Radio aan of uit op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Radio aan of uit op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 16:17

Sinds afgelopen zondag sta ik op een nieuwe stal.
Wat ik dus helemaal niet gewend ben en waar ik zelf ook niet zo van gecharmeerd ben is dat de radio daar in de stal altijd best hard aan staat.

Uiteraard kunnen wij de paarden niet vragen wat zij ervan vinden maar het lijkt mij tamelijk onrustig voor de paarden.
Ik vind het zelf niets en zet ook acuut de radio uit als ik er ben.

Wat denken jullie erover? Zouden paarden het gezellig vinden of geeft het alleen maar onrust?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:19

Ik kan er zelf ook niet goed tegen, zit de hele dag al met drukte om mijn hoofd, dus op stal wil ik geen radio aan.

Wat die paarden ervan vinden weet ik niet, ik heb wel eens gehoord dat koeien meer melk geven bij klassieke muziek.... maar ja, dat zijn koeien....

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:23

Bij ons staat de radio zachtjes op Skyradio. Ik vind het zelf wel prettig. De paarden zijn bijna altijd goed gehumeurd, dus ik heb niet het idee dat ze er last van hebben.

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:25

Een radio is erg prettig voor de paarden als er niet zoveel mensen komen.
Dab hebben ze toch nog het idee dat er iemand de hele tijd is.
Maar ik weet niet of dat het geval is bij jullie.

Groetjes

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:29

Ik vindt het zelf heel erg prettig na lang gezeur Haha! hebben we eindelijk een radio op stal en als de paarden buiten staan heb ik de radio lekker hard staan op Yorin, het werken gaat dan wat gemakkelijker.
En als de paarden binnen staan is de volume knop weer een beetje naar beneden, ik heb ook het gevoel dat wel als afleiding werkt.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Re: Radio aan of uit op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:38

Fitzroy schreef:
Wat denken jullie erover? Zouden paarden het gezellig vinden of geeft het alleen maar onrust?


Nee hoor, ze vinden het gezellig. Cres begint altijd met zijn rechtervoorhoefje op de maat mee te tikken als ik de radio aanzet Knipoog .

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:43

Dat wordt zeker gedaan een radio in een stal. Denk maar eens aan een gespeend veulen. Dat zal zich niet zo eenzaam voelen in een stal met radio dan in een stal zonder. Paarden hebben geluiden rond hen nodig dus slecht is het zeker niet.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:44

Wij hadden ook altijd de radio aan. Meestal dan op een geheime zender, want ze reageerden op de muziek. Van trance raakten ze teveel overstuur.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:44

Ik denk dat het er heel erg vanaf hangt welk soort muziek gedraait wordt. Op de dressuurstal waar ik een tijdje heb gewerkt stond ook altijd een klassiek muziekje aan. De paarden konden zich daar heerlijk bij ontspannen Haha! Het wordt wat anders als er een of andere jongerenzender aanstaat die de hele dag drukke muziek met veel bass draait. Daar worden sommige mensen (lees= mijn ouders Haha!) al helemaal gestoord van dus paarden zeker denk ik.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:45

In het weekend of als ik alleen ben heb ik er niet zo veel moeite mee want dan heb de keus aan mezelf.

Als ie aan staat en er komen anderen gaat ie altijd zacht, anders moet je zo SCHREEUWEN!
Op mijn werk sta ik de hele dag tussen veel lawaai(waaronder de radio!) dus is door de weeks een beetje rust op stal wel fijn.


Soms is er iemand die zet hem kneitterhard, dan lijkt het wel een disco.
Dat zeg ik ook dan en ik zet hem dan op een normaal volume want als ik ergens een hekel aan heb is het wel schreeuwen tegen elkaar om elkaar te kunnen verstaan.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:46

Ik zou overdag de radio gewoon laten aanstaan(niet te hard naturlijk) is ook wel goed tegen verveling, en ik had erges gelezen dat klassieke muziek goed voor het humeur is :S , maar 's nachts zou ik hem uitdoen, is wel zo rustig voor de paardjes

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:51

Bij ons op stal staat Sky radio ook zachtjes aan. Niet bepaald mijn zender maar ik vind het heerlijk om tijdens het poetsen een liedje mee te zingen of neuriƫn. Zelfs in de bak hoor je de radio lekker!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:55

Ik heb de radio altijd aan op stal, niet te hard maar gewoon goed te horen. En wel om twee redenen de paarden vinden het duidelijk gezellig en vooral omdat ik in een vrij stil gebied woon. Als er dan opeens een hard geluid buiten is, schrikken ze daar niet van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:55

