Stelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 12:17

Op een paardje van 2.5 jaar kun je best zo nu en dan eens gaan zitten. Zo went hij aan het gewicht van een ruiter en leert hij de spieren in zijn rug te gebruiken.

Graag jullie reacties op deze stelling.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:22

Hangt van de fysieke en psychische staat van het paard af
Net als bij mensen heb je laatbloeiers en dergelijke

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:27

Romkabouter schreef:
Hangt van de fysieke en psychische staat van het paard af
Net als bij mensen heb je laatbloeiers en dergelijke


Helemaal mee eens!! Op een sterk en volwassen paard van 2,5 kun je best eens gaan zitten. Maar met een iel, laat en snel-over-de-zeik paardje van 3,5 zou ik toch nog even wachten.

Wij hebben er eens een gehad die zo groot en slap was en nog zulke losse knieen had, dat-ie pas op zijn 5,5 kon worden ingereden. En andersom ook: een jaarling die wel 3 leek!! (daar hebben we natuurlijk wel mee gewacht tot hij 2,5 was).

Dus het hangt idd van je paard af... Haha!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:30

als het een tinker is : neeeeeee die zijn net als sommige rassen vrij laat ontwikkeld!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:01

Hij gaat er niet dood van, maar het nut ontgaat me van alle kanten.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:03

Mij ook...waarom niet gewoon even wachten?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:04

Nee. Ik vind dat de stelling wel opgaat als je 3 / 3,5 jaar neerzet ipv. 2,5.
Nu kun je ook in de stelling 1,5 jaar invullen, kun je dan ook al vast de rugspieren ontwikkelen. Maar iedereen is het er wel mee eens dat dát net niet kan. Ik vind 2,5 ook niet kunnen. Gewoon 3 jaar of ouder aanhouden voordat je uberhaupt al begint met longeren.
Pff.... waarom willen mensen toch altijd zo snel gaan?

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:09

Als je niet kunt wachten tot zo'n paardje lekker volgroeid is en baby heeft kunnen zijn, moet je geen 2,5 jarige kopen.
Niet doen dus vind ik! Waarom zou je? Je kunt nog járen op dat paard rijden

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:27

Ik ben het eens met wat er al gezegd is dat het helemaal van het paard af hangt! De ene is sneller met ontwikkelen dan de ander. Ik vind het ook niet erg als een paard die er aan toe is af en toe vast wat dingetjes kan doen. Het er op zitten hoeft van mij niet net echt perse. Ik merk dat hier heel erg wordt vastgehouden aan een leeftijd en dat vind ik niet juist. Bij mensen is de ene toch ook sneller met lezen dan de ander? Je moet alles wel spelenderwijs aanpakken, zodat het voor hta paard ook leuk blijft het echte werken kan nog lang genoeg! Ik vind het niet kunnen dat je de leeftijd van 3 jaar neer zet omdat er ook genoeg paarden van 3 zijn die er niet aan toe zijn. Mijn paard was ook 2,5 toen hij werd beleerd (hij was toen niet van mij) en ik heb nergens problemen mee gehad... Je kent je eigen paard het beste en ga een beetje op je gevoel en een beetje op je verstand af!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:39

Ik ken iemand en ze heeft een verzorgpony (haflinger) en die is 2 jaar. Ze rijd er al op en het geeft geen problemen, maar mij lijkt toch het beste om met 3 jaar te beginnen!
Gr. Marieke

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:11

Ik zou toch echt kijken hoe mijn paardje erbij staat als hij al met 2,5 jaar al sterk genoeg is enzo dan zou ik beginnen met het wennen aan dingen enzo dus niet echt gaan rijden nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:20

Gaaaap 10.000 ste discussie er over

lekker laten staan tot de 3
Dan pas ga ik rustig aan beginnen met een vroeg rijp paard.
1 die later is daar begin ik "pas" een jaar later mee.

Het is de bedoeling dat een paard nog heel wat jaartjes mee kan.
Dus waarom toch zo vroeg beginnen?
En willen we een poging doen tot een blessure vrij paard te houden, moet je zeker niet te vroeg beginnen.

Of zullen we kinderen van 5 ook maar met een zware kruiwagen laten sjouwen, word hun rug ook vast en zeker (not) sterker van Lachen