vraagje....: wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-01 18:43

Mijn paard heeft al een paar weken een blijn in haar achterhoef maar nu vraag ik mij af hoe zoiets ontstaat...Kan iemand hier een antwoord op geven?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: starfish op 2001-06-10 18:48 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: starfish op 2001-06-13 17:04 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 19:05

Wat is een blijn?
Verward Bloos

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-01 19:21

Misschien noemen sommigen dat een blaar...da kan ook.
Een blijn is een soort wonde in de hoef, je ziet het niet, maar als het erg wordt begint het paard te manken en in sommige gevallen kan de blijn openbreken (zoals bij Odessa:daar is de blijn naar boven gekomen aan de kroonrand vanachter en er kwam etter Scheve mond\ en bloed uit Misselijk ...)

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 19:22

Klinkt als een hoefzweer die niet naar onderen maar naar boven zijn weg naar buiten heeft gevonden Verward

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-01 19:27

ja, zoiets...!
Maar weet iemand hoe ze eraan komt? Verward

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 12:50

als het op dezelfde manier onstaat als een hoefzweer dan is ze tijdens het rijden of in de wei in iets scherps gestapt, wat een redelijk diepe wond veroorzaakte, doordat ie zo klein is zie je hem eigenlijk niet, maar hij gaat wel binnen in de hoef onsteken doordat ie van buitenaf wordt afgesloten, een hoefzweer moet meestal door de hoefsmid of veearts opengesneden worden, maar die blijn zal zichzelf dan wel naar buiten werken, weet het verder ook niet, had nog nooit van een blijn gehoord Verward

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-01 17:05

Sorry voor al de verwarring maar een hoefblijn is hetzelfde als een hoefzweer...
De veearts heeft de zweer inderdaad proberen open te snijden, maar het zat te diep, maar wat'n geluk is de zweer vanzelf aan de kroonrand opengebarsten...Zou het ook te maken kunnen hebben met slechte hoefijzers?
Want ze heeft nog nooit een hoefzweer gehad toen ze geen ijzers had...en haar stalgenote heeft ook een zweer gehad toen ze beslagen was... Verward

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 23:04

Vervelende kwesties die hoefzweren .....

Vaak is de kwaliteit van het hoorn niet voldoende en kan door invloed van bacterien en schimmels dit voorkomen

Voor een nieuwe lijn produkten die dit proces tegengaan surf naar http://www.rwl-quality.nl

Goed lezen en trek zelf je conclusie!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 14:04

op wat voor een bodemstrooisel staat je paard?
Hoefzweren komen vaker voor bij paarden die op zaagsel staan.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 21:28

Een hoefzweer kan ook komen als je paard lang in de viezigheid in z'n stal staat. Als hij een klein wondje heeft kan er vuil inkomen en dit kan gaan ontsteken.Het kan een hele grote bult worden!
Ameretto heeft het gehad bij z'n achterhoef en die zweer was zo groot geworden dat z'n hele koot en onderbeen dik werden, zodat ie z'n been pees niet meer kon buigen. Hij kon niet meer plat op z'n hoef staan.
De veearts heeft dit er toen uitgesneden en daarna moest ik z'n hoef twee keer per dag in sodawater laten weken. (met zo'n stomme schoen er omheen wat niet wilde lukken, toen maar natgespoten)

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-01 14:01

Ja, wij moesten haar hoef ook 1x per dag in een emmer met water gemengd met javel zetten.
Dat deed ik meestal terwijl ze aan't eten was...dan bleef ze tenminste mooi staan Haha!
Maar het geneesmiddel in haar mond doen, dat was een andere zaak!!!Daar deed ze heel lastig over!!! Frusty }>
Het is nu al 3 weken geleden, en ik vraag mij af of ik terug zou kunnen beginnen rijden...want de dierenarts heeft hier nix over gezegd en ik heb het niet kunnen vragen omdat hij gekomen was toen ik er niet was... Verward Ze mankt al 2 weken niet meer en ook de wonde is helemaal uitgedroogd en genezen...Ze was wel beslagen en ze heeft nog haar 2 voorste hoefijzers...De andere heeft de veearts eraf gehaald. Is het verstandig om haar terug vierkant te laten beslaan of zouden we de hoefijzers er best nog een tijdje aflaten??? Verward