Paard afmaken, gaat dat echt zo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Paard afmaken, gaat dat echt zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 19:09

Ik zag net op Net5 hoe een merrie waarbij de bevalling helemaal mis was gegaan door haar kop werd geschoten. Ik heb mijn eerste paard, en ik vind het heel onprettig om te denken aan het moment dat ie dood gaat, maar je staat er toch af en toe bij stil. En ik was echt van slag toen ik dat net op tv zag. Dat programma is opgenomen in Engeland, maar hoe gaat dat hier dan?

Toegevoegd: Ik zie dat van dat "vechten tegen het spuitje". Vraag ik me af; voel je je dan niet schuldig? Het paard is dus sterk genoeg om tegen zoiets te vechten,heb je dan niet zoiets van; dan kan ie ook doorleven? Dat je bang bent dat je de verkeerde beslissing hebt genomen.
Laatst bijgewerkt door PridesRanch op 08-10-02 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:12

Zijn verschillende manieren voor. Een paard kan eerst "in slaap" gespoten worden, en daarna een dodelijke injectie krijgen. Maar hij kan ook meteen de dodelijke injectie krijgen. Dit naar inschatting van de veearts. Een paard kan nl. erg gaan 'vechten' tegen de dodelijke injectie.
Maar door het hoofd schieten is ook een prima manier, zolang het deskundig gebeurt.
In het slachthuis krijgen ze met een hele snelle klap een pin in de hersens geslagen. Ook hier geldt: als het goed en vakkundig gebeurt, is dit een goede en 'diervriendelijke' manier. (maar dit zet ik niet voor niks tussen aanhalingstekens...)

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 19:15

Injectie; ok. Maar geen pinnen of kogels in mijn paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:20

Dat betekent dus dat je de mogelijkheid tot slachten uitsluit.
Ik denk dat dat voor mijn paard toch een goede optie zou kunnen zijn (mits dat kan, dus bv geen medicijngebruik). Ik vind dat een goed einde van een goed paardenleven.

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:23

ik us echt niet.
de gedachte alleen al dat mijn paard een pin in het hoofd krijgt en het gaat fout?????!!!!! en vervolgens word opgegeten????
afschuwelijk

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:25

denk dat dat ook aan je situatie afhangt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:27

Noortje, met een injectie kan het ook fout gaan, en daarna wordt je paard met een grijper opgehaald vanaf het erf (met het risico dat hij 'openspat' Misselijk ) en vervolgens als oud vuil verbrand. Is dat een aantrekkelijker idee?

Het zou paarden sowieso verboden moeten worden om dood te gaan Haha!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:34

Met een injectie kan het inderdaad fout gaan.

Onze pony vocht dus heel erg tegen de injectie (dat is afschuwelijk om te zien). Huilen
Het heeft daardoor ook langer geduurt voordat hij daadwerkelijk overleden was dan normaal gesproken.

Helaas heb je niet altijd de keuze hoe je wild.
Hoe je het ook bekijkt het is aan alle kanten vreselijk.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:38

als je paardje doodgaat is het altijd vreselijk op wat voor manier dan ook...Een injecite ziet er ontschuldiger uit maar niet als je paard/pony er tegen vecht zoals jacqueline zegt. Je moet maar zo denken je paard/pony merkt van allebei heel weinig/nix...

ik heb je trouwens ook gepbt bubbels

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:46

Als ik de tijd zou hebben om te kiezen op wat voor manier ik mijn paard zou moeten laten gaan, zou ik voor het spuitje kiezen. Maar op locatie, dwz in een dierenkliniek, zodat je ook niet wordt geconfronteerd met het feit dat ze nog een paar dagen onder een zeiltje op het erf zou blijven liggen en dan met een grijper in de destructiewagen zou worden gehesen. De dierenkliniek kan dan voor de afvoer zorgen, en jij krijgt gewoon de rekening. Maar soms is de situatie zo dat je ze niet weg kunt brengen. Iedere minuut die het paard dan pijn lijdt is er een te veel. Dan zou ik persoonlijk willen dat een kogel door zijn hoofd een snel einde maakt. Maar dan wel op stal. Mijn paard gaat niet naar het abatoir en gaat niet voor menselijke consumptie...

Sowieso vind ik dat iedereen behoord te weten waar je precies zou moeten schieten wie het weten wil stuurt me maar een PB-tje, ik ga het niet open neerzetten, er lopen genoeg imbecielen rond met een aversie tegen paarden die het dan een keertje op een willekeurige pony in de wei zouden kunnen gaan gebruiken) .
Maar iedereen die een paard heeft zou zich moeten voorbereiden op de allerlaatste gang, hoe en waar je dat wilt laten doen. Dan heb je in het geval dat het moet gebeuren een draaiboek klaar liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:50

Cassidy, waarom zou iedereen moeten weten waar je precies moet schieten? Ik weet het niet, en als ik het zou weten zou ik niks kunnen met die informatie, want ik ben een van die Nederlanders die niks heeft om mee te schieten... Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:50

ik heb ooit van iemand gehoord(klinkt heel raar) dat ze de keel hebben doorgesneden en heeft die gene het hoofd er af gehaald en als aandenken aan de muur gehongen nou daar schrok ik nog eens van Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:53

Voor degene die een overzicht wil welke methode het beste werkt moeten me maar even mailen...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-10-02 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:55

"With a true appreciation of life comes the responsibility of ensuring a humane death."
Mooi citaat van de openingspagina.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:56

Sonja schreef:
Cassidy, waarom zou iedereen moeten weten waar je precies moet schieten? Ik weet het niet, en als ik het zou weten zou ik niks kunnen met die informatie, want ik ben een van die Nederlanders die niks heeft om mee te schieten... Haha!


