Raad nodig over een Tinker!! Heeft nogal haast!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Raad nodig over een Tinker!! Heeft nogal haast!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 20:32

Hi all,

Kunnen jullie mij een beetje bijpraten over de manier waarop Tinkers in Nederland worden ingevoerd?

Ik kreeg vanavond een telefoontje van iemand bij mij in het dorp. Die mevrouw heeft een Tinker gekocht voor haar dochter.

De verkoper ( volgens mij een handelaar ) heeft hun verteled dat het beestje 3 weken geleden uit Ierland is geimporteerd, 2 weken onder het zadel is geweest hier en daarna is hij verkocht aan deze mensen.

Het beestje is naar zeggen van de verkoper bomproof, kan leuk lopen en is verkeersmak. Er zitten geen papiertjes bij en hij zou dus 3 jaar oud zijn.

Het meisje is erop gaan rijden zondag en nou schijnt het dat hij niet wil lopen, het bit tussen de tanden neemt en dreigt het hek over te springen.

Ik heb het meisje erop gezet en het ging meteen al fout. Hij pakte weer het bit tussen de tanden ( wat er na veel gepruts inzat, omdat hij absoluut niet wilde ) en hij stoof weer naar het hek.

Nou vraag ik me dus af of het kan dat een importpaard geen papieren heeft? Volgens mij moet dat er toch bijzitten als hij vanuit Ierland komt? En moet de verkoper deze ook wel meegeven? ( de importpapieren uiteraard? ) Dit omdat ik eigenlijk twijfel aan de leeftijd van het dier!!

En dan nog de prijs voor dit arme dier: € 2000,- klopt dit ook, of is dit een belachelijk lage prijs voor een Tinker? ( lijkt mij eigenlijk wel, maar oke.. )

Ik denk persoonlijk dat ze een oor is aangenaaid. Die mevrouw heeft helemaal geen verstand van paarden en ik denk dat de verkoper dat meteen gezien heeft.

Ik heb ze aangeraden om te kijken of ze het geld kunnen terugkrijgen. Godzijdank hebben ze wel een omruil garantie van 6 weken, maar ik denk dat een KWPN'er een betere keuze voor ze is.. Eentje van een jaar of 8 ofzo..

Dus, laat jullie vakkundige breinen werken, ik heb echt advies nodig!

Alvast bedankt!

Chantal
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 01-10-02 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:45

Dit klinkt mij meer in de oren als een onbeleerde tinker. Bit niet willen indoen, er tussen uit rennen. Lijkt meer op een pony die nog nooit bereden is, waar nu opeens iemand op stapt!
Dit klinkt bekend want dit heb ik met mijn eigen tinker ook meegemaakt.
Deze mensen zijn niet de enigen die zich een groene pony in de maag laten splitsen als zijnde een bereden pony.
Ik denk dat je met deze tinker beter helemaal opnieuw kunt beginnen bij het begin. Pas als de basis erin zit kun je verder gaan met rijden.

Mijn tinkers zijn beide geïmporteerd. De ene uit Ierland en de andere uit Engeland en geen van beide hadden papieren bij zich. Ik had van mijn tweede tinker wel een kopie van het vrachtbewijs meegekregen, maar het kan dus heel goed zijn dat er geen papieren bij zitten.
Ik geloof ook niet dat er al een aktief stamboek zit daar, maar daarin kan ik me vergissen. Er zijn vast andere tinkerliefhebbers die daar meer over weten.

Wat betreft de prijs: ik weet niet hoe groot deze tinker is, en de leeftijd van importpaarden klopt ook lang niet altijd. Kijk zijn tanden eens goed na, of laat dit doen door een veearts. Zit je niet te prutsen met een 2 jarige? Verder, is het een ruin of merrie en hoe is hij/zij getekend...
Ik vind 2000 euro nog niet zo weinig geld hoor.

Ik weet niet hoe de verkooppraktijken met tinkers er nu bij staan, maar toen ik 4 jaar geleden mijn tinker kocht zaten en veel onbetrouwbare personen bij. Ik ken ook veel mensen die paarden kochten, recht van de boot waarvan de leeftijd en africhting absoluut NIET klopten met wat hen werd verteld. Vandaar dat ik meteen aan deze dingen denk bij het lezen van jouw verhaal.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 20:54

Ik dacht eigenlijk zelf ook al dat er niets van klopt. Ik denk ook dat hij veel jonger is dan gezegd is. Het punt is alleen dat het dier dus niet beleerd kan worden door de eigenaar. Ze is simpelweg te onervaren! Het meisje heeft nooit een eigen paard gehad, altijd op de manege gereden.

Ik heb haar al gezegd dat hij ook best wel eens last kon hebben van zijn tanden. En dat het heel goed mogelijk is dat het beestje veel jonger is dan gezegd.

Het is een ruintje, hij is bijna zwart, met een melkmuiltje en gelaarsde benen. Het is verder wel een heel lief dier hoor, heel mak aan de hand, maar heel moeilijk zodra ze erop stapt.

