St Jacobskruid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

St Jacobskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-02 23:09

Afbeelding

Dit bloemetje vond ik in mijn weiland vanmiddag. Niet het stuk waar de pony's staan, maar toch. Nu is mijn kennis van planten zo bizar dat ik nog net het verschil zie tussen een paardenbloem en een madeliefje Haha!

Maar is dit nu St Jakobskruid?
De originele bloem heb ik onder de scanner gelegd!

Thanx Tony voor het uploaden!
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 21-09-02 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 23:23

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-09-02 23:52, in het totaal 4 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 23:28

Nou, de paarden laten het zelf wel staan hoor!
Ze weten donders goed dat dat kruidje niet lekker is!
Zelfs als er geen gras meer staat raken ze het niet aan. Tenzij ze uitgehongerd zijn natuurlijk...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 23:33

Wil je dan het risico lopen dat ze er wel aan gaan zitten knagen? Het zal je paard maar wezen "och hij zal het toch niet eten". Het zal waarschijnlijk erg bitter zijn in verse toestand, maar in het hooi verliest het die bittere smaak. 15 kg van dit plantje gedurende zijn leven en je paard kan het niet navertellen. Eenmaal opgeslagen in de lever wordt het gif ook niet meer afgebroken. Uikijken dus met hooi uit natuurgebieden. Meteen uitroeien die hap!

Buitenzorg: hooide je zelf of laat je het elders vandaan komen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 23:46

Dit is Sint Janskruid, ook hertshooi genoemd: Ook hartstikke giftig voor paarden.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-09-02 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 23:48

Als het zo giftig is gauw weghalen.Voor je het weet staat het er vol mee!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 00:38

Foutje! Zo bloemkundig ben ik nu. Ik bedoel idd ook Jacobskruid! Maar weghalen dus! Het is maar een bosje.

Dat weiland waar het opstaat wordt binnenkort doodgespoten, omgeploegd en opnieuw ingezaaid.....

Moet ik toch de plant er met wortel en al uithalen nu?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 00:41

Ja, meteen doen, morgenochtend mag natuurlijk ook. Maar met wortel en al eruit halen.
één plant maakt over de 200.000 zaadjes. en ze bloeien om de twee jaar, dus volgend jaar zie je alleen blad en geen bloemen. Zie die plant dan nog maar te herkennen.

Het is gewoon een groot probleem dat die plant de kop op heeft kunnen steken. En het ergste is, de meeste kennen hem nieteens, omdat hij tot voor kort nog maar weinig voorkwam.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 00:53

Ik zou ook eens goed kijken of het in de buurt groeit, wie weet waait het wel over van een berm o.i.d. Ik weet dat in Drente gemeenten de bermen er vol mee hebben ingezaaid en dat daar nu paardeneigenaren met hun handen in het haar zitten. Ze weten niet hoe ze het uit hun weilanden moeten hoduen. Zelfs staatsbosbeheer of natuurmonumenten, daar wil ik afwezen, heeft het gezaaid??!! Het is echt heel giftig, op engelstalige sites is er veel info over te vinden, ook wat het met paarden, laat staan ponietjes, kan doen! Ik zou het ook zeker goed in de groene bak doen en niet op de mesthoop bv., dan kan het misschien alsnog gaan zaaien. In Engeland spreken ze zelfs van verbranden. Nou, succes ermee, gelukkig ben je allert en heb je maar 1 plant staan. Als er meer zaad in de grond zit, helpt volgens mij omploegen en opnieuw inzaaien ook niet.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 10:05

Weg halen, om de voorgenoemde redenenen.
Als je paard er van eet brengt het onherstelbare schade aan z'n lever aan die hij toch wel heel erg hard nodig heeft.

Deze plant vermenigvuldigt zich ook beresnel, voor je het weet staat heel je wei vol (zaden kunnen meer dan 15 jaar in de grond zitten voor ze ontkiemen en plant worden!)
Ook in hooi blijft dit giftig.

Je moet ze dus allemaal uit spitten en weggooien en als ze al in het zaad staan niet te hard mee zwaaien..

Normaal eet een paard er niet van (de mijne toch absoluut niet) maar tis toch aan te raden om ze weg te halen (op iedere plaats waar zo een plant staat kon lekker gras groeien) ne je moet zo maar eens een vreetzak hebben die ze wel opeet..

Allemaal uit doen dus, en niet laten liggen want als ze gedroogd zijn eet een paard ze wel!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 11:25

Normaal eten paarden het niet. Maar het grootste gevaar is dat ze hem in gedroogde toestand wel eten !! Hier in Limburg waar ik woon groeien heel erg veel van die planten en de veeartsen raden paardeneigenaars aan hun hooi goed na te kijken want als het tussen het hooi zit( want deze plant groeit erg veel op hooiweiden) dan eten de paarden ze gewoon mee op. Dus opletten. De plant moet je ook als je hem hebt uitgetrokken niet op de wei laten liggen want gedroogd eten ze het wel. Mensen let op in je hooibalen!!
Groetjes Quinzy XXX

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 17:30

Afbeelding

Dus Buitenzorg, ik den dat dat in jouw wei idd St Jacobskruid is want het lijkt verdacht veel op deze tekening.........

