Hoeven teren ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Hoeven teren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 09:41

De paddock waar Guinness deze winter op moet staan, word heel snel modderig met veel plassen, het water kan er ook bijna niet weg, dus de paddock blijft ook heel lang nat (volgend jaar willen we er van die houtsnippers op gooien, is hopelijk droger) Nu ben ik een beetje bang, dat als Guinness de hele dagen in de modder staat, ze problemen krijgt met de hoeven. Zou teren helpen ? De een zegt, dat de hoeven er goed droog van blijven en het een bescherming is, de ander zegt dat je de hoeven ermee afsluit en dus problemen veroorzaakt. Hoe denken jullie hierover ???
Kent iemand het middel "Pedocrom" van "Horse fitform", dit is een spuitbus, een aantal keren op de straal spuiten en er zou een laagje ontstaan die beschermt tegen vochtigheid, het is te bestellen bij Krämer (Dld)

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:39

Als bij Michelle de hoeven té zacht worden(de straal vooral),dan teer ik de straal in,maar niet vaak hoor.
Ik vind dat ze er meteen beter uitzien.
Maar het is wel zo dat de bacterien er onder kunnen blijven zitten en verder de hoef doordringen,zodat het nóg erger wordt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:41

Ik maak, als ik zie dat de stralen te zacht worden, eerst de hoeven helemaal schoon en droog en daarna teer ik pas, ik vind het altijd heel goed helpen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:51

Alleen als je de straal te zacht vind worden zou ik teren. Anders worden de hoeven weer veel te droog. Teren is voornamelijk om rotstraal te verhelpen en liefst nog te voorkomen, maar je moet het zeker niet te veel doen.

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:14

Ik zou het niet te vaak doen het is gewoon onderhoud van een hoef en geen beschermingsmiddel om elke dag op te smeren.
Mijn paard loopt ook elke dag door modder heen maar ik heb een stal met liniavezels erin en dan drogen ze netjes op
Als ze dan ook nog op stro staat wat niet elke dag uitgemest wordt bv. dan is het meerdere dingen tegelijk want urine is nog veel slechter voor de hoeven dus het ligt aan meer factoren en daar moet je de balans in vinden

renegade
Berichten: 387
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:14

als je paddock zo nat is zou ik de drainage s na laten kijken misschien dat ie doorgespoten moet worden of vervangen en als je gaat teren zou ik stockholmerteer doen dat werkt heel goed

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:26

Mijn paard hefet last van slechte stralen (o.a. door natte omgeving) ik heb mijn hoefsmid gevraagd of ik teren zou helpen, Hij gaf mij het advies om af en toe de zachte stralen te teren, maar er wel op letten dat het niet te hard wordt, want dat is ook niet goed!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 19:15

Het beste is eerst schoonmaken, en dan teren, niet te vaak, hoewel als ik bij elise maar 1 keer in de week teer als ze op stal staat, binnen de kortste keren rotstraal heeft... Scheve mond