mennen versus rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 18:15

Ik ga ook vaak alleen, ik zal het nog sterker vertellen: ik parkeer mijn paard achterwaarts tussen het lamoen wat op de grond ligt (paard heeft geen oogkleppen, dus ziet waar ze tussen moet staan), staat ze tussen het lamoen, gooi ik het halstertouw wat ik aan haar bit heb gedaan ( Extreme duivel ) op de grond, paard moet blijven staan, ik span in. Pak de leidsels, en stap op de bok. Paard loopt weg als IK dat wil.
Voordat het zover was dat ik dit op deze manier kon doen, zijn er heel wat ruzies tussen mijn paard en mij geweest, ze wilde nooit stilstaan. Nu vertrouwt ze mij, en doet ze wat ik wil.
Tuurlijk is met een groom erbij een rit met de kar veiliger (en dan denk ik aan onoverzichtelijke kruispunten) maar als er toch iets gebeurt, en mijn paard maakt een draai van 180 graden, dan is er geen nood aan de man, want mij kar kan onderdoor scharen, dus staan we weer op dezelfde plaats. Ik ga zelfs liever alleen met de kar weg dan alleen onder de man!
Ik heb bij het mennen het idee dat mijn paard, juist omdat ze ergens aan vast zit, niet zo gek gaat doen, en onder de man voelt ze zivch 'vrijer' en kan ze gaan dollen.....
Kzal wel reacties krijgen..... Extreme duivel

Een paard heeft nergens om gevraagd.....


Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:55

Is goed Sanderijn.
Paarden kunnen ook in blinde paniek wegsprinten als je gewoon aan het opzadelen bent en je bent nét toevallig met het hoofdstel bezig, kunnen plotseling gaan rollen, ook met een zadel op, maar nee, alleen voor de kar kan het schrikken of rare dingen doen, heb jij het idee.
Je moet niet denken dat, als ik bezig ben, ik alles op z'n jan-boeren-fluitjes doe. Ik hou altijd mijn paard in de gaten, lichaamstaal verraad alles! Ik weet dat jij het karakter van mijn paard niet kent, anders zou je niet zo kort door de bocht reageren. En trouwens, al span je een paard met tien man in, als een paard weg dendert, houdt echt niemand hem tegen!
Zoveel mensen, zoveel manieren om iets te doen, iedereen zoekt voor hem/haar de beste manier uit hoe hij/zij met het paard omgaat, voor mij is dit de beste manier.
Het gaat er hier in dit topic over, of mennen geváárlijker is dan rijden onder de man, en daar ben ik het niet mee eens. Net zoveel risico's.
Mijn paard is op de weg rustiger en heeft meer vertrouwen als ze voor de kar staat, dan wanneer er een ruiter op zit. Maar ik heb haar dan ook professioneel voor de kar laten beleren, en daarna is ze ingereden.
Kan het niet zo zijn trouwens, dat wat het paard het eerste leert, daar het meeste rustig op reageert? (bedenk ik net...) Dus paarden die het eerst zijn ingereden, en later voor de kar staan, zijn 'nerveuzer' voor de kar, dan wanneer een paard eerst met een kar heeft leren lopen en dan pas ingereden wordt (nerveuzer onder de man)???

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 43 bezoekers