hon verantwoord af laten vallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

hon verantwoord af laten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-02 15:31

Ok, hier het verhaal, hon is geloof ik drachtig van een 5-ling! Ze is echt zowat dichtgegroeit, zo dik is ze. Dit is natuurlijk niet goed, aangezien ze ook snel moe wordt.
Huidige situatie:
*Staat op stal, met stro, knabbelt wel wat stro, maar vreet niet heel de stal leeg ofzo
*Wordt dagelijks losgegooit in de bak of op kale wei
*krijgt ongeveer een halve kilo Subli basisbrok, verdeelt over 2 voerbeurten
Plingagelijks ong. 2 a 3 plakken hooi, verdeelt over 3 beurten
*Wordt 3x per week (woensdag, vrijdag en zaterdag) ongeveer een half uurtje licht bereden
*minimaal 1x per week ongeveer 20 minuten aan de longeerlijn.

Pas ontwormd, 3 mnd drachtig.
Wat kan/moet meer of kan/moet minder?

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 15:38

Hoi Stef,

Dat lijkt me best lastig, een Shetlander af laten vallen Haha! Persoonlijk denk ik dat twee a drie plakken hooi best veel is voor haar. Dat krijgt mijn pony er volgens mij nog niet eens bij. Zijn wei is wel wat minder kaal denk ik en hij is ook niet drachtig natuurlijk. Maar ik denk dat het voor een Shetlander wat veel is en dat ze daar zo'n dikke (hooi)buik van krijgt.

Succes en veel plezier straks met je veulentje.

Judith

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 15:41

nog maar 3maanden draachtig daar zie je dus nog niks van!
maar misschien de da er eens bij halen?
en op een klein dieetje zette Verward

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 15:43

Mijn shetten zijn ook dubbeldik Boos! en moeten nodig afvallen. Ze zijn niet drachtig en staan op een kale wei.
Daarnaast krijgen ze eind van de middag een kleine kruiwagen hooi met zijn vijfen en per pony 1 of 2 winterpenen.

Als je goed hooi voert, zou ik de brokken voorlopig stopzetten, of minimaal halveren.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 15:45

Van voer krijgen ze volgens mij geen dikke buik, dat gaat in de kont zitten. Hooi gaat in de buik zitten. Zo is mij altijd verteld. Zo'n half kilootje voer per dag kan ze er echt wel bij hebben, lijkt mij.

Judith

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 15:50

Bij ons krijgen paarden eigenlijk onbeperkt hooi, zolang ze niet te dik worden. Maar om nou een shet 2/3 plakken hooi te geven, dat lijkt me erg veel. Ik zou haar ook heel wat minder brok geven, een paar handjes per voerbeurt voor het idee zeg maar.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 16:49

Toch minderen. Minder hooi en eventueel een beetje minder brok.
Toen Isolda drachtig was kreeg ze pas de laatste maanden een kilo brok. Ik denk (ben geen deskundige!) dat je best op een kwart kan zitten.
En even kijken hoe kaal kaal de wei is. Soms denk je dat ie kaal is, maar kunnen ze er nog veel van vreten.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 17:05

3 Plakken hooi? Die van mij krijgen er 1 en zijn al dik...

Sillie
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 20:01

Handje brok is voldoende voor een shet! Verder kun je overjarig hooi voeren ipv 'vers' hooi, daar zit nl. minder in. En ook het hooi minderen, 2 à 3 plakken is erg veel. Eén plak is in principe voldoende. Doe dat wel geleidelijk, het minderen van haar ransoen, dus niet ineens de helft gaan voeren van wat je d'r nu geeft. Paarden zijn daar erg gevoelig voor!
Ook kun je geleidelijk haar beweging opschroeven. Meer c.q. langer losgooien, training opschroeven bij voorkeur naar meerdere dagen ipv van een half naar een heel uur. Met intervaltraining bouw je conditie op en zet je de vetverbranding aan. Dus 2 minuten draf, 1 minuut stap en dat 3 tot 5 keer achter elkaar. Ook dit moet je langzaam opbouwen.
Voor de dracht hebben ze pas in de laatste maanden iets extra nodig, maar hou er rekening mee dat Shetten sobere paardjes zijn dus niet overdrijven. Verder zal ze nu ze in de rui is en straks in de winter iets meer energie verbruiken en dus 'vanzelf' iets afvallen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23425
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 20:13

