1 1/2 paardstrailer trekken met busje E nodig?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mag het nu wel of niet??

Ja
10 (50%)
Nee
10 (50%)

Totaal aantal stemmen: 20


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 21:06

simpel:

gewicht auto + max laadvermogen = max. toegestane massa trekkend voertuig
gewicht trailer + max. laadvermogen = max. toegestane massa trailer
en dit te samen mag niet boven 3500 kg uitkomen. Anders heb je dus E achter B nodig
EN gewicht trailer + max. laadvermogen mag nooit meer zijn dan wat het trekkend voertuig mag voortbewegen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten



Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 08:54

Als 100 politieagenten vraagt, krijg je 100 verschillende antwoorden (bij wijze van spreken)
Veelal omdat de vrager het verschil niet kent tussen: maximum toegestanemassa, maximum laadvermogen en ledig gewicht.
*Het ledige gewicht = gewicht wat hij werkelijk weegt.
*maximum laadvermogen = wat de aanhanger maximaal mag trekken
*maximum toegestane massa= ledig gewicht + maximum laadververmogen.
*ledige massa trekkend voertuig = gewicht van de auto zoals vermeld op hte kenteken bewijs

De regels vwb een aanhanger achter een trekkendvoertuig en rijbewijs B of E achter B, zijn zo duidelijk dat wanneer je een agent tegen komt die regels WEL kent na de waarschuwing of na schrijven van de bekeuring een foldertje krijgt waar alles netjes instaat. Haha! (=ervaring van mijn (v)echtgenoot)

En of je nu met een 1- , 1.5- of 2-paards rijdt heeft er niets mee te maken als zijnde criterium wel of geen E achter B-rijbewijs nodig.


En als je al tig keer staande bent gehouden door een agent, en hij/zij laat je doorrijden dan heb je of mazzel gehad of je voldeed aan de criteria om met een B-rijbewijs de combinatie te vervoeren.

en om van alle gepuzzel rond rijbewijzen en gewichten verlost te zijn:
B, E achter B, C , E achter C en mijn chauffersbewijs gehaald Haha!

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:10

Wat ik bedoelde als criterium 1, 1.5, of 2 paardstrailer is, dat sommigen denken dat ten alle tijden met een B-rijbewijs wel een 1 paards maar nooit een 2-paardstrailer mogen trekken.
Dus dat de grote van de trailer niet bepalend is maar het gewicht van de trailer en de auto.

Of dat je nooit met een tandemasser zou mogen rijden met alleen en B rijbewijs

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:35

je hebt dus het verschil van dubbel asser en tandemasser.
Dubbelasser zit er een bepaalde afstand tussen de beide assen, bijvoorbeeld de aanhangers achter een vrachtwagen (bakwagen)
(afstand weet ik zo niet)
Bij een tandem-asser zitten beide assen vlakbij elkaar, bijv. trailer, opleggers ed.
Een tandem-asser wordt dus gerekend bij de categorie enkelasser.

Dit om het een beetje eenvoudig te maken.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:17

asstel: combinatie van twee of meer assen, evenwijdig gelegen op een onderlinge afstand van minder dan 1,80 m;

www.overheid.nl
zoeken in wetten

www.rijbewijs.nl

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 15:53

gewicht combinatie = maximum teogestane massa.
dus......gewicht auto + laadvermogen + gewicht trailer + laadvermogen

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:07

daar zit het hem nu net in met alleen B-rijbewijs.

Bij een B-rijbewijs rijden met een aanhanger wordt er vanuit gegaan wat je maximaal zou mogen laden.
Dus het ledig gewicht auto + maximum laadvermogen + lediggewicht trailer + maximum laadvermogen.
Je mag dus inprincipe met die lege bus en met die lege trailer niet op de weg komen zonder E achter B.
(Ik vindt die regel trouwens absurd, voor mij hetzelfde als: ik ga met mijn auto naar het café om bijv. sigaretten te kopen, en wordt bij het naar binnen gaan bekeurd omdat ik mischien te veel alcohol naar binnen zou kunnen werken en dan weer in de auto stappen......., maar ja zo zijn de regels....)

Heb je echter E, dan wordt er gekeken naar het werkelijke gewicht van de combinatie.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:02

wordt wat betreft de 750 kg grens niet het 1 en ander door elkaar gehaald?

