Nieuw hoofdstel wel of niet in de olie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Nieuw hoofdstel wel of niet in de olie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 17:52

Hallo allemaal!

Er zijn al heel wat topics geweest over hoe je leder het beste onderhoudt. Maar over één punt is altijd twijfel. Er zijn mensen die er heilig van overtuigd zijn dat een nieuw hoofdstel een nacht in olie (eventueel maïsolie) laten rusten, goed is voor het leer. Ik heb ook al heel andere theorieën gehoord.
Mij lijkt het eerder een slecht idee om het leer in olie te weken. Ik zou zo denken dat het glad wordt en gemakkelijker scheurt. Ook kan het toch niet zo gunstig zijn voor de naden?

Wie zijn de grote voorstanders? Wie is er tegen en vooral... Waarom?
Vermeld je er ook bij of je het ooit al eens geprobeerd hebt, deze methode?

[edit] nimber onzinnige poll weggehaald[/edit]

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 17:55

Een nachtje is niet erg maar je moet het niet elke week doen.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 17:58

precids, het is niet erg, maar ook niet nodig naar mijn weten. niet bepaald goed voor de stiksels. Beter gewoon even vetten of olieen, maar een hele nacht is wel erg lang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 18:01

Bij die dure kwaliteitshoofdstellen is dat helemaal niet nodig. Het zou het leer misschien wel te zacht maken. Bij die goedkopere kun je het prima doen hoor maar niet te vaak --> je stiksels raken verteerd door de olie.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 18:17

Je kunt het opzich wel doen, maar veel beter word het er volgens mij ook niet op hoor. Het is iig niet noodzakelijk..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 18:21

Ik laat het nooit een nacht weken, maar ik haal ze door de olie heen en leg ze dan op een krant of zo dat de olie in kan trekken. Werkt voor mij perfect, nooit problemen gehad met de stiksels of zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 19:31

Niet doen, is ook helemaal niet nodig.
Ik olie in met een kwastje, gaan ondertussen ander tuig doen en dan doe ik het daarna met een doek na.
Ik heb helemaal geen dure hoofdstellen en ze zien er nog allemaal netjes uit.

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 19:37

Zou ik absoluut niet doen , m'n leer verzuipen in de olie.

Gewoon insmeren met olie , en laagje voor laagje in laten trekken.
Da's even iets subtieler dan het te laten verzuipen , dan kun je de olie er maanden later nog uitwringen , niet echt geweldig voor je leer , stiksels en grip erop.... Scheve mond

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 17:07

En toch stemmen bijna de helft van de mensen op 'ja!'. Waarom doen jullie dat dan wel? Heeft iemand het ooit al gedaan en er een slechte ervaring mee opgelopen?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:35

Ik heb het nog nooit gedaan. Ben er dus ook niet tegen want dat kan pas als je er zelf slechte ervaringe mee hebt vind ik.
Ik smeer het in met een kwastje. Dit heb ik alleen bij mijn (goedkopere) hoofdstel gedaan.
Mijn tuig voor de kar is al super soepel (was ook errug duur) dus die poets ik alleen met zadelzeep en daarna vet ik hem in.

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 19:45

ik HEB niet eens olie, vind het zo'n troep Misselijk
ik gebruik altijd zadelzeep en hamanol(vet) van stuebben, echt superspul.
toedeledoki
gillian

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 20:06

Ik gebruikte eerst wel olie voor het hoofdstel. dat was een pagony en die bleef er wel goed onder. Ik heb het alleen nooit in de olie verzopen omdat ik dan bang ben dat het te glad wordt.

Nu gebruik ik geen olie meer omdat ik het te veel vind knoeien. Ik gebruik nu Stubben zedelzeep en Hamanol en mijn ervaring is dat dat heel goed spul is. Toen ik mijn Kieffer hoofdstel kocht heb ik het eerst een nacht in de Stubben Hamanol gehad. Nu vet ik het eens per 5 weken in en eens per 3 weken maak ik het schoon. Ik merk dat mijn hoofdstel hier goed door blijft (heb het nu 2 jaar) en wil niet meer anders.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:34

Met goedkoop leer doe ik het wel. Heb nog nooit problemen gehad met de stiksels zoals zovaak wordt beweerd. Met duurdere (vaak betere) leersoorten vind ik het niet nodig. Wel olie ik ze voor gebruik een aantal maal met Neatsfoot oil van Carr, Day & Martin totdat ik 't goed aan vind voelen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:17

Ik "verzuip" mijn hoofdstellen wel in de olie..........
Zadel niet (heb niet zo'n grote bak.............) die doe ik met een kwast.

Waarom: heb ik vroeger zo geleerd........ Mentuig: hoppa in een oliebad
(NOOIT geen leren teugels) En op de menvereniging doen ze het allemaal, 1 heeft een groot oliebad en neemt 35 gulden voor het in bad doen van het mentuig.

Blijft je leer olie "lekken" doe je met een beetje groene zeep, oppoetsen uitwrijven klaar.

Kapotte stiksel?????????????? Nooit gehad. Heb veel van oude (ongeveer 15 a 20 jaar oud) een paar jaar geleden verkocht. niet 1 kapot stikseltje.

Je moet het ook niet iedere week doen.

Ik doe en deed het ongeveer eens per jaar tot 1.5 jaar.
sávonds erin smorgens er weer uit. ophangen aan touwtjes en uit laten lekken.ongeveer een dag, kun je wel zien.
Tussentijds onderhoud: echt smerig, onder de kraan afspoelen, laten drogen (niet te snel, bij verwarming ofzo) en dan met een doekje en een beetje olie oppoetsen.

Ik heb nooit geen hoofdstellen die je uit kunt wringen. En ze worden in de regen niet glad of glibberig.

Vet daarentegen daar smeer je de porien mee dicht en dat is pas slecht

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:58

Ik zou het helemaal niet in de vet of olie zetten. Gewoon gebruiken en af en toe schoonmaken met zadelzeep.
Als het echt te droog wordt zou ik het wel vetten/olien, maar niet eerder.
Bij mij werd het leer namelijk zo rimpelig van het vele invetten.

Sporenriempjes laat ik overigens wel een paar dagen weken in de olie omdat die daar minder snel door breken.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:17

Ik haal neiuwe hoofdstellen van goedkoop leer vaak wel even volledig door de olie, maar laat ze dus niet weken.
Verder olie ik niet ecth, ik vet het zadel wel vaak (omdat het paard ook enorm zweet en ik in de regel rij). Mij is geleerd dat je ee nzadel niet mag olieen omdat het dan zwaar wordt en de olie in de kussens trekt.