Veulen vervoeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 09:58

Vrijdag ga ik mijn veulen ophalen, spannend Bloos
Nu is mij geadviseerd om de (tweepaards) trailer helemaal leeg te halen, dus tussenschot en alle stangen eruit, op de vloer een dikke laag stro en dan het veulen er los in, en niet vergeten het achterzeiltje dicht te doen.
Aangezien het de eerste keer is dat ik met een veulen op pad ga zou ik graag jullie ervaringen horen over hoe jullie dat doen (of hebben gedaan).
Vast bedankt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:06

Stangen er inderdaad uit, veulen idd. los en zeiltje dicht. Ik zou geen stro op de bodem doen, omdat dat alleen maar ervoor zorgt dat het veulen gaat glijden. Zonder stro hebben ze meer grip.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:16

Ik vervoer mijn veulens als het kan naast de moeder, maar anders in een tweepaards, middenschot laten staan, stangen erin en het veulen aan 2 ringen vast. door het middenschot heeft hij in de bochten steun, itt als je het schot eruit hebt. vastzetten zo kort mogelijk, ook voor de steun.
Anders is het als het dier nog nooit heeft vastgestaan.....
Maar los is erg gevaarlijk want een dier ziet de bochten niet aankomen, stel dat hij zich omdraait en hij knalt met zijn hoofd tegen de achterklep, of juist tegen de ringen voor het vastzetten. Nee, dan liever vast in een beperkte ruimte, minste kans op verwondingen!

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 11:18

Daar was ik dus al bang voor: twee totaal verschillende meningen Haha!
Tja wat is wijsheid?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:20

prima zoals het je geatviseerd wordt. vergeet ook niet dat het zijn eerste keer is en het dus een fijne ervaring moet zijn. het beste zou zijn als je al geofend had, maar dat lukt vast niet. Neem de tijd en laat hem zelf de trailer op lopen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:21

zit er nog een moeder bij dan?

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 11:24

phoenix4ever schreef:
zit er nog een moeder bij dan?


Nee (jammer genoeg Haha! , mooie moeder), veulen gaat alleen mee.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:35

Dit jaar 2 veulens vervoerd (nou ja laten vervoeren)
1 naar Belgiƫ (4 uur op de trailer) Nog nooit een halster aan gehad, nog nooit op een trailer gestaan.
Halster om, op de trailer, vast zetten, en hop met de geit. Probleemloos aangekomen op plaats van bestemming. + Veulen gelijk halstermak.

de 2e Naar Rijssen, 1 uur op de trailer, nog nooit een halster aan gehad, 1 X op de trailer gestaan, samen met moeder, ongeveer een 1/2 jaar daarvoor.
Halster om, vastgezet op de tailer, geen problemen.
Nu halstermak, loopt zo trailer in en uit.

Er leiden vele wegen naar Rome, maar ik zou een veulentje alleen nooit los op een trailer zetten, en al helemaal niet op een 2 paards zonder tussenschot, kans op vallen en bezeren is veel te groot (vind ik) en daardoor dus paniek en angst. Door het vastzetten heeft ze steun tijdens het rijden. En het zou de eerste nite zijn die of door het deurtje de trailer uit probeert te komen of toch een gaatje vindt om over de laadklep te klimmen.

Nee, ik doe dus ook niet aan inprenttraining en andere dingen. Gewoon bij mams tot ze gespeend moeten worden, en dan pakken, halster om (laat ik mijn (v)echtgenoot doen = sterker dan ik) en vast zetten, nog nooit geen problemen mee gehad ook niet op latere leeftijd, geen hangers, trekkers of dergelijke.

Wat wijsheid is in deze, is je eigen gevoel van hoe en wat het beste is/lijkt voor je veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:36

Even gek idee, maar waarom neem je je eigen merrie niet mee? Aan de ene kant misschien onzin om die de hele dag op de trailer te zetten, maar het kan wel erg kalmerend zijn voor Valentino??

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 11:42

Lovely schreef:
Even gek idee, maar waarom neem je je eigen merrie niet mee? Aan de ene kant misschien onzin om die de hele dag op de trailer te zetten, maar het kan wel erg kalmerend zijn voor Valentino??


Lekker ben jij zeg, nog meer ideetjes, straks weet ik het echt niet meer Haha!
Tja, het blijft natuurlijk een gok of het echt kalmerend werkt voor Valentino....misschien vindt hij Tinka helemaal niet lief?
Pfff, moeilijk hoor! Ga ook maar eens bij de fokker informeren wat zijn advies is (altijd leuk als hij nog een ander idee heeft Verward )

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:34

wij hebben ons veulen ook samen met de moeder naar de veulenopfok gebracht (2 uur rijden) want we wilde ook dat de 1e keer in de trailer goed zou verlopen. Verder vond ik de tijd te lang dat hij alleen zou moeten staan. Idd een 2-paards trailer en alles eruit gehaald, hup veulen erin, snel moeder erbij gezet. (Op de achterklep zat wel een speciaal veulenrek). De moeder stond vast, het veulen gewoon los. Toen we aankwamen stonden ze allebei heel rustig, veulentje stond omgedraaid. We hebben ze daar nog een uurtje samen in de stal laten staan en daarna hebben we de merrie meegenomen. Ze hinnikte een paar keer, maar stond verder heel rustig op de trailer. Ik zou persoonljk het veulen nooit vastzetten, als hij wel onderuit gaat en niet meer op kan staan ben je hem wellicht kwijt. Ik was laatst nog op een cursus en de DA had foto's van veulens die gevallen waren en niet meer overeind konden komen > gewoon alles kapot gedraaid in de hals. Het kan zomaar gebeuren, maar het zal vast ook honderden keren goedgaa.
Wij vonden dit een perfecte methode, voor ons allebei is het rustig verlopen. Je moet doen waar jezelf het beste gevoel bij hebt, maar ik vond het heel belangrijk dat de 1e keer goed zou verlopen en had me goed georienteerd. Maar zo zal ieder wel z'n ''beste'' manier hebben.
Succes ermee hoor!! Haha!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:53

Hoi Von,
Lovely vroeg me even naar je vraag te kijken.
Tja, ik ben geen expert, maar mijn veulen is ( 5 jaar geleden (aaaaarggghhhh is het alweer zo lang geleden?!) bij ons gebracht met zijn moeder.
Bij hen thuis hebben we moeder erop gedaan, veulen erop (stond "gewoon" vast), klep dicht en zo snel mogelijk gaan rijden (wel rustig aan, dat spreekt voor zich, haha)
Bij ons thuis: veulen eruit, klep weer dicht en snel weer weg met de moeder. Volgens alle moderne theoriƫn zou dit enorm trauma-veroorzakend zijn en meer van dat soort gedoe, maar Tender is uitgegroeid tot een zeer zelfverzekerde 5-jarige waar niets mis mee is!

Ook de hengstenhouder waar ik eerder mijn paarden gestald had staan vervoerde de veulens op deze manier.

Tja, duizend mensen duizend meningen, dat is helaas altijd het geval Von, je moet denk ik kiezen voor de manier waar jij je zelf het beste bij voelt.

Voorzichtig rijden is denk ik het allerbelangrijkste advies!

Wat voor veulen gaat het eigenlijk om?
*nieuwsgierige smiley*