n.a.v topic probleem paarden/ponie's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wel of geen ECHTE probleem paarden?

ja
10 (38%)
nee
16 (61%)

Totaal aantal stemmen: 26


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

n.a.v topic probleem paarden/ponie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-02 19:45

er wordt door enkele mensen gezegd dat paarden niet echt het probleem zijn,maar meestal de baasjes die ze hebben/hebben gehad.ik geloof zelf heilig dat er zeker paarden zijn die echt een kronkel in hun hoofd hebben...ik heb er zelf 1 gehad,mijn moeder heeft er 1 gehad,er is een tuigpaard dekhengst(Graaf Wouter) afgemaakt omdat hij iemand heeft vermoord...ik denk eerder dat het lijkt dat sommige paarden probleem-baasjes hebben,omdat ze met een harde hand aangepakt worden...terwijl,dat als deze dieren op een normale,paard vriendelijkere manier aangepakt zouden worden,ze levensgevaarlijk worden.ik denk dat er 2 dingen in het spel zijn:mensen die ontwetend zijn,en daardoor hun paarden te hard aanpakken,tot het mishandelen toe.en de 2de optie:de hele kundigen die hun,anders levensgevaarlijke paarden,op een bepaalde,strenge manier aanpakken,waardoor deze dieren hanteerbaar blijven en soms zelfs nog kunnen presteren.veel mensen kennen deze 2 verschillen niet uit elkaar houden denk ik,en daarom worden beide opties als mishandelingen worden gezien.en tuurlijk,je hebt ook nog de normale paarden!!!en normale eigenaars!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 19:55

ik denk dat 99% (of misschien wel meer) van de paarden die als probleem paard word bestempeld dit heeft te danken aan de mens.
Dus niet aangeboren.

Natuurlijk zijn er karakter verschillen.
Maar als je bv niet met een bloed paard kunt omgaan heb je zo'n type paard ook zo naar de knoppen.
maar andersom ook.

Zo vind ik dat kinderen of mensen die daar geen ervaring in hebben, niet met jonge paarden moeten gaan zitten frutten.
Veel kans dat het mis gaat.
Het paard word dominant omdat het gewend is zo zijn zin te krijgen en ja hoor weer een probleem paard.

Nee paarden met een kronkel zijn er maar weinig.
mensen die eigenwijs zijn en denken alles zonder ervaren hulp te kunnen helaas veel meer.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 19:59

het ligt eraan wat je onder een probleempaard verstaat. Een paard met een kronkel in zn kop is vaak een probleempaard, maar een paard dat door een foute opvoeding zn eigen gang kan gaan bij mensen is in zekere zin ook een probleempaard. Het verschil is dat het bij het ene paard niet opgelost kan worden en bij het andere wel. Op mn werk hebben we ontzettend vaak paarden staan die gewoonweg niet consequent zijn opgevoed. En dat mogen wij dan "even" rechtzetten. Meestal wil het redelijk snel, met een week of 2,3 heb je vaak al een heel ander paard. Terwijl het paard bij de eigenaar weer hetzelfde gedrag kan gaan vertonen. Dit heb ik ook al eens gezien. Voor de eigenaar kan dit dat een probleempaard zijn, maar dat ligt puur aan de opvoeding.
échte probleempaarden met een kronkel zijn moeilijk te vinden IMO. Gelukkig maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 20:04

Jij zegt het maaike!
Op die handelstallen waar ik reed was dat ook zo.
Het waren gemene paarden, echte probleem gevallen volgens eigenaren Verward
Na consequent bezig te zijn en dat begint al met binnen buiten zetten en met peotsen, waren het gewone paarden waar niks mis mee was.
Ze wisten alleen dat ze hun baasje aankonden.

En idd terug bij de baas was het na 3 dagen weer terug bij af.

Maar dat zijn bij mij geen probleem paarden.
Alleen verkeerd opgevoede.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 20:06

Ja en nee;

een paard word een probleempaard als het een probleembaasje heeft/had.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 20:22

runningkawa schreef:
Na consequent bezig te zijn en dat begint al met binnen buiten zetten en met peotsen, waren het gewone paarden waar niks mis mee was.

En idd terug bij de baas was het na 3 dagen weer terug bij af.

Maar dat zijn bij mij geen probleem paarden.
Alleen verkeerd opgevoede.


