Hulp gevraagd....................!!!!!!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Hulp gevraagd....................!!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 20:06

Iemand uit mijn straat heeft pas een hele sjieke d-pony gekocht echt een supermooi beest en kan super springen 100-1.10m geen probleem en is heeelllllllll braaf ook in de bossen.Dus alles ging heel goed tot ze de eerste keer op jumping gingen.Er zat een meisje van 15 op en nu de 2de hindernis stopte de pony en ging niet meer vooruit of achteruit en ze moesten hem met een koord van het parcours halen.Dus er valt niets mee aan te vangen op parcours en toen hem op de trailer zetten bleek het ook nog eens een luchtzuiger te zijn maar niet in de wie of in de openstal alleen op de trailer en die mensen vanwwar hij kwam willen hem nietm eer terugnemen.
Maar wie wil er nu zo een pony nog kopen allez dat raak je toch heel moeilijk kwijt hé.
Dus moest er iemand geinteresseerd zijn of een oplossing voor die mensen weten zeg het me even.
De pony is voor een spotprijsje te koop.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:15

Ik denk dat je je in de eerste plaats moet afvragen waarom de pony weigerde. Was hij bang, of had hij pijn? Heeft hij eerder wedstrijden gelopen? Dat zijn allemaal zaken die meespelen.
En hoelang hadden die mensen de pony dan voor ze op wedstrijd gingen? Vast niet zo lang te oordelen naar het feit dat ze nog niet hadden ontdekt dat het een luchtzuiger is.
Lijkt me een beetje voorbarig om de pony meteen weer te koop te zetten. Geef het beestje wat meer tijd om te wennen aan zijn nieuwe situatie en haal er een deskundige bij die kan helpen.
Je schrijft ook niet hoe oud de pony is. Als ze nog erg jong is, is ze er misschien nog helemaal niet aan toe om op dit niveau in de sport te lopen.
Kortom, vertel eens iets meer, dan kunnen wij ook beter oordelen.

Wat betreft het terugbrengen naar de oude eigenaar. Dit zal er ook vanaf hangen hoelang geleden deze mensen de pony al hebben gekocht. Maar in principe is luchtzuigen een verborgen gebrek en dus een reden voor de oude eigenaar om de pony terug te nemen.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:41

Vaag verhaal, ligt het wel aan de pony?
Of ligt het aan de ruiter?
Ik vindt dat zo makkelijk he, even gaat het niet goed, en hupsakee, weg pony, er komt wel weer een andere.

Zoals ik lees uit je verhaal, willen ze de pony weg doen omdat die ging weigeren in het 1e concours waar ze aan mee hebben gedaan.
Misschien had de pony geen vertrouwen, ergens last van en ga zo maar door.
Hoelang hebben ze de pony al?

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:50

Volgens mij zijn ze gewoon gigantisch genaaid met die pony!
En tja verkopen maar aan wie???

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:55

Eén keer een blunderig parcoers, en luchtzuigen in de trailer (niet eens op stal), en dan maar verkopen??? Tja... Het perfecte paard bestaat echt niet... Zo kun je wel aan de gang blijven...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 21:10

Hoe oud is die pony?
En heeft hij eerder wedstrijden gelopen?

Ik zit namelijk te denken aan wedstrijd moe.
Veel /vaak concoursen moeten lopen, weinig afwisseling en op de wedstrijd: losrijden, springen, uitstappen en dan weer op de trailer......

En of je dat er zo 1,2,3 weer af krijgt?

Zou een leuke pony zijn voor de recreatie, te beoordelen aan de omschrijving van de pony.

Hoe lang hebben die mensen die pony al?
En hoe gaat het in de les?
In een oefenparcours?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 21:44

Erg vaag verhaal idd , beestje is in eerste instantie de perfecte pony , en
maakt een foutje , dan is het meteen een onbeest ??

Ben ook wel benieuwd naar het hele verhaal , nu klinkt het alsof de kopers een stelletje veeleisende onnozelaars zijn......

Ik heb dezelfde vragen als de reacties hierboven , wellicht heb ik door het vage openingsberichtje een heel verkeerd beeld gekregen ?

Nu klinken die kopers heel hard en niet echt paard-lievend Lachen

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 14:14

obsession schreef:
Volgens mij zijn ze gewoon gigantisch genaaid met die pony!
En tja verkopen maar aan wie???


Ik zou het niet erg vinden, ik zou proberen er achter te komen waarom hij weiger e.d. En elk paard heeft wel iets..

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 14:39

Frederieke als een verkoper een paard aan iemand verkoopt en deze naderhand een ondeugd blijkt te hebben die hij al had toen hij verkocht werd aan de koper en dit achtegehouden heeft, is hij juridisch verplicht m de pony terug te nemen en jullie het geld terug te bbetalen!!!!!!
je moet eens vragen aan die mensen of ze rechtsbijstandsverzekering hebben en zo jah dan moeten ze daar contact mee opnemen!!!!

