Hoe op je paard klimmen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Hoe op je paard klimmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 20:11

als je midden in het weiland staat en je hebt geen zadel erop?
Bij pony's tot 1.50 kan ik er nog opkomen, maar hoger lukt me niet.
Mijn vorige stalhouder gaat met zijn rug naar het hoofd van het paard staan en zwaait dan zijn been eroverheen en hij zit Verward
Mij lukt dat dus niet

Tips? Truukjes? Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:19

Via het hek?? Als dat er niet is kun je je misschien aan de manen optrekken (bij dikke lange manen uiteraard en niet aan de puntjes Tong uitsteken)?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:20

Zoals jou stalhouder dat doet lukt mij ook. Maar niet bij een paard van 1.50 denk ik Haha!
Is er geen goed hek of boomstronkje in de buurt??

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:20

Tja zo doe ik dat dus ook, been erover zwaaien en zitten Haha! . Lukt ook alleen met een paard dat echt stil blijft staan. Ik ben zelf trouwens maar een ukkie met mijn 1.62, maar het is te doen.
Wat wel handig is, is om je hand op de schoft te leggen voor wat extra houvast, maar wel uitkijken dat je je paard niet helemaal uit z'n evenwicht trekt.
Mijn oude vz paard (1.66 hoog) kon ik ook zonder zadel opkomen, die bleef gewoon staan waar ik hem neerzette. Daarbij nam ik gewoon een aanloopje, 1 hand op zijn schoft en 1 net erachter, en dan zachtjes met mijn buik erop landen, zodat ik er echt over heen hing dus. Dan is het makkelijk om rechtop te gaan zitten.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 20:25

Aan de manen omhoog trekken doe ik niet, ze heeft er al zo weinig Haha!
En normaal klim ik er inderdaad via het hek op, maar als ik er onderweg eens af moet, moet ik dus verplicht blijven lopen tot ik op de plaats van bestemming ben Zoals laatst: ik zou haar zonder zadel naar stal rijden, liet onderweg mijn zweepje vallen, moest eraf en een roteind naar stal lopen Gaaaap Haha!

Maar je been eroverheen zwaaien...HOE doe je dat dan? *LOL*
Mijn manier was altijd een hupje, twee armen op de schoft/rug, en dan erop klimmen. Maar dan houdt het dus idd bij een pony van 1.50 wel op Lachen

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:31

zoals dat je zei wat je stalhouder doet, maar dan aan de linkerkant met aanloop.
dit kan ik alleen op pony's die niet hoger zijn dan +- 1.45m.
gewoon wat oefenen en het is super makkelijk!
als het wat bange pony's zijn, gewoon ernaast gaan staan en erop springen, zodat je dus op z'n rug hangt en dan kun je erop klimmen.

of als je een pony hem die niet schopt, via z'n kont erop springen, maar wel natuurlijk wel ervoor zorgen dat je niet te hard aankomt, pijnlijk voor het paard Scheve mond

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:32

Hmm, heb dezelfde methode als jou Haha! Toch is Navy een kleine 1,55
Ik vind het wel wat voor mij om mijn been een te vér door te zwaaien, zodat je dus een alternatieve radslag of iets dergelijks krijgt.. Ook leuk, maar niet de bedoeling (vooal niet omdat ik daarna waarschijnlijk 6 maanden in het gips zit..) Haha! Moet je erg lenig voor zijn geloof ik..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:36

Yorghos is 1.59 en daar kom ik nog wel op. Maar veel hoger moet het niet worden, hoor.
Ik sta naast hem en pak met een hand op zijn manenkam, de andere over zijn rug. Dan spring ik er zo op dat ik op mijn buik over zijn rug lig en zwaai ik mijn been over zijn rug.
Niet de meest handige methode, maar ik ben niet zo lenig.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:02

Jemig, wat zijn jullie allemaal lenig. Ik zou niet wetenm hoe je het kunt doen. Misschien je zweepje aan je rijbroek binden ofzo? Dan kun je hem ook niet laten vallen. *LOL*

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:11

je neemt een soort aanzwaai
zwaait je rechterbeen goed omhoog
en daarbij hef je je romp ook omhoog enders kom je er nog niet op
en dan zit je er zo op

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:32

Bij mijn vorige bijrijdpaard (1.72 m) lukte het me alleen maar als ik via aan opstapje erop ging. Meestal legde ik dan een aardappelkistje ofzo in de bak, en dan stapte ik erop. Zonder opstapje lukte het me ook echt niet! Met aanloop kon bij haar ook niet, want dan was ze allang weg voordat je een uberhaupt een aanloopje had genomen...