Precies, en op trainings/handelsstallen krijg je die paarden omdat ze zowat onhandelbaar zijn voor hun baas. Het begint eigenlijk al op stal, vaak willen paarden gelijk naar buiten stormen als ze net bij ons staan, maar das snel afgeleerd. Ze moeten eerst netjes 4 voetjes optillen om ze te laten uitkrabben en daarna op míj wachten met naar buiten lopen. Ach en dan de rest, gewoon streng en consequent zijn en dan wil het allemaal wel lukken. Wij hadden laatst een paard dan ivm een blessure terug naar zn eigenaars ging en toen we m een week later daar opzochten beet ie al weer van zich af. Zo zonde, bij ons was het een van de lievere paarden maar een week bij de baas en je kunt weer overnieuw beginnen.
Dan is wel duidelijk waar t probleem ligt volgens mij. Niet bij t paard

Anoniem

Re: n.a.v topic probleem paarden/ponie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 20:28

pebblientje schreef:
er is een tuigpaard dekhengst(Graaf Wouter) afgemaakt omdat hij iemand heeft vermoord...


Is niet waar, hij was totaal onhandelbaar als hij moest dekken en is juist afgemaakt om te voorkomen dat er iemand mee zou verongelukken.
Trouwens paarden kunnen niemand vermoorden, moord vergt namelijk voorbedachte rade en een vooropgezet plan het eerste paard dat een moord kan plannen moet ik nog tegenkomen.

Ik ben het er wel mee eens dat er paarden zijn die gestoord zijn en dat het niet afhanklijk is van hun eigenaar.
Er zijn echter ook tot op het bot verwende paarden waar door verkeerde opvoeding geen land mee te bezeilen is en die daardoor soms zelfs gevaarlijk zijn.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 20:32

ze zullen er zijn, maar die zijn heel erg zeldzaam. De meeste 'probleempaarden' zijn hun baasr de baas en vormen daarmee wel een probleem, maar dat is wat anders. En die enkele uitzondering heeft dan ook nog wel eens een hersentumor oid

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-02 21:29

Ilindra,Graaf Wouter was enorm bekent/berucht om zijn karakter,hij spande zichzelf uit,was enorm lastig en bijna onhandelbaar(hij gaf wel goede veulens)er moest nix gebeuren of hij zou afgemaakt worden...hij heeft zijn verzorger plat gedrukt tegen de boxwand,is toen direct op de wagen geladen en afgevoerd...kijk,dat was nou een voorbeeld van een paard met een kronkel!sommige paarden zijn echt wel "moord"lustig,die iedere gelegenheid aangrijpen om je zoveel mogelijk te pijnigen...moord hoeft niet voorbedacht te zijn hoor...kan ook in een opwelling gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 21:32

EEn paard is geen roofdier, hoe kan deze dan moordneigingen hebben?
Lomp en lastig zijn is imo wel net wat anders.

En hoe was dat paard als jong dier en wie had hem toen?

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-02 21:50

een paard kan imo lol hebben in het pijnigen van mensen,of dieren.sommigen gaan een stapje verder en willen je "stil"hebben...een paard is slimmer dan wij denken,daar ben ik van overtuigt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 21:52

een paard denkt niet als een mens, en denkt niet om iets bewust pijn te doen. Verdedigen is wat anders

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-02 21:55

tjah...ik denk daar toch anders over...ik heb een paar(niet veel)paarden gekent,van jongs af aan,nix mee gebeurt,normaal weidegang etc.en die vielen aan!echt om je te grijpen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 21:57

ik ken de verhalen niet, maar daar zal best een verklaring voor zijn. Die verklaring hoeft op zich niet logisch te zijn, paard dat ik kende deed het ook, die bleek later een tumor in zijn hoofd te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:00

Paarden vallen aan uit bv dominatie problemen
Er hoeft maar 1 x iemand terug uit de wei te zijn gelopen en ze weten dat ze zo mensen de baas kunnen.

Nee een paard zal bewust niet pijnigen, wel bewust de baas spelen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:39

IMO doet een paard niet bewust iemand pijn, uit verdeding, lompheid, angst ok, een paard heeft er altijd een reden voor en doet dat niet voor de lol.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:45

pebblientje schreef:
een paard kan imo lol hebben in het pijnigen van mensen,of dieren.sommigen gaan een stapje verder en willen je "stil"hebben...een paard is slimmer dan wij denken,daar ben ik van overtuigt.


Als je zo over paarden denkt kan je beter met deze "hobby" stoppen.
De meeste (ken er geen een die gestoord was) paarden die naar jou zeggen een "kronkel" hebben worden door de mensheid zo gemaakt. Ik heb het zelf meegemaakten en kon het weer opknappen. Paarden die zo erg zijn vernedert door mensen dat ze idd vals zijn en je hun stal uit trappen. Maar met veel geduld, consequent zijn en respect kom je een eind. Maar daar zijn sommige personen nog niet achter geloof ik.
Ik zit ook van kleins op aan in de paarden (ben er bijna op geboren), en ik heb wat "moeilijke" paarden gekend en ken ze nog. Maar slecht van karakter, nee dat waren/zijn ze niet. Ze hadden een karakter, gelukkig maar.
Tja en als je van een suffe dweil houdt dan koop je er 1, en zelf die kan je nog boosaardig maken.
Ik erger me altijd aan zulke topics Boos!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 23:00

goh dan ben ik nog niet de enige die me ergert...
Paarden worden vaak behandelt als dingen, dus iets zonder gevoel. Een paard kan net als een mens psychisch in de knoop zitten, maar dan wel als een mens daarvoor gezorgd heeft.
En inderdaad wat Chantal zegt, elk paard kunt je vals maken als je er maar hard genoeg aan werkt.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 02:11

