mennen versus rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:39

Ik vind van wel. En ik denk dat dat voornamelijk komt omdat je groter/langer/beweeglijker bent.
Als jij op je paard zit en hij gaat er bijvoorbeeld vandoor. Dan zal er niet direct zo heel veel gebeuren.
Gaat je menpaard ervan door, dan hangt er een kar achter, je bent langer, kunt zo meer schade aanrichten aan anderen en aan je paard.

Nog een voorbeeld, stel je rijd op een smal weggetje en er komt een heeeeele grote tractor aan. Als je onder het zadel rijd, draai je even snel om om even ergens te wachten tot ie voorbij is. Of als je paard niet zo bang is, kun je voorbij rijden, want je bent tenslotte maar heel smal.
Rijd je met de wagen, dan kan dit niet.
Je moet dus volledig op je paard vertrouwen dat ie niet aan de kant springt/ omdraait. Als je iemand bij je hebt, kan die even bij het hoofd lopen voor de zekerheid.

Zomaar even een voorbeeldje. Je bent gewoon groter/ langer. De wagen kan kantelen, de gene die mee is kan tegenhangen.

Mennen brengt zowiezo een aantal andere risico's met zich mee, een extra paar handen is altijd handig.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:12

Als jij op je paard zit en je valt eraf, dan loopt je paard los. Waarschijnlijk gaat ie naar huis zonder kleerscheuren. Omdat hij niet groter is en niets achter hem hangt.
Als je van je wagen afvalt en je paard loopt los met wagen achter zich aan..... Dan mag je van geluk spreken als je paard veilig thuis komt.....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:32

Je kunt met een extra iemand meer doen. Hij (ehm of zij Haha! ) kan de wagen tegenhouden, ik bedoel tegenhangen in een scherpe bocht, zodat je niet zult vallen. Als jouw handen gaan verstijven na een kilometer, kan hij het over nemen van je. Als je paard eindelijk stopt, na een ongeluk, instort van stress en vermoeidheid of ergens tegenopgeknalt is (stel je twee boompjes voor, met een smalle opening waar je paard precies tussendoor kan) kan hij jouw snel helpen je paard voor de wagen weg te krijgen, tuig doorsnijden, rennen naar iemand die kan helpen etc etc.

Er zijn genoeg mensen die alleen rijden. Dat kan ook best. Er hoeft ook niets te gebeuren. Ik heb alleen genoeg ervaringen (bovenstaande heb ik allemaal beleeft) om te weten dat er altijd iets mis kan gaan.

Onder het zadel kan degene die bij je is veel minder doen als de gene die met jouw mee is op je wagen.
Ik zeg niet dat je niet alleen MAG gaan rijden ofzo. Er zijn legio mensen die alleen mennen. Kan ook best. (je kunt tenslotte ook door je stoel krakken terwijl je aan het bokken bent)
Maar ikke niet, ik neem iemand mee. Ik ben geen schijtluis, ik heb alleen het geluk dat ik iemand heb die altijd met mij mee wil. Het zekere voor het onzekere!


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:09

Alane schreef:

En een smal weggetje waar een grote tractor je tegemoet komt........
De chauffeur is niet bijziend of zelfs blind en zal ook niet zo egoistisch om door te rijden waar het niet kan, en in de meeste gevallen zelf uitwijken/plaatsmaken zodat jij met je aanspanning door kunt rijden. Daarbij die weg wordt niet breder als je met z'n 2-en bent en het omdraaien ook niet makkelijker.
En je kunt net zoals met een auto ook met een aanspanning keren op de weg, bochtje achteruit enz.


Je hebt hierin gelijk hoor. Alleen als je met zijn tween bent, kan de ene je paard even bij het hoofd houden. Voor het vertrouwen.
Het was zomaar een voorbeeldje......
En inderdaad kan je keren en een bochtje achteruit doen. Just een voorbeeldje...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 20:13

Pinky_girl schreef:
Ik denk zelf dat het ook komt doordat het mennen nog lang niet zo bekend is als het rijden.
Ik heb het idee dat er over 40 jaar veel meer mensen buiten rijden alleen met de kar.


Even als laatste opmerking nog: ik denk dat mennen al wel heeeeeel lang bekend is. Net niet zo lang als onder de man denk ik, aangezien het paard waarschijnlijk eerder "uitgevonden" was dan het wiel.
Maar werd er niet sinds jaar en dag gemend? In de historie?

Maar goed, ieder zijn eigen mening over wat gevaarlijker is.
Ik vind het mennen in je eentje onverstandig. Maar ik vind wel meer dingen onverstandig, dat moet voor jullie niets uitmaken *LOL*

Ik heb alleen genoeg zelf meegemaakt en om me heen zien gebeuren met wagens (van mensen die al jaaaaren ervaring hadden, daar gaat het niet om) om zelf niet alleen met een wagen weg te gaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lianne125, Miss_Mii21, paardje2013, Sevillana, Vagabondo en 45 bezoekers