hoe en wat bij zitles?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

hoe en wat bij zitles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 18:34

Zoals je op itp kan zien heb ik dus een probleem met mijn benen, vandaag gereden met een oplettende roos, pff na een rondje draven waren mijn benen op Boos!
Toen eventjes zonder beugels gehobbelt maar niet lang want hij is nog jong dus wil hem niet overbelasten..

Maar kan op bonanza wel, maar moet je dan gewoon zonder zadel gaan rijden ofzo???


Maaike

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 20:39

Hm, fijn onderwerp. Ik ben (sinds lang zeuren van omstanders en instructeur) ook overgehaald om zitles te nemen. In principe rijd ik iedere dag een minuutje of 5 zonder beugels MITS ze het toelaat. De merrie is de laatste tijd behoorlijk druk en dan hoef ik er niet aan te beginnen. Ik kruis de beugels voor het zadel langs. Dat is wel even uitzoeken wanneer ze het beste hangen, want waar de slag zit wil het wel eens zeer doen. Verder gaan we na de les altijd even zonder beugels (aan de longe). Dat is er dan gewoon voor om te oefenen en met het idee dat mijn instructeu vanaf de grond kan zien hoe het anders / beter kan. Succes ermee!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:32

Je kan je paard eerst longeren, bijgezet. Als je paard goed los is en lekker ontspannen loopt, kan je er zelf op. Moet je wel iemand hebben die je paard longeert als jij erop zit. Dan hoef je je alleen maar op je zit te concentreren. En als je je paard laag bijzet, maak je het makkelijker om z'n rug te gebruiken en dan kan je zelf fijner zitten. Je kan eerst zonder beugels en als je dat een beetje goed uitzit, het zadel eraf. Je kan dan wel gewoon een longeersingel erom laten, kan je je in geval van nood aan vast houden. Haha!

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 09:03

Suzan schreef:
Je kan je paard eerst longeren, bijgezet. Als je paard goed los is en lekker ontspannen loopt, kan je er zelf op. Moet je wel iemand hebben die je paard longeert als jij erop zit. Dan hoef je je alleen maar op je zit te concentreren. En als je je paard laag bijzet, maak je het makkelijker om z'n rug te gebruiken en dan kan je zelf fijner zitten. Je kan eerst zonder beugels. Haha!


Hier wil ik aan toevoegen dat met het oefenen van het doorzitten, dat het heel belangrijk is dat je door blijft ademhalen. Sommige menen gaan de adem inhouden. Ik laat mij lesklanten als ze het er moeilijk mee hebben een liedje zingen. Haha! dan blijven ze ademhalen en gaat het zitten al een stuk makkelijker.