Voor een groot deel ben ik het met de meerderheid eens. Paarden zullen volgens mij nooit iemand bewust pijn doen, ze hebben niet door dat ze met bepaalde actie's mensen daadwerkelijk pijn doen. Paarden gaan, net als alle dieren, uit van hun eigen mogelijk- en onmogelijkheden. Een paard doet je bijvoorbeeld niet bewust pijn wanneer hij met zijn tanden over je huid schuurt zoals hij bij zijn weidegenoten doet. Dat een mens dan au roept is voor hun volkomen onduidelijk.

Ook een probleempaard zal de mens niet bewust pijn doen of kwetsen. Maar er zijn wel degelijk probleempaarden. Misschien hebben ze inderdaad een kronkel of zelfs een hersentumor.
Ik heb er zelf een gehad.
Het kwam misschien door haar verleden. Altijd alleen gestaan en weinig aandacht gehad. (Dat wist ik uiteraard niet toen ik haar kocht).

Ze kwam bij mij op een pensionstal, zag andere paarden en besloot dat ze nooit maar dan ook nooit meer alleen wilde zijn. Dit had als gevolg dat ze uitsluitend achter andere paarden aan wilde lopen. Ik kon geen volte maken achter een ander paard vandaan. Ik kon zelfs geen volte maken bij A als er een paard bij C liep. Ze ging er dan vandoor tot ze op de hakken zat van het andere paard.
Andere mensen vluchtten de bak uit met hun paard als ik ging rijden. Helaas kon ze niet alleen in een bak lopen. Dan werd ze helemaal gek. Buiten kon ze ook alleen maar achter een ander paard aan. Als ze eens schrok en vooruit schoot stond ze van schrik stokstijf stil tot het andere paard er weer was.
Alleen naar buiten was een poging tot zelfmoord. Ik voel het nog af en toe in mijn schouder Verdrietig

Ik heb doorgezet, ik heb haar zelfs ter correctie aangeboden aan een ruiter die zichzelf ruimschoots bewezen had op paardengebied. Hij zei na een week dat het hopeloos was. Ik ben blijven proberen met zijn hulp maar ik heb haar uiteindelijk na 2,5 jaar toch verkocht.
Dat had ik nooit moeten doen. Ik had haar moeten laten inslapen want ze heeft daarna nog minstens vijf eigenaren gehad (waaronder echt goede ruiters) maar is steeds doorverkocht omdat ze allemaal tegen hetzelfde probleem aanliepen. Zeer waarschijnlijk is ze daarna bij de slacht beland.

Enerzijds kan je zeggen dat dit paard zo geworden is door de manier waarop ze gehouden is voor ik haar had. Anderzijds is dit een paard geweest wat helaas niet te corrigeren was, wat toch waarschijnlijk wel mogelijk had kunnen zijn wanneer het alleen een trauma uit het verleden was geweest.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 09:17

Ik vind dat je paard niet zomaar een probleempaard word.

Paarden zullen nooit een mens 100% vertrouwen, want ze zijn niet voor ons gemaakt.
Het zijn vluchtdieren, die altijd onverwachts ervandoor kunnen gaan.

Als een paard mishandeld is, is het meestal schuw/agressief en heeft geen vertrouwen meer.
Zou dit door de mens komen? Ik denk het wel ..

Tuurlijk heb je paarden met een pittig/wild gedrag.
En daar moet je gevoel voor hebben.

Als je paard geen vertrouwen in een mens heeft, zal hij ook nooit iets voor je doen, maar eerst eens vertrouwen winnen.

Je moet wel even nadenken, dat wij iniemini zijn, en toch 'baas' over een paard kunnen zijn.

Paarden zullen nooit 'zomaar' iets (stijgeren etc) doen. Het zal altijd uit angst zijn, maar ook uit woede, voor de mens..

Paarden zijn levende wezens, jij vertrouwd ook niet iedereen. Maar dat is ook niet zomaar, maar meestal uit ervaring van (..)