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-02 10:38

Wow wat een reacties ikzal porberen het verhaal nog eens te vertellen omdat het blijkbaar niet zo duidelijk lijkt maar ik weet zelf ook niet alles tot in de puntjes :

De man bij ons in de straat heeft een dochtertje van 10 jaar.Zij reed graag paard en ze besloten een pony te kopen.Ze kochten bij een handelaar een hele sjieke koffievos van (ik weet het niet juist) 8 jaar zonder papieren.Hij is heeel braaf bij het rijden,wandelen en ook het springen gaat heel goed ze gaan naar iemand die een parcourtje heeft staan om het springen eens te oefenen ze zetten er even een ruiter op van 15 jaar omdat het dochtertje nog niet zo goed kan springen en het blijkt dat de pony super kan springen ze zetten zelf het pacrours op 1m 1.10 en dat springt hij zomaar foutloos.Dus na een paar weken/maand oefenen schrijven ze zich in voor een parcourtje op 70cm maar en nichtje van 15 jaar gaat er mee springen.Ze vertrekken zetten het paard op de trailer en begint direct te luchtzuigen.Ze rijden in springen in en gaan het parcours op springen hindernis 1 en dan naar hindernis 2 en toen bonk daar stopte hij en bleef staan ging niet meer vooruit of achteruit niet met lokken,aanmoedingen.... enzelfs niet met de zweep je kon er op slaan wat je wou hij ging niet meer vooruit ze zijn hem toen met een touw van het parcours moeten "slepen".De volgende week waren ze weer eigens anders gaan springen en hup daar ging alles weer super zouden we het niet nog eens porberen want het ging weer super.Ok ze schrijven nog eens in nu op 60cm weer met het meisje van 15 jaar en ze komen binnen en zodra de bel gaat blijft hij weer bonk stilstaan en gaat niet meer voor of achteruit.Dus ze weten bijna zeker dat die pony iets meegemaakt heeft op wedstrijden ofzo maar jullie moeten niet zo denken van hup gaat niet goed en meteen de pony weg maar denk eens aan die man zijn situatie : hij heeft een dochtertje van amper 10 jaar en ik mijn kind ook niet op z'on pony willen laten rijden allez je wilt toch dat je kind plezier heeft in het rijden en niet zo de hele tijd van die nare dingen moet meemaken als hij nu een dochter van 14 15 had dan zou je kunnen zeggen we porberne het eruit te krijgen maar het kind kan amper rijden hoe kan ze die pony dan helpen ??? Dus daarom heeft de man maar besloten om te verkopen maar wat ik eigenlijk wou weten is wat hierboven staat.Of de man dus de pony eigenlijk niet moet terugnemen maar wat zij verkeerd hebben gedaan ik weet niet juist hoe dat zit maar ik hoorde er ze iets van zeggen dat ze nix op papier hebben gezet dus hij heeft geen bewijs dat hij die pony daar heeft gekocht en dus kan die man zeggen van nee ik neem hem niet terug.

Zo hopelijk is het nu wat duidelijker en als er nog vragen zijn stel ze maar.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:12

Sorry hoor, misschien ben ik heel dom ofzo (kan best natuurlijk) maar ik snap nog steeds het probleem niet helemaal. Dat kind, voor wie de pony uiteindelijk is gekocht, kan nog niet zo goed rijden. Wedstrijden zijn voor haar dus nog niet aan de orde lijkt mij. Verder schreef je dat het paard met wandelen en gewoon rijden harstikke braaf is. Dat luchtzuigen deed hij pas in de trailer onderweg naar de wedstrijd (misschien gewoon uit zenuwen / frustratie?). Wat is dan het probleem? Wil dat meisje zelf dan zo graag wedstrijden rijden. Wie weet, als die twee straks een goede band hebben opgebouwd, de pony haar wat meer vertrouwd en een tijdje geen wedstrijden heeft gelopen, gaat het misschien wel harstikke goed. Waarom nu al verkopen dan? Ik ben geen paardenexpert, misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, maar toch. Wil die man met alle geweld de pony verkopen, dan zou ik er in ieder geval bij zeggen dat hij (voorlopig?) geen wedstrijden kan rijden. Maar waarom niet eerst proberen of een goede instructrice en een poosje geen wedstrijden rijden helpt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:19

Het kind van 10 hoeft toch niet perse gelijk parcours te springen, laat haar eerst aan de pony.
Daarbij, heeft de ruiter het paard het parcours laten verkennen. heeft ze genoeg parcours geoefend, waarschijnlijk is het angst en zenuwen, zoals het luchtzuigen, als ze dit alleen in de trailer en op westrijd zit, zal het waarschijnlijk iets met zenuwen te maken hebben.
Waarom gaat dat meisje van 10 niet gewoon recreatie rijden, dan is er niks aan de hand lijkt mij ???
En let op of hij het bij verschillenden hindernissen doet, of bij dezelfde, het kan zijn dat hij bv. bij net die ene hindernis vroeger een val heeft meegemaakt, vroeger reed ik op een pony die dat ook had.
Daarmee hebben we veel geoefend, en later sprong die ook gelijk weer alles, probeer niet gelijk altijd de zweep te pakken als ze ergens weigeren, als ze bang zijn, maak je ze alleen maar banger..

