Moeilijk, moeilijk,.....................

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Moeilijk, moeilijk,.....................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 14:05

Zoals jullie op VvdD hebben kunnen lezen is het behoorlijk de mist in gegaan met de koop van het paard wat we wilden. Lips are sealed

Ik ben dus nu op mijn gemak aan het rondkijken op diverse sites en zo. Maar wat is het moeilijk zeg. Er is vrij veel aanbod (vind ik) en ik vind het dan ook moeilijk om daaruit te selecteren. Misschien kunnen jullie me helpen door mijn wensen te lezen en daar over je mening te geven wat voor een soort paard het beste bij ons past.

Onze wensen zijn:
* braaf, betrouwbaar en lief
* rustig voor de beginner
* genoeg uitdaging voor de gevordere ruiter (ikke dus Haha! ) (dus springen en dresuur)
* verkeersmak
* Braaf in het bos of strand
* en een beetje een knuffel

Heel veel punten zijn ook wel verschillend per paard, maar zeker qua niveau twijfel ik heel erg. Is L voldoende of moet ik meer richting M gaan denken (als ik strakkies toch ga starten en lekker aan de gang ga)

Ik ben ook nogal goed van vertrouwen en dat is in de paardenbusiness over het algemeen niet echt goed. Mensen schrijven maar van alles op over het paard wat later niet blijkt te kloppen. Schijnheilig
Nog tips om daar mee te leren omgaan??

Thanx!!! Vingers aflikken

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:28

ik denk dat je iemand mee moet nemen die erg veel verstand van paarden heeft om het lichamelijke vlak te bekijken. en die bekijkt het paard ook vaak met kritische ogen.
verder moet je natuurlijk altijd gaan kijken. en dan moet je erop gaan zitten. en voorjezelf kijken hoe het paard op jou en op verschillende situaties reageert. natuurlijk kan je nooit helemaal uit gaan van wat verkoper je verteld spreek dus ook een probeer periode af. zodat je het paard terug kan brengen als het niks blijkt te zijn.

veel succes groetjes joycje

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:30

Naar niveau van het paard zou ik niet echt kijken. Je hebt paarden die Z zijn, en op een totaal andere manier gereden als jou stijl en waar jij niets mee kan. Je hebt ook paarden die B of L zijn, en lekker soepeltjes en los heerlijk kunnen bewegen op jou manier van rijden.
Als ik jou was, zou ik veeeeel paarden gaan bekijken (en rijden!) en dan vooral bij jou uit de buurt of op grote handelsstallen. Om 100 km te rijden voor 1 paard, dat niets blijkt, is zonde van je tijd en geld.
Ook moet je bedenken wat je trekt; een breed groot paard? Hoog op de benen? Lang in de rug? Hou je van een ramshoofd, of juist niet? Wat zijn paarden die jij qua exterieur mooi vind?

En het is op zich wel goed om een beetje wantrouwend te zijn, en alles met een korreltje zout te nemen, dan wordt je niet zo erg teleurgesteld als het minder is.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:31

Ik zou idd iemand meenemen die er objectief naar kijtk
Verder als ik zo je eisen lees, denk ik aan een ervaren (wedstrijd)paard, dat graag voor je wil werken.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:43

Ikzelf had dezelfde wensen als jullie! ik heb toen besloten een haflinger te kopen, maar wel een grote maat, en van goede ouders. Als het goed is wordt jenson net als zijn ouders 1.51. Zijn vader is bekende dekhengst in heel nederland, en zijn moeder heeft 1e premie.

Mijn vriendin heeft een echte haflinger van 1.60!!!!! ja, je gelooft het niet maar ze rijd nu al bijna M dressuur met hem. Het is echt een plaatje!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. haflingers zijn echte knuffelbeertjes! Ze hebben echt iets apparts. (tenminste..... een echte mooie haflinger...)

Succes met zoeken!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:09

carola schreef:
Naar niveau van het paard zou ik niet echt kijken. Je hebt paarden die Z zijn, en op een totaal andere manier gereden als jou stijl en waar jij niets mee kan. Je hebt ook paarden die B of L zijn, en lekker soepeltjes en los heerlijk kunnen bewegen op jou manier van rijden.
Als ik jou was, zou ik veeeeel paarden gaan bekijken (en rijden!) en dan vooral bij jou uit de buurt of op grote handelsstallen. Om 100 km te rijden voor 1 paard, dat niets blijkt, is zonde van je tijd en geld.