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:47

Ik vind dit altijd een mooi onderwerp. Ik heb zelf ook een zeer moeilijk en éénkennig paard. Vreemden hoeven absoluut niet te proberen om bij haar in de box te komen, terwijl ik bijna alles met haar kan. Zij is vroeger ook verkeerd behandeld (niet mishandeld, maar gewoon onkundig opgeboed), waardoor ze haast geen respect voor mensen heeft. Dat is niet haar schuld, maar die van de eigenaar.
Ik al die jaren dat ik in de paarden zit, ben ik één keer een paard tegen gekomen die echt levensgevaarlijk van zichzelf was. Dat paard is nooit iets aan gedaan en is altijd correct behandeld. Hij ging mensen aanvallen zonder enige reden. Na onderzoek bleek hij idd een tumor te hebben en is toen afgemaakt.
Ik blijf erbij dat 99% van de paarden niet gemeen geboren wordt, maar puur door zijn omgeving. Het karakter van een paard is voor 80% afhankelijk van zijn opvoeding en de manier van omgang. De rest is erfelijk bepaald, maar kan in goede banen geleid worden.
Behandel een paard als paard en niet als mens. Veel mensen kennen hun paard menselijke eigenschappen toe. "Hij is gemeen, hij doet het express" enz. Een paard kan niet denken, maar handeld puur uit instinct en zoals wij hem dat geleerd hebben.
Ik krijg zo vaak paarden voor mijn kiezen die gemeen, vals, onhandelbaar enz zouden zijn. Na een tijdje werken met dat paard blijkt er niets aan de hand te zijn, maar is het de ruiter die die reacties bij het paard oproept.
Ik denk dat we maar eens gedragstherapie voor mensen moeten gaan bedenken.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:06

Ook ik sluit me aan bij de mening van de meesten , er bestaan zeer zeker echte probleempaarden , maar 99 of meer procent hiervan is door mensen / door zijn omgeving (waar de mens hem in geplaatst heeft) zo geworden.

Mensen vergeten veels te vaak de ware natuur van het paard , dat het ook maar een dier is met z'n eigen behoeftes en onzekerheden.En veels te vaak krijgt het paard de schuld van problemen die rijzen.

Bv. het dier is zo druk , dan staat hij op veels te energierijk voer of 23 uur per dag in een hokje van 3 bij 3.......

Of hij is sterk , hij loopt zo snel / is zo sloom....

Ja vind je het gek als je niet gewoon afwisselend en consequent bezig bent , zorgt dat je paardje het naar z'n zin heeft en goed opgevoed word....

Of de schandalig verwende paarden die heel makkelijk hun zin krijgen omdat hun baasjes eigenlijk een beetje bang zijn om de confrontatie aan te gaan..... alhoewel verwend in dit geval eigenlijk niet het juiste woord is , ik ben van mening dat een braaf , welopgevoed paard dat met respect en paard-waardig behandeld wordt , duidelijke en rechtvaardige opvoeding krijgt , uiteindelijk vele malen gelukkiger is dan een dominante donder die maar aantobt en de strijd aangaat/dwarsligt elke keer weer.....

Er wordt veels te veel gesold met paarden , en de paarden krijgen veels te makkelijk de schuld van alle problemen die mensen er zelf in weten te krijgen Boos!
Laatst bijgewerkt door pmarena op 29-09-02 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:10

In The Horsewhisperer zegt die Tom Booker dat zo grappig als hij wordt opgebeld door die moeder. Ze zegt:" U helpt toch mensen met paardenproblemen?" en hij zegt:" nee ik help paarden met mensen-problemen."

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:33

Mijn ponie merrie is ook een probleem geval, het is echter niet haar fout. Ze is als veulen nooit in de hand geweest. Ik heb 'r daar weggekocht met de bedoeling haar op te voeden, alleen blijken we niet echt te klikken, en blijkt ze mij te vertrouwen zolang ze los is, maar eens aan het touw lukt het totaal niet. Nu weet ik dat iemand met een natuurlijke leiderscapasiteit zo met 'r weg kan, en daarom wil ik 'r ook plaatsen, omdat ik weet dat zij ook niet gelukkig is in deze situatie. Ik ben er zelf best verdrietig om, maar het moet, want van ons zal het nooit lukken. Zij is ons de baas, en zoiets keren moet zonder vrees gebeuren - maar met kinderen in het spel is dit onmogelijk ... Ze is gelukkig totaal onagressief - alleen niet opgevoed op de grond, en bagage van slagen en verwaalozing.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:35

Shaienne schreef:
In The Horsewhisperer zegt die Tom Booker dat zo grappig als hij wordt opgebeld door die moeder. Ze zegt:" U helpt toch mensen met paardenproblemen?" en hij zegt:" nee ik help paarden met mensen-problemen."


Indd ja daar zat ik vanmiddag al aan te denken.. *LOL*