Mijn huidige bijrijdpaarden zijn wat kleiner, maar daarmee heb ik het nog niet geprobeerd... toch eens doen!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:58

Klein hupje en met je buik op de rug landen, en dan vanuit daar je been er overheen doen en rechtop zitten. NIET te fanatiek spingen, met je hoofd in de modder aan de andere kant terecht komen is geen pretje..
(Neuh, ik spreek niet uit ervaring Schijnheilig )

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:21

Ik zet ze meestal neer, aan loopje en op hoop van zege.
Bij Dennis is het niet zo moeilijk, het zelfde als gewoon opstijgen.
Maar bij Dien(1.66) kom ik er niet zo op. Maar die blijft ook niet stil staan. En het lukt NET niet.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:26

ik kom op elk paard, heb jaren voltige gedaan, ik neem een aanloopje, pak de manen en ga over de rug hangen, en sla mijn been erover, en zit!!!! Zelf op een paard van 1.72 is mij dit gelukt, maar het is wel even ovenen, want je kan natuurlijk niet te hard op de rug van het paard terecht komen..... Succes

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:13

Nou mij lukt dat duzz echt niet allemaal Verward Ik ben echt niet zo lenig als andere Verward . Ik had Demi mooi geleerd om bij een bankje stil te kunnen en blijven staan, zodat ik op dat bankje kon klimmen en zo op haar rug te gaan zitten .... Bij onze vroegere shet kon ik natuurlijk wel op de rug springen alleen die beet altijd in je benen als je dat deed Verward Duzz dat deed ik niet zo vaak Haha! Haha! . Wat betreft dat aanloopje en dan erop springen...uhhh no way dat dat mij lukt Haha! Haha!

Neeltje

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:22

Ik kom niet op een pony/paard zonder zadel zodra íe hoger is als 1.20 ofzo.... Ik weet het ik ben erg stijf..... *schaam*

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:15

Véééééééél oefenen! Haha!
Toen ik op Ameland werkte was ik zo stijf als een deur en nog nauwelijks zonder zadel op een shetlander komen *LOL* (Is overigens tegenwoordig ook weer het geval) Iedere ochtend moesten we de paarden uit het land halen en naar de stal brengen. Afstand was behoorlijk en lopend niet te doen met zoveel paarden. Dus... ben ik gaan oefenen. Eerst begonnen om er door middel van een aanloopje op te klimmen. Iets wat er wel eens in resulteerde dat als de pony een stap opzij zette, ik er aan de andere kant weer af lag Schijnheilig Zo ben ik steeds een paard/pony met een grotere stokmaat gaan nemen tot ik op een gegeven moment zonder zadel en zonder aanloop (kon niet met zeven/acht paarden in je handen) met gemak op een paard van 1.70 m. kon komen. Oooooh.. wat was ik toch blij! Lachen Ik ben vaak uitgelachen door werknemers van de naastliggende snackbar of voorbijgangers, terwijl ik aan het oefenen was, maar het is me gelukt!

Ik zou overigens willen dat ik het nu nog kon, aangezien ik nu nog niet eens met het gebruik van een zadel op een paard kan komen. Verdrietig

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:00

Bij paarden tot 1.50 ofzo gewoon naar voren kijken en dan ff been dat het dicht bij het paard zit naar voren zwaaien en dan terug en doorzwaaien over het paard Lachen OK het is een speciale techniek, maar het werkt wel Haha!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:49

ik moest oooit eens op ponykamp via de kont erop springen
maar sprong te hard
vloog er weer af aan de voorkant!!!haha

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:53

Ik zou gewoon als het een braaf paardje is stil zetten en een aanloop nemen en erop springen (opsteunen) en dan je been erover te zwaaien! Simpel ! haha

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:06

Mijn vadertje (55 jaar) doet dat dus ook zo. Een zwieper met zijn been en beland zo op een paarderug van ongeveer 1.63. Op sokken wel te verstaan want op klompen red ie dat niet Haha!

Ikke daar entegen, (23 jaar) red dat alleen met een hek, paaltje, emmer, tonnetje etc. *schaam me diep*
Geen tips dus. Behalve zorgen dat je er niet af hoeft en als je er toch af moet zorgen dat je paard bankjes, paaltjes, hekjes- proof is, zodat je onderweg er ook op kunt klimmen Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 18:09

GELUKT! GELUKT! GELUKT! Haha!
Heb even geoefend net en een beetje gesmokkeld Schijnheilig
Heb Tinka op een lager deel van een paadje geparkeerd een aanloopje genomen en met enig geworstel zat ik *LOL*
Nu nog leren dat ze stil blijft staan als ik halverwege haar buik aan het spartelen ben Want dan is ineens dat ene grassprietje iets verderop zo aantrekkelijk

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:37

Op een paard van zo'n goede 160 kan ik wel opstappen zonder zadel, hoe ik het doe weet ik zelf ook niet Haha!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:40

Renkse is 170 en ik kom er zo op behalve gisteren toen ze bijna om kiepte *LOL*

Ik sta met mijn rug naar haar hoofd, pak een pluk manen, en spring er dan zo op, Lachen
Alleen gisteren, deed ik dat, en was ik iets te traag met gaan zitten, toen verloor Renske zowat haar evenwicht Lachen

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 12:17

Jeetje, jullie zijn echte turnkampioenen! Ik kom er ook niet op, ik ben een stijve hark! Laatst was ik op een tuinstoeltje gaan staan, heb ik net mijn been er een beetje over, doet Warenko een stapje opzij..........Sta ik daar met de slappe lach en in spagaat met een been over mijn paardje en de ander nog op de tuinstoel!!!!!!!
Ik merk dat ik tegen de 40 loop.............