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 18:08

Zie ook de volgende link
st jacobskruiskruid
De afbeelding laat zich niet overplakken, er staat ook een beschrijving bij....

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 22:03

Wij hebben het ook in onze weides. Toen mijn vader het gemaaid had heeft hij 's avonds alle planten er samen met Tony uitgehaald voordat het in de pak kwam.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:54

Het wordt weer tijd om onze weilanden op dit zeer giftige plantje te controleren!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:05

zal vanavond ook eens een ritje weiland doen.....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:38

mijn moeder heeft het ook zojuist gevonden ik denk dat ik ook maar eens ga plukken, ze zei wel dat je met handschoenen moet plukken omdat het ook voor onze huid slecht zou zijn?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:40

Ik kende een Fjord die het gegeten heeft en er aan overleden is na een lange ziekteweg.

Weghalen die handel!!!!!!!!!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:08

Je moet het wortel en al uit de grond trekken / graven en niet op de mesthoop of in de groenbak gooien, maar bij het huisvuil zodat het verbrand wordt.
En inderdaad kan het sap van de plant irriterend werken op de huid, dus handschoenen aan!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:53

ik heb ze gisteren in grote bossen eruit staan trekken. Lois stond me heel verbaasd aan te kijken wat ik nou in hemelsnaam aan het doen was. Grazen en dan het groen weggooien?? Haha! . De mensen van wie het terrein is laten het lekker bloeien dus heb ik het er maar uit staan trekken. Gaf trouwens geen plekken op m'n handen ofzo. Ik kon het er heel gemakkelijk met wortel en al uittrekken.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:59

Ik wil bij dit topic nog even vermelden dat niet alleen het jacobskruiskruid gifitg is voor paarden, maar de hele kruiskruidfamilie. Dat houd in dat ook het kleine kruiskruid en het wilde kruiskruid gifitg zijn voor paarden. En de eerste ook voor mensen, de tweede niet. Ik zal eens kijken of ik ergens plaatjes vind van deze twee varianten.
Ook help je juist de plant als je er met de maaier overheen gaat. Op die manier kan hij zich makkelijker vermeerderen. Het enige dat echt helpt is het uittrekken van de plant met wortel en al.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:12

Van het wilde kruiskruid heb geen foto kunnen vinden, maar het lijkt veel op twee onderstaande. Tot de familie van het kruiskruid behoren overigens 1300 soorten, verspreid over de wereld.

Kleine Kruiskruid

De meest voorkomende soorten kruiskruid zijn het kleine kruiskruid, Senecio vulgaris en het jacobskruiskruid, Senecio jacobaea. De alkaloïden die in deze planten voorkomen, zijn in de eerste plaats giftig voor de lever, maar kunnen ook het hart en het centrale zenuwstelsel aantasten. Klein kruiskruid is een éénjarige plant die overal in onze streken algemeen voorkomt. De volledige plant is giftig en een vergiftiging door kruiskruid verloopt meestal chronisch.

Door het niet of maar gedeeltelijk functioneren van de lever ontstaat er geelzucht. Paarden zijn duidelijk gevoeliger voor vergiftiging door kruiskruid dan rundvee en kleinvee. Dus als deze in de wei staat, ook even uittrekken.
Afbeelding

Jacobskruiskruid
(Al enkele keren genoemd, maar het wel zo belangrijk.)
komt vooral voor op droge zandgronden. De plant dankt haar naam aan het feit dat ze bloeit in de tweede helft van juli, voor het feest van Sint-Jacob. Deze meerjarige plant is vrij gevaarlijk in een paardenweide en moet absoluut bestreden worden. Ook in gedroogde toestand in het hooi blijft de plant zijn giftige werking behouden.

Bij vergiftiging kunnen volgende verschijnselen optreden : coördinatiestoornissen, gebrek aan eetlust, onrustige bewegingen, krachteloosheid en onomkeerbare levercirrose.

Afbeelding

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:42

Wij hebben vorig jaar ook de 3 ha wei st Janskruidvrij gemaakt!!!!!
Een hels karwei, maar doe je het niet breid t zich steeds meer uit.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 16:13

St Janskruid is iets anders dan het hierboven beschreven kruid. Dit is, voor zover ik heb begrepen, gevaarlijker voor paarden en koeien. Dus vooral niet door elkaar halen deze twee.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 18:41

is het niet gewoon jacobskruiskruid ipv st jacobkruid ofzo