Ik denk dat hij ongeveer 1.35 hoog is ( geen meetlat naast gehouden ) maar hij is ook nog vrij iel gebouwd ( weinig bespiering enz.. ) Hij zal zeker wel zadelmak zijn hoor, hij is niet aan het bokken geslagen ofzo.. Maar ingereden?? Ik geloof er niets van!

Ik heb trouwens een berichtje geplaatst op tinkerwereld.nl Hopelijk zit daar iemand die me meer kan vertellen!

Evengoed bedankt hoor! Hier heb ik wel iets aan!

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:57

Hallo. Ik zou die Tinker door een veearts laten keuren en nakijken op leeftijd. Op de keuringen van het Stamboek is al heel vaak voorgekomen dat een Tinker veel ouder of jonger blijkt te zijn dan als ze hem gekocht hadden. verder verkopen handelaren de Tinker meestal als beleerd al blijk in 99% dat dat niet zo is. begin dus zoals Linda zegt weer van voren af aan. Veel sucses

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:59

Zoals de tinkers bij de handelaar komen, waarmee de manege-eigenaar zaken doet, worden die (halfwilde) kuddes tinkers vanaf de vlakte bij elkaar gedreven en als handelaar pietje er dan 12 besteld, dan zijn bijvoorbeeld de eerste twaalf voor hem. Meestal zijn die jonger beestjes nog niet aangereden. Bovendien zijn heel veel merries drachtig (wij hebben er al 4 veulentjes van gehad op de manege!).
Met een beetje geduld zijn die tinkers wel heel lief en mak en goede lieve rijpaardjes.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 21:00

Dank je wel!! Ik zal het ze zeggen..

Jeetje wat een onwijze e*kel is die verkoper zeg! Kan je als beginnend paardeneigenaar niet eens in goed vertrouwen een paard kopen.. GRRR..

Ik vind het zielig voor het beestje.. Hij gaat nu terug, maar of ze ook het geld terugkrijgen is nog maar even afwachten.. Verward

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 22:19

Ik denk dat het best kan dat hij geimporteerd is, maar niet goed bereden.
2000 is zeker niet weinig voor tinker zonder papieren!
Zeker de importeerde worden in kuddes gehaald, waardoor er verder weinig kosten aan zitten!

gigelo

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 00:28

Ik heb zo een verhaal ook meegemaakt vanuit Engeland. Wij kregen 8 pony's en toen wij wilden gaan rijden waren er maar 2 een beetje zadelmak hier zaten ook geen papieren bij ook ons was gezegd dat ze goed zadelmak waren niet dus wij konden ze terug geven aan de eigenaar gelukkig en die andere 2 hebben we gehouden en zijn 2 kei brave pony's. Als ik deze mensen was zou ik hem inderdaad laten keuren en een leeftijdschatting laten maken door een veearts en hulp zoeken met INRIJDEN! Veel succes.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:15

De mensen die mijn Tinker als eerste hebben gekocht kopen Tinkers in via een tussenhandelaar die nog redelijk om zijn koop geeft. hij haalt ze zelf op uit Engeland en vervoert ze per vrachtwagentje door de tunnel. Gammon schijnt wat dat aangaat nog geluk te hebben gehad.

Een ander verhaal is dat de Engelse handelaren hun verkochte Tinkers laten vervoeren door Engelse chauffeurs. Dat gaat nogal beestachtig. Vrachtwagenje waar 12 Tinkers in passen wordt het dubbele ingedrukt; merries, veulentjes, hengsten. Allemaal los door elkaar heen. Daar moet je toch niet aan denken???

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 20:42

Dat hij niet bokt op het zadel is niet zo onlogisch. hij komt net uit engeland. is nog helemaal overdonderd. waarschijnlijk nog niet eens 3. en je gooit er een zadel op. ja dan zou ik ook iets hebben van dit hoort erbij.
laat het beestje eerst lekker bijkomen goed onderzoeken door een dierenarts (let ook op schimmel, wormen, leeftijd ed) en ga dan rustig aan met hem beginnen. veel succes ermee.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 20:54

Ik vind €2000 te veel voor een tinker zonder papieren van '3' jaar. Ik zou persoonlijk nooit een paard (laten) importeren zonder paieren. vooral niet van een handelaar, daar zit vast een luchtje aan. Gewoon terug brengen. Of even een veearts laten kijken naar de tanden om de leeftijd in te schatten.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 21:28

je hoort veel van die verhalen dat ze die tinkers zo van de ierse prairie rukken en dat ze op de reis hier naar toe flink mishandeld worden. een buurman heeft er nu ook een te koop staan, in de tsal is ze lief maar in het land wil ze niet bij hem komen. die merrie is onbeleerd en staat nu met haar hengste veulen te koop vor 5000 gulden......dus als iemand een tinker zoekt, pb me....