Ook moet je bedenken wat je trekt; een breed groot paard? Hoog op de benen? Lang in de rug? Hou je van een ramshoofd, of juist niet? Wat zijn paarden die jij qua exterieur mooi vind? En het is op zich wel goed om een beetje wantrouwend te zijn, en alles met een korreltje zout te nemen, dan wordt je niet zo erg teleurgesteld als het minder is.

HIer ben ik het mee eens.
Hier dus absoluut niet mee eens, een lang paard kan voor een klein fragiel iemand ontzetend moelijk bij elkaar te rijden zijn, voor elke wat minder handige ruiter trouwens, dus dan is het handiger om een paard te nemen wat wat korter is in zijn lijf maar ook weer niet te kort want dat buigt weer wat lastiger. Je moet natuurlijk wel kijken naar wat je mooi vind maar kijk dan of het ook praktisch is, je kunt wel een lang paard met een onderhals en kort op de benen met een lang traag achterbeen en een kort voorbeen mooi vinden, maar je komt onherroepelijk in de problemen met zo'n dier omdat dat exterieur je tegen gaat werken.


En ik zou alle verhalen van iedereen met een korreltje zout nemen *LOL*

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:19

Ten eerste raadt ik je aan om deskundig iemand mee te vragen, er lopen er bij ons op stal genoeg die je daarvoor kan benaderen. Zij hebben vanuit hun beroep en ervaring een beter inzicht dan wij.

Je moet er denk ik wel een paar maanden voor uittrekken. Advertenties uitzoeken die je aanspreken, bellen, en dan een route plannen om langs te gaan om te zien of het werkelijk is wat je zoekt.

Vind het ´eisenpakket´ wat je hebt niet verkeerd, maar zou inderdaad (wat Carola zegt) er geen koop vanaf laten hangen.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:24

uiteraard steef. Ik denk dat jij mij iets verkeerd begreep. Maar het is toch vrij logisch dat een onderhals als 'niet mooi' wordt bestempeld? En een traag achterbeen is toch ook niets, dat weet Dimple zelf ook nog wel nam ik aan. Maar toch vind ik dat het moet 'klikken' ook qua uiterlijk, anders zou je je alleen maar gaan irriteren aan het paard.
Bij mij zou je niet moeten aankomen met een groninger of gelderlander ofzo (sorry mensen die daar wel van houden), ook al kan ik het qua lengte / formaat goed hebben in 'theorie'. Maar in praktijk zal dat nooit gaan werken, omdat dat niet mijn 'type' paard is.

Ik zou gaan voor een 'normaal' type paard. Hoe groot (zwaar) zijn jij en je vriend? Als jullie allebei klein en licht zijn, dan zal ik gaan voor niet al te groot en zwaar paard. Maar dat moet je wel aanstaan. Als jullie al die iele, kleine paardjes niets vinden, tja... dan komt die bekende 'klik' nooit naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 17:55

Beslis niet overhaast. Bij een particulier zul je het paard niet op proef meekrijgen. Spreek daarom af dat je het paard zeker 4/5 keer proef komt rijden. Test het paard in verschillende situaties. Kom eerder dan het tijdstip dat je hebt afgesproken met de verkoper [voor het geval die het paard wil sederen] Tja het is allemaasl erg slecht gedacht maar ik loop al nets iets te lang mee en heb al te veel gezien en gehoord.
Beding bij een handelaar altijd een proefperiode van 14 dagen, minimaal. Bezuinig niet op de keuring en sluit direct een zeer goede verzekering af MET ziektekosten.
Als je je daar aan houdt hoef je verder alleen nog maar te letten op of het echt klikt met het paard. Een paard kan wel lang in de rug zijn en een traag achterbeen hebben, als je er zelf helemaal weg van bent en je kunt er niet meer van slapen meot je het gewoon doen.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 18:43

Ik vind dat je eerst goed moet kijken naar je doelstelling.
Hierboven worden als verfoeilijk lang in de rug en een traag achterbeen omschreven. Laat ik nou precies zo'n paard hebben en hem binnen 2 jaar naar de Z2 hebben gereden. Een traag achterbeen is sneller te maken en ik neem niet aan dat je GP wil rijden?