Niet iedereen hoeft het te weten. Paardeneigenaren behoren het te weten.

Stel dat je er bij bent als je paard voor een auto loopt en zijn been breekt. Politie is dan hoop ik erg snel ter plekke. En iedere agent heeft een pistool waar hij het paard het genadeschot kan toebrengen.

Het is de keus aan jou, of je dan wacht tot de dierenarts er is om hem een spuitje te geven, of dat je je paard verdere onnodige pijn bespaard en hem het genadeschot laat toebrengen.

En ik zou er in ieder geval er nooit van uitgaan dat een politieagent weet waar hij moet schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:58

Een politieagent mag in dit land helaas dat paard in die situatie helemaal niet afmaken. Ik weet trouwens uberhaupt niet of schieten nog gebruiktt wordt in Nederland; kan me voorstellen dat het verboden is ivm hygiene-eisen en dergelijke onzin.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:59

Sonja schreef:
"With a true appreciation of life comes the responsibility of ensuring a humane death."
Mooi citaat van de openingspagina.


Ik heb de link even verwijdert, want daar staat de tekening ook op hoe je moet schieten...

Wie de link hebben wil PBt me maar...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:03

Sonja schreef:
Een politieagent mag in dit land helaas dat paard in die situatie helemaal niet afmaken. Ik weet trouwens uberhaupt niet of schieten nog gebruiktt wordt in Nederland; kan me voorstellen dat het verboden is ivm hygiene-eisen en dergelijke onzin.


Ik heb deze tip/informatie van een agent van de bereden politie....
Ik hoop nooit in een situatie te komen waar het nodig is, en ik heb ook nog nooit een paard horen gillen van pijn. Maar ik denk wel dat je op dat moment dat het je overkomt, je alle wetten en regels aan hun laars lapt.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:15

het is wel een vreselijk eerlijke manier!! alle koeien van de mkz zijn trouwens ook afgeschoten met een masker het dier is binnen de seconde dood en voelt geen pijn het heeft niet eens de tijd gehad om erover na te denken !!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:26

Het is idd een naar gezicht als een dier met de grijper wordt opgehaald en in een container wordt gegooid, het ziet er heel oneerbiedig uit. Maar dat is een gevoel, het dier is immers al dood. Ik zou zelf eerder kiezen voor een injectie thuis, ik wil dat mijn beesten een vredige dood sterven en niet nog eens op de trailer worden gezet met alle stress van dien. Maar dat is gewoon een persoonlijke keuze, het paard gaat immers dood, hoe je het ook went of keert, maar ik heb liever de manier waar ik zelf meer vrede mee zou hebben en dat is niet met een slachthuis.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:27

Mijn merrie kreeg eerst een kalmeringsspuit en toen de dodelijke injectie. Dit ging heel rustig en ze heeft er niets van gemerkt, ik vond dit de meest aangename manier.

Ik snap dat nooit zo van dat "vechten" tegen de injectie. Mischien dat jullie de stuiptrekkingen aanzien voor vechten? Dit heeft er nl. niets mee te maken hoor, op het moment dat het paard daar ligt te stuiptrekken en briezen is ie in 'n koppie allang van de wereld. De ademhaling wordt stilgelegd en de stuiptrekkingen zijn een reactie doordat de hersenen geen zuurstof meer krijgen. Het is gewoon een automatische reactie van het lichaam om de boel als het ware weer aan de praat te krijgen. Het ziet er ellendig uit maar het paard maakt dit echt niet meer bewust mee. In feite is het paard gewoon dood, alleen het lichaam geeft nog wat naschokken. Al met al duurt dit nog een paar minuten.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:31

zoals de vrouw van dat tv programma al zij wie levende have heeft, heeft soms ook dode have. Het doet vreselijk veel pijn maar als je daar niet tegen kunt tsja dan zit er maar een ding op dan moet je er niet aan beginnen!! Het is onze taak een goede manier te vinden om te doden. Of wij dat een fijne manier vinden is van ongeschikt belang, althans dit is mijn mening!!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:37

Pril misschien heb je gelijk maar onze pony heeft voor mijn gevoel wel verzet tegen de injectie.
Zodra de spuit bij zijn hals kwam begon hij als een bezetene te schudde......toen de helft van de injectie in gespoten was begon hij nog harder te schudden waardoor de injectie er dus weer uitschoot.........
Toen moest de DA dus nog een keer spuiten waarbij hij dus nog steeds stond en zijn ogen heel groot in zijn hoofd stonden.
Pas toen de rest er in was gespoten viel hij tegen de vlakte, en ja dan is hij meteen een diepe coma (wat ik van de DA heb begrepen)

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:43

Ik heb met zowel injectie als met het slachthuis ervaring. Ik heb meerdere paarden zien vechten tegen de injecties. Ze blijven proberen om op te staan, vallen weer, verwonden zichzelf. Niet prettig om te zien. Maar gelukkig gaat het vaak ook wel goed.
Ik ben veearts assistent geweest en wij schoten paarden ook wel eens met een masker (koeien overigens altijd). Ik vind dit persoonlijk veel humaner, omdat het in een fractie van een seconde gebeyrt is. Ik weet dus wel de exacte plek en mocht één van mijn beesten ooit in die situatie komen, dan schiet ik liever. Hoe sneller de pijn over is, hoe beter. Je paard zien doodgaan is erg, maar je paard pijn zien lijden is nog veel erger.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:46

mooi ten minste iemand met me eens