Polly is ook drachtig maar krijgt niet meer dan 2 flinke handen bix op een dag, en een plak of 2 hooi (alles over 2 voerbeurten) ze doet meer dan Hon, in principe 3 á 4x per week aan de fiets en dan is ze amper te houden omdat ze zo hard wil, 2x per week loopt Frances met haar en in het weekend mennen we vaak. En nog is ze vet.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:25

Het valt me op dat onze Hump ook enorm in omvang is toegenomen.
Wij voeren geen hooi bij (nog niet) maar ik ben bang dat het gras wat we hebben toch ook nog behoorlijk aanzet bij hem.

Wij voeren de shets ook maar 1 plak hooi per dag zodra het gras op is .......en daar hebben ze bij ons echt genoeg aan.
Verder krijgen ze niks alleen in de winter flink veel wortelen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:30

Hai Stef, ik snap je probleem wel, hou je vast, het wordt een heel verhaal (zoveel dat mijn compu het al een keer niet trok en ik het nu weer een keer kan schrijven grmbl)

Een normale (gewoon gemiddeld) mag zo'n 80-100 kilo wegen. Als ik nu uitga van een shet van 100 kilo met het bewegingsregime zoals jij het beschreef heeft die aan energie om op gewicht te blijven voldoende aan 2 kilo hooi van gemiddelde kwaliteit (dat is dus minder dan 1 plak bij 10 plakken uit een 25-kilo baaltje). Dan krijgt die van jou dus best erg veel.
Om dat nu ineens drastisch te verminderen geeft een probleem, namelijk dat shets erg makkelijk leververvetting krijgen en dat kan heel dramatisch zijn. Huilen En dat willen we dus niet.
Wat ik nu voorstel is om in een periode van 2 maanden terug te gaan naar een goede onderhouds portie voer. Dus:
Brok gaan minderen naar 100 gram per dag (50 per voerbeurt dus, weeg het even, is namlijk niet zo veel). Doe dat in 6 weken tijd, ieder 2 weken 130 gr minder.
Hooi moet geminderd naar 2 kilo per dag, blijf liever meer kleine porties voeren dan 1 grote. Begin daar pas over een maand mee en dan in 2 maanden tijd teruggaan, anders is de overgang te groot.

Wat je dan kan doen is de beweging opvoeren naar een half uur per dag (is nu gemiddeld een kwartier). Dus op de dagen dat ze niet wordt bereden echt een half uur longeren. Gewoon rustig beginnen met 5 min stap en 10 min draf op iedere hand. Dan zou je na 3 maanden op een voldoende voer versus beweging regime zitten om het gewicht te houden dat ze nu heeft.
Om echt extra af te vallen zou je dan de hoeveelheid beweging op kunnen bouwen door het bijv wat zwaarder te maken (las ook galop in en minder stap). Of de brokken helemaal van het menu schrappen.
Het veulen gaat pas in de laatste 4 maanden energie vragen van de moeder, daar hoef je nu niets voor te doen en dan ook nog maar een beetje. Probeer eerst maar je merrie op een normaal voerschema te krijgen en misschien zelfs wat minder vet, dan gaat het met dat veulen wel goed. Voeren is toch vooral een kwestie kijken naar je paard. Alleen met de juiste tabellen en de goede boekjes kom je er toch niet helemaal 't geeft wel de goede richtlijn.
Succes!

Rozebottel

Berichten: 273
Geregistreerd: 30-09-02
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:49

Ik geef mijn paard van 1.64 dagelijks 0,75 kg. basisbrok (EQuiral Stud) en ze krijgt per dag 2,5 plak kuilgras. Hiermee lukt het eindelijk haar ietsje te laten afvallen. Als ik dit vergelijk met wat jij je shet geeft, dan kan er bij de shet nog heel wat af. Eigenlijk hebben ze aan weidegang voldoende, heb ik altijd begrepen, zelfs al worden ze een paar keer in de week bereden. Bouw het wel langzaam af, anders worden ze chagerijnig! Haha!