Een paard met het ideale exterieur zul je waarschijnlijk toch niet vinden want die is of niet te koop of ze vragen er een gigantisch bedrag voor.

Ik zou zelf idd naar grotere handelsstallen gaan, omdat je dan meerdere paarden kunt bekijken.
Ik heb die van mij ook bij een handelsstal vandaan en heb hem maar liefst 3 maanden op proef gehad, omdat ik wat bedenkingen had bij het vele aantal eigenaren dat Fitz in zijn leven al versleten had.

Voor de rest is het, vind ik persoonlijk, belangrijk dat het klikt en dat je 'verliefd' bent op je paard.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 19:20

Ik zal je even mijn persoonlijk verhaal vertellen, misschien heb je er wat aan. Ik was op zoek naar een paard. Mijn voorkeuren waren; net aangereden, goede gangen, braaf maar niet doods, makkelijk in de omgang maar wel een uitdaging en mijn budget vastgesteld !!! Qua uitelijk wilde ik een paard boven de 1.70, niet langgelijnd, en (uit ervaringen van het verzorgen van een schimmel van een vriendin) GEEN SCHIMMEL !!!

Ik heb wel honderd paarden gezien en gereden, en inderdaad allemaal bij mensen die de mooiste verhalen hadden over hun paarden. Daar aangekomen zie je een paard staan wat wel 30 jaar lijkt qua bouw. Of van die lui die ze lekker in een zware bak lieten draven en dan leek het heel wat. Dan werden ze over de stenen terug naar de stalling gebracht en dan zag je de kortheid en onregelmatigheid en vanaf stralen. Ook paarden gezien die met geen mogelijkheid door een keuring zouden kunnen komen en noem maar op.

Een paar weken later belt een kennis die ik op de hoogte gesteld had van mijn zoektocht. Dat is zo ie zo verstandig om te doen, laat iedereen die je kent weten dat je opzoek bent !!! Ze vertelde mij dat ze een paard wist te staan wat haar wel wat leek, MAAHHHAAAR het is een schimmel !!!

Ik daar toch maar naar toe gegaan en mijn eerste indruk was NEE NEE EN NOG EENS NEE !!!!!!! Een schimmel van krap 1.65, met een gruwelijk lelijke kop !!! Nee dat moest ik niet. maar ik ben er toch op gaan zitten, en toen ging er een wereld voor me open. Het dier reed heerlijk en was zeer leergierig en ook eerlijk aangereden. Ze liep zonder stress en was pas 1 maand onder het zadel. Omdat ik twijffelde (voornamelijk over de kleur en de hoogte) vroeg ik of ik nog een mocht komen. Ik heb toen mijn instructeur meegenomen en ben nog eens gaan rijden. Het paard had prachtige papieren en was erg aanhankelijk. Qua prijs zat het ook goed, alleen de kleur en de hoogte..................

Na nog wat nachtjes piekeren en nog wat paarden te hebben gezien en gereden, heb ik de knoop doorgehakt. Ik heb nu een paard gekocht wat ik qua uiterlijk totaal niet wilde hebben, maar ik heb haar nu 5 jaar en ik ben zo gelukkig met haar............... Het poetsen valt nog steeds tegen, maar ga op je gevoel af !!!!!!

Nog een heel belangrijk ding, als je intresse hebt in een paard, laat het in godsnaam door een onafhankelijke dierenarts keuren !!!! Een die de verkoper zeker niet kent. En als het dier net gekeurd zou zijn, laat het dan nog maar eens keuren, want je wordt bezeken waar je bijstaat !!!! Het is een hele invertering en je wilt toch tot de dood jullie schijt met elkaar doorbrengen en het zou errug jammer zijn als de dood eerder komt door een probleem dat er al zat voordat je het dier kocht en toen door een simpele keuring had kunnen weten !!!!!

Succes met het zoeken......... en ga op je gevoel af !!!!!