Als je het C-rijbewijs hebt, mag je alleen een aanhanger trekken die een toegestane max. massa heeft tot 750 kg. Daarboven is ten alletijde E nodig (E achter B, geldt in dit geval niet, heb je echter C + E dan is E ook geldig voor B)

Wat betreft de max. treklast, dat is is de eerste vereiste of je nu alleen B hebt of B+E, het gewicht van de aanhanger mag nooit meer zijn dan de auto mag trekken.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 18:54

bij een luxe auto wordt ook het laadvermogen mee gerekend om te bepalen of een combinatie boven de 3500 kg uitkomt

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 01:03

hoezo niet zelfs met mijn e-rijbewijs niet.
Heb je daarvoor een prent gekregen?
Zou er gelijk werk van maken.
Met E rijbewijs geldt alleen het daadwerkelijk vervoerde gewicht achter de auto, mits de trailer met lading niet de max. treklast van de auto overschrijdt (daar kun je dus wel een bekeuring voor krijgen + uitladen of zorgen voor een andere wagen voor de trailer = dus een ander verhaal)

voor E rijbewijs geld: het dadwerkelijk gewicht daad vervoerd wordt, mits: het trekkende voertuig niet meer weegt dan 3500 kg, anders heb je C nodig og hij als trekkend voertuig gebruikt wordt of niet. en de het gewicht van de aanhanger + lading mag niet meer wegen dan het trekkende voertuig mag voortbewegen (staat op kenteken bewijs)

Indien jullie het een en ander nog niet snappen verwijs ik jullie graag naar voorgenoemde sites en neem anders contact op (noteer dan allereerst en houd het bij de hand het volgende: ledig gewicht voertuig, laadvermogen voertuig (indien niet beknd info op te vragen via oa dealer), ledig gewicht trailer(staat op registratie/kenteken bewijs) en max. laadvermogen (= op te vragen via rdw, mits er een registratie of kentekenbewijs of chasisnummer is, of via dealer) met: rdw, politie (die hebben zelfs folders als je staande wordt gehouden met je trailer en er klopt iets niet), CBR, ANWB of erkend rijschoolhouder.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 12:13

ze heeft het over het dat het maximum toegelaten massa van de trailer 2000 kg is, het ledige gewicht van de trailer ligt dus lager, en zeer waarschijnlijk onder het max. trekgewicht van de auto.

Het verschil met rijden met alleen een B rijbewijs is: daar wordt gekeken naar het papieren gewicht van de auto en de trailer, dus wat je maximaal zou kunnen laden/wegen.

Bij E echter wordt gekeken naar het daadwerkelijke gewicht, dus en wat de auto weegt en wat de trailer + lading weegt, daarbij mag bij beide varianten het max. trekgewicht van de auto niet worden overschreden.

ik heb B en E, en mag dus met mijn stilo max. 1175 kg trekken. mijn trailer (=kleintje) weegt 500 kg, mijn pony = a-welshje weegt laten we zeggen 400 kg = samen 900 kg, ik mag dus met deze combinatie op straat.
Mijn (v)echtgenoot heeft echter alleen B en mag met deze combinatie, zelfs niet met de lege trailer de straat op omdat het max. laadvermogen van de trailer 1000 kg. trailer + max. laadvermogen = 1500 kg en komt boven het gewicht uit dat de auto max. mag trekken.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 03:28

voor diegene die intresse hebben:
ik kan een folder inscannen en mailen die mijn (v)echtgenoot heeft gekregen nadat er een prent is uitgeschreven omdat hij alleen B heeft en oderweg was opdat moment met een lege trailer.
Diezelfde gegevens als vermeld in die folder heb ik reeds eerder hierboven vermeld.
maximum massa voertuig is dus echt: ledig gewicht auto + max. lqaadvermogen.
maximum massa aanhanger is dus echt: ledig gewicht aanhaanger + max laadvermogen.

maxuimum massa combinatie = max. massa voertuig + max. massa trailer.
Dit geld echter ALLEEN voor B-rijbewijs
Voor E achter B geld dus het werkelijkke gewicht.
Geloof je dit niet.................. gewoon uitproberen kan 10 of mischien wel 100 keer goedgaan, maar de bekeuring die je krijgt is niet mis....
(ik ging er ook van uit als de trailer leeg is mag je met B rijden, dus absoluut niet, men gaat uit van de papieren gewichten van en auto en trailer)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0 en 95 bezoekers