binnenbak met stallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

binnenbak met stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-02 18:04

Op stal zijn ze bezig voor een binnenbak.
Nu heb je binnenbakken waar de boxen gelijk naast de bak zitten, en je hebt bakken waar de boxen in een aparte ruimte zitten, maar wel dezelde loods zeg maar.
Wat zijn de voor en nadelen van beide mogelijkheden?

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:06

Ik denk dat als de boxen gelijk naast de bak zitten, het een stuk onrustiger is voor de paarden + stof als er mensen rijden....

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:11

1- de kosten.Als men kijkt naar het oppervlakte van de binnenbak met stallen is dit goedkoper.

2- inderdaad onrustiger.

3- als er een klien geluidje is kan men al snel afgeleid zijn tijdens het rijden en als de stallen appart zijn niet.

4- men kan ook alles in een ruimte doen maar dan met een tussenwand.

Teken het eens uit op papier en bereken de oppervlakte en de eventuele kosten.Doe dat een aantal keer met verschillende mogelijkheden en bepaal dan wat jou het fijnste lijkt.Wat je ook kan doen is eens bij maneges langs gaan om te kijken wat jij vind van hun indeling.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:11

ik vond het zelf altijd heel gezellig staan de stallen langs de bakrand. ik denk dat je vooral moet rekening houden hoe druk is het voor je paard. wordt er meestal in kleine groepjes of alleen rustig gereden of worden er voortdurend groepslessen georganiseerd. dat maakt erg veel verschil. verder lijkt het me zeker voor een paard toch erg gezellig dat er telkens iets gebeurd. een paard is toch een erg oplettend dier en als hij alleen maar tegen een andere stal aankijkt lijkt het me ook heel saai (niet dat het te druk moet worden) denk dat het volkomen afhangt van de situatie. bij hazeleger hadden ze ook langs de bakrand de stallen maar omdat het erg rustig was was t ideaal voor de paarden op een groot manege bedrijf lijkt het me weer niets.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30627
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:49

Je kunt de stallen ook een meter of iets meer van de bakrand afzetten. Dan vervelen de paarden in boxen zich minder, kun je er makkelijk langslopen. En het is minder stoffig voor de paarden. Heb ik weleens op een manege gezien.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:11

Op de manege waar ik rij zijn de stallen gescheiden van de bak met een tussenwand. Je hebt meestal geen last ervan wat er in de stallen gebeurd, maar zonder tussenwand lijkt mee ook wel gezellig.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:49

Voordeel is ruimte besparing en actie voor de stalpaarden. Nadeel is dat de stalgeluiden kunnen afleiden (went vaak wel snel) en het is niet goed voor de luchtwegen door al het stof wat steeds op waait door het rijden.
Kan ook voor sommige paarden weer te druk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:58

Ik zou kiezen voor een muur ertussen.
Stof is niet goed.
En rust heeft een paard ook nodig.
En in de winter word het in een grote ruimte vaak ook erg koud.
En in de zomer een binnenbak heet.
Dus is een goed geventileerde stal beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:12

Ik zou m'n paard nooit naast een binnenbak willen stallen. Veel te veel stof en bovendien veel te onrustig, daar zou ze alleen maar narrig van worden.
Om in te rijden maakt het niets uit, ze zijn er zo aan gewend dat er ook stallen naast staan. Leidt niet meer af dan een kantine of tribunes ofzo.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:48

Bud kon ik ook naast de binnenbak zetten...niet gedaan. Komen zoveel paarden langs, erg veel stof vanuit de bak, en behoorlijk onrustig. Hij staat nu lekker in een ruime buitenbox Lovers

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:22

Bij onze oude binnenbak, die er al jaren staat, hebben we bij A aan de korte zijde de kantine en bij C 6 paardenboxen + gelegenheid om in de bak te kijken tijdens lessen en wedstrijden. Duvel staat in een van die stallen. Ik vind het een fijne box, hij heeft altijd wat te zien, verveelt zich dus nooit en het stof valt best wel mee, vind ik.
Sinds een jaar of 7 geloof ik, hebben ze een nieuwe binnenbak bijgebouwd en die had helemaal geen boxen. In die bak waren alle paarden veel onrustiger dan in de oude bak, waar weliswaar meer te schrikken viel door de open achterkant, maar wat ze niet deden, omdat het er vertrouwder en gezelliger was.
Sinds dit jaar is er een hele lange zijde van de nieuwe bak vervangen voor een rij van 12 boxen die dus uitkijken op de bak. Nu is het daar dus ook iets lawaaiiger, maar de paarden zijn er veel braver geworden! Het stelt de paarden op hun gemak dat er paarden bij hun in de buurt zijn, denk ik.
Bij ons zit er dus wel een stalpad tussen de bak en de boxen, maar verder is dat stalpad van de bak afgescheiden door de bakrand en dus niet door een hele wand.
Dus ik denk dat stallen die niet aan de bak grenzen, maar wel in dezelfde loods staan eerder last zouden geven, omdat ze dan wel geluiden kunnen horen, maar niet kunnen zien waar hjet vandaan komt.