Het ene paard kan met 12 het werk niet meer aan, het andere paard loopt nog super op zijn 30e. Zo vanaf de pc dus niet te beoordelen!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 23:50

Kijk naar hoe de conditie van de pony is, ziet de vacht er goed uit, heeft de pony heldere ogen, niet te mager. Kortom ziet de pony eruit alsof hij het werk aan kan, ongeacht de leeftijd.
Ik zie zelf genoeg pony`s van in de 20 die nog elke dag vrolijk 2 uur achter elkaar lessen lopen en dat makkelijk aankunnen. Maar er zijn dus ook paarden van die leeftijd die veel lichamelijke klachten gaan vertonen/vertonen bij deze dieren is rustigaan het beste.

brithany

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 00:04

De pony ziet er goed uit ,ze is niet mager en haar vacht glimt,alleen als ze klaar is met lessen dan is ze echt bek af ,en zweet heel erg en staat best wel te hijgen ,maar misschien zit het wel tussen mijn oren zo van :achhh das zielig zo''n pony van 18 .

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:50

Zoals jij haar beschrijft, denk ik dat ze het werk nog wel aankan, hoor. Niet alle pony's zijn met 18 jaar al versleten. Zolang ze er goed uit ziet is er niks aan de hand.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:54

Een vriendin van me heeft een tuiger hengst van 24. Dat beest heeft me een superconditie. En hij is echt niet zielig door z'n leeftijd. Ligt idd maar helemaal aan het paard en z'n conditie wat je er mee kunt doen. Ik ken menig "jong" paard dat het slechter doet dan dit getrainde "oudje" Knipoog

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:08

18 jaar is toch niet bejaard?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:15

18 jaar vind ik echt niet oud hoor, ken genoeg manege paarden en pony's die op hogere leeftijd nog mee liepen, en die liepen dan vrijwel iedere dag, soms wel 3 uur...
Ik heb zelf op een manege gereden waar het oudste paard 32 was toen hij met pensioen ging, en liep nog iedere dag een uurtje met plezier.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:59

het hoeft echt niet per definitie slecht te zijn hoor.
Vraag het anders eens gewoon aan de eigenaar, die zal het je waarschijnlijk graag uitleggen.

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:02

Ik ken een pony die tot 30 jaar regelmatig gereden werd.
Dit vond hij echt geweldig en was ondanks zijn leeftijd nog steeds erg moeilijk te berijden.
Immiddels is hij al 40 jaar en nu is hij toch echt te oud geworden om bereden te worden maar staat nog wel elke dag lekker in de wei.

Dit verhaal onderstreept nog een keer dat een pony van 18 echt nog niet versleten is.

Groetjes

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:13

zoals wel meerdere bokkers zeiden, de leeftijd hoeft niet altijd veel te zeggen..
zo hebben wij een pony van 27, ziet er nog hel mooi uit..goed in het vacht.lekker buikje, en loopt nog als een jonge pony mee met buitenritten..

zo kende ik een andere pony, die was 23 ofzo.stond op een weitje hartstikke mager..helemaal doorgezakte rug en is vorige week overleden..

wat ik hiermee zeggen wil is dat een pony van 18 soms als best slecht kan zijn..maar ook nog wel heel goed. er zijn ngo wel oudere paard in de topsport.

en dat er lekker veel meegedaan wordt is alleen maar lekker voor een pony..dat is in mijnmening leuker voor een pony die alleen maar op een wei staat en niet meer naar omgekeken word..

je kan trouwens uitrekenen hoe oud diepony in mensenleven is..en dat is dus 18x 3 = 54..
nou normaal gesproken kan de pony nog wel even mee!!

groetjes!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 20:22

wij hebben een appaloosa pony van 35 staan en daar word ook nog gewoon zo'n 3 a 4 keer per week lekker op gereden, als dat niet meer zou gebeuren wordt hij stijf en vooral sjacherijnig! we hebben ook een ex-manege pony van 22 jaar staan, een beetje stijf in het begin, maar hij probeert alles te doen wat zijn 9 jarige amazonetje hem vraagt Lovers en dat gaat nog prima! het ligt echt aan de pony/paard, maar 18 jaar lijkt me nog niet echt oud

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 22:51

Ik vind 18 echt totaal niet oud! Ik ken zat pony`s van een eindje in de 20 die iedere dag nog vri\olijk en vol pit hun werk doen. Het allerbalangrijkste voor een oude pony is juist dat ie in beweging blijft want: rust roest. Maar het paardje zelf geeft natuurlijk het beste aan of hij er nog lol in heeft of niet.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 11:23

Bij ons heeft iemand een paard van ruim 19 (ondertussen 20?) met artrose. Daar rijdt ze op dit moment m2 mee, ze traint regelmatig, paard loopt nu beter dan het ooit gedaan heeft!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 11:27

op de manege waar ik rij loopt nog een paard mee van over de 30. Beestje heeft er nog onwijs veel lol in, haalt rare streken uit enzo. Ze loopt wat minder goed dan eerst maar das logisch als je al "op leeftijd" bent toch Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 12:31

veel paarden kunnen nog wel veel meer hebben op die leeftijd, mijn nichtje gaat starten met een 18 jarige dat beestje is superfit en word 5 keer in de week gereden en dan ook echt gereden
bij mij op het werk hebben twee pony,s tot een half jaar geleden nog gewerkt beide al dik in de dertig toen ze een half jaar geleden met pensioen zijn gegaan toen is het snel slechter gegaan en vorige week maandag was het dus einde verhaal
aan het werk blijven houd een paard juist vaak gezond

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 13:37

De pony die ik vroeger verzorgd heb, had SGW gelopen tot op Europees niveau. Daarna was het door omstandigheden niet meer mogelijk om 'm te berijden. Hij heeft een hele tijd stilgestaan en met ong. 20 /23 jarige leeftijd heb ik het rijden voorzichtig aan weer eens opgenomen, veel stap en verder buitenritjes. Ging prima. Daarna ging hij na een aantal jaar naar een meisje van 10 jaar dat 2/3 x per week wilde rijden. Beest had een berenleven en liep/loopt zelf nog wedstrijdjes in de B/L.

Super toch? Ook ouder dan 18 & nog prima te berijden.

Dit was trouwens geen IJslander maar een NPRS. IJslanders staan er ook om bekend nog tot zeer hoge leeftijd te kunenn meegaan.

Het is dus maar net van de pony afhankelijk.

Groetjes

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 13:52

Ik heb 7 jaar lang een paardje verzorgd totdat ze op haar 33ste ingeslapen moest worden omdat ze niet meer kon opstaan.
Tot haar 32ste jaar hebben we haar echter iedere dag bereden. Gewoon een uurtje dressuren en af en toe zelfs een buitenrit van meer dan 2 uur. Ze vond het geweldig!

Ik ben van mening dat als je een paard in conditie houdt ze langer gezond en fit blijven dan wanneer je ze vaker stil gaat zetten. Oude mensen blijven ook soepeler doordat ze wandelen fietsen ed...

Als de pony er happy onder blijft en er niet slecht uit gaat zien is er dus nix mis mee.