Succes, Gr Shanna

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 11:43

Ik begrijp het probleem ook niet helemaal. Ik neem aan dat dat kind van 10 jaar nog een heleboel moet leren en voorlopig nog geen wedstrijden zal gaan springen. Je zegt zelf dat de pony verder hartstikke braaf is en het alleen maar op wedstrijden gebeurd dat hij weigerd. Luchtzuigen doet hij alleen in de trailer... ik denk dat dat beestje een trauma heeft opgelopen tijdens een wedstrijd ofzo... beetje vaag allemaal. Waarom kunnen ze de pony niet gewoon houden en kan dat meisje flink wat ervaring opdoen. De pony en het meisje moeten gewoon een band opbouwen en aan elkaar wennen en wie weet over een paar jaartjes gaat zelfs het wedstrijd rijden goed als ze vertrouwen in elkaar hebben. Voor een kind van 10 jaar zonder rijervaring heb je een brave en betrouwbare pony nodig en als dit beetje dat is....

Beetje raar om een paard te kopen zonder bewijs van aankoop. Ik denk dat ze nu geen kant meer uit kunnen omdat ze niet kunnen bewijzen dat ze die pony van die man gekocht hebben. Het is zijn woord tegen dat van de nieuwe eigenaren. Ze kunnen het proberen en misschien naar een rechtshulpwinkel gaan om zich te laten informeren.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:38

het dier heeft waarschijnlijk wedstrijd vrees. als hij in de trailer zuigt en niet op stal of in de wei vind hij de trailer niet echt geweldig. ik denk ook zeker dat je hier met een hele diepe angst te maken hebt. ik weet niet wat er met het beesie gebeurd kan zijn, maar geen hem de tijd en oefen de dingen thuis en neem hem mee op wedstrijd, maar laat hem niet mee doen. ga met hem daar over het terrein wandelen. laat hem grazen en snuffelen. en niet trekken als hij niet wil. gewoon wachten tot hij wel wil. de trailer kun je oefenen door hem er eerst op en af te halen. je mag best wat lekker achterin de trailer zetten. hij moet het weer aangenaam gaan vinden. ga als hij rustig staat eerst de achter klep dicht doen 5 min laten staan en er weer af. doe dit tot hij 1/2 uur kan staan en ga dan een klein ridje maken op het erf of er af. niet langer dan 15 min. voer dit op tot hij er een uur rustig op kan staan, maar dwing niets. wil hij er niet op rustig wachten en laat hem snuffelen. ga hem niet dwingen, want het moest leuk zijn toch.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 13:10

Inderdaad een vaag verhaal, maar waar ik me nu weer aan irriteer is dat er een pony gekocht wordt voor een meisje van 10 jaar, wat niet eens goed kan rijden Verward Waarom kopen ze dan een pony?? Laat dat kind eerst op een manege leren rijden!!
En misschien heeft die pony ooit inderdaad wat vervelends meegemaakt, wat de vorige eigenaren verzwegen hebben!!
Maar ik denk dat voor de pony in eerste instantie rust het belangrijkste is, geen gesleep met de trailer gewoon rustige bosritjes en rijden in de bak.
Daarna kan je het weggaan met de trailer opbouwen, maar zorg er dan voor dat de pony niks hoeft te doen!! geen parcoursen of dressuurproefjes!! Dit zorgt er waarschijnlijk voor dat het vertrouwen weer terugkomt!
Dus leg dit voor aan de eigenaar zou ik zeggen!!
Succes ermee..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 13:22

Ook ik snap het niet helemaal. Dat meisje kan toch nog geen wedstrijden rijden, dus waarom die pony verkopen omdat ie niet op wedstrijden wil lopen, vanwege (waarschijnlijk) een vervelende ervaring.
Laat dat meisje gewoon lekker met die pony rijden, en ga over een poosje oefenen met trailer (als ie rustig staat, even eten geven en borstelen in de trailer, zodat ie zich daar op zijn gemak staat) en daarna een keer op wedstrijd gaan kijken. Of eerst een keer als het wat beter gaat een b-(dressuur) proefje laten lopen, misschien dat ie daar geen nare ervaringen mee heeft.
Het zal zeker niet goed zijn voor die pony (die al problemen heeft) weer te verkopen, weer een stukje van zijn vertrouwen weg.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 13:36

tja die pony is er nu eemaal en kwijtraken doen ze hem toch niet meer zo snel. gewoon rustig de tijd geven is de beste remedie

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 22:41

hoeveel vragen ze ervoor??