Bij ons staat er in de hal eigenlijk altijd muziek aan en dat is dezelfde hal als waar mijn paard staat. Hij vindt het prima zolang het maar geen muziek is waar ik een hekel aan heb. We rijden ook vaak met muziek, dat is helemaal wel fijn. Zolang de muziek maar niet te hard staat, vind ik het wel oke.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:57

Ik heb bij Imker ook altijd de radio aanstaan als ik er niet ben. Niet keihard en op radio 2. Als ik naar bed ga, gaat bij Imker ook de radio uit.
Zo is het op stal niet zo stil en heeft hij een mooi muziekje om naar te luisteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:01

Het ligt eraan hoe hard denk ik.
De radio zachtjes als achtergrond muziekje aan is misschien zelfs wel rustgevend.
Maar te hard juist weer niet.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:07

Hard geluid is uberhaupt al niet goed voor dieren.

Maar muziek kan echt geen kwaad. Pompidou had het nog nooit gehoord Verward toen ik haar net had. Nu vind ze het fijn. Ik rijdt ook met muziek aan in de bak, heerlijk. Party!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:10

Ik heb meestal wel een radio aan op stal, vooral als ik alleen ben. Hij moet alleen niet te hard staan, want dan word ik er zelf helemaal gestoord van.
Maar ik vind het zelf wel prettig om wat geluid te horen. De paarden staan maar hooguit een uurtje per dag binnen om te eten, dus die zullen er geen last van hebben.
Erg harde of bonkende muziek lijkt me voor een paard niet prettig. Ik kan me voorstellen dat ze er erg onrustig van worden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:20

Hier staat alleen de radio aan als er uitgemest word, voor de rest in de winter als ik in de stal opzadel of vlecht o.i.d. Ik heb er zelf weinig last van, heel hard staat ie niet dus ik denk de paarden ook niet.

Muziek als je aan het rijden bent is echt lekker rijden, jammergenoeg gaat dat hier nogal moeilijk.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:34

Zelf zet ik wel de radio aan in de stal maar niet te hard. Ik heb het idee dat de paarden het wel gezellig vinden. Op de pensionstalling waar in van de winter heenga is ook muziek in de bak, meestal best wel prettig. Zoals met alles is het denk ik: overdaad schaadt. Dus te harde muziek lijkt me geen pretje.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:47

Wij heebn ook een radio, ik zet hem altijd aan als ik er ben, maar idd niet te hard, het geluid is namelijk niet zo goed...... Haha!
Maar ik vind het altijd wel gezellig en ik heb ook niet het idee dat de paarden erlast van hebben.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 18:02

We hebben het er vanmiddag al even over gehad, maar toch nog even een kleine aanvulling van mij...

Ik sta dan wel in de stallengang naast je (om het zo maar te noemen), maar bij ons staat de radio eigenlijk alleen aan als er iemand is, of anders in ieder geval alleen overdags, en niet zo heel hard.
Ik vind het zelf meestal erg gezellig en prettig werken als de radio aanstaat, ik heb 'm dan ook zelf meegenomen vanaf m'n vorige stal!

Ik heb zelf het idee dat de paarden er geen last van hebben, toen Fie nog op haar vorige stal stond en helemaal alleen in een ruimte had ik zelfs dag en nacht de radio aan, om haar eenzaamheid voor mijn idee iets te verminderen. (dan wel op een rustige zender!).
Daar stond trouwens in beide stallen de radio dag en nacht aan, maar dan wel op klassiek als er niemand was. dat schijnt rustgevend te zijn voor de paarden!

leonie2000
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 18:13

Ik heb op stal ook altijd de radio aan gewoon zachtjes, maar als de paarden buiten staan gaat ie wel wat harder *LOL*

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 18:19

Ik heb dus ook liever geen radio. Tijdens het uitmesten doe ik hem wel aan, maar als ik met de paarden bezig ben wil ik hem uit. Ik kan het helaas niet altijd voorkomen dat die uit staat, omdat anderen wel graag muziek luisteren. Ik weet natuurlijk niet wat de paarden er van vinden, maar mijn paard hoort van 200 meter een kip aankomen, ik vraag mij dan af hoe hij het horen van muziek ervaart van een radio die veel dichter bij staat en natuurlijk meer geluid maakt.
Laatst bijgewerkt door Mirte op 10-10-02 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 18:24

We hebben meestal ook de radion aan op stal maar niet de hele dag.
Wij hebben het vooral omdat onze pony alleen staat en dan een beetje stemmen rond zich heeft en zich niet zo eenzaam moet voelen.
Ik heb er nog niets van gemerkt dat ze het niet prettig vinden en heel veel mensen doen dat dus dan zal het wel niet slecht zijn !!!