Wanneer met jong paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Wanneer met jong paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 20:49

Het duurt nog lang voordat Levi onder het zadel gaat maar vandaag kwam opeens een vraag in mij op.
Wanneer kun je voor het eerst met een jong paard naar buiten, onder het zadel?
Ik doel vooral op wanneer dat veilig genoeg is en moet er eerst iemand naast of alleen een braaf paard voorop etc...we hebben geen bos in de buurt (ja een uur stappen maar daar kom je de eerste tijd zeker niet aan toe) dus moet de drukke straat op naar het park.

yessie28
Berichten: 75
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 20:59

Voordat onze jonge merrie onder het zadel was hebben we eerst bijna een jaar met haar langs de weg gewandeld en mijn vriend ging regelmatig met haar hardlopen. Dus zij is aan de hand verkeersmak gemaakt. Met 3,5 jaar hebben we haar ingereden, ook vnl buiten (hadden toen nog geen bak bij stal). Eerst met mij erop en mijn vriend ernaast lopen. Daarna met een van onze andere paarden erbij. Ze is echt superbraaf buiten, loopt overal voorbij als ze het eng vind heeft ze maar weinig aanmoediging nodig om toch door te lopen. Alleen vrachtwagens en tractors vind ze soms eng als ze achter haar rijden.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 21:13

Ik heb Shico ingereden toen ie 3,5 jaar was. Er was geen bak in de buurt, dus eerst een aantal keer in de wei gereden maar na 3 keer ofzo de weg op gegaan. Hij was erg makkelijk, maar dat komt omdat ie ook langs een weg staat waar tractoren en vrachtwagens ed langs komen. Wel was er de eerste paar keren een vriendin mee op dr fiets en later zijn we met 2 pony's op stap gegaan. Dit deden we niet eerder omdat Shico niet met andere pony's staat (in de wei dan he, hij heeft wel paarden in de buurt) en ik niet wist hoe hij erop zou reageren. Voor t zelfde geld deed ie onwijs gek. Was niet zo, maar je weet maar nooit Haha!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 21:22

Als ik een jong paard heb neem ik hem zo snel mogelijk mee naar buiten. Zodra ik kan remmen en sturen Haha!
Voor jonge paarden is het rechtuit lopen buiten heel goed om te leren het evenwicht te bewaren onder de ruiter. Galop oefenen gaat buiten ook veel fijner.
Ik neem ze van te voren wel aan de hand mee om ze verkeersmak te maken.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 21:52

zodra ik een beetje kan sturen en de rem werkt de vooruit hoeft nog geen eens echt goed te werken want ik zet ze altijd achter een braaf ander paard aan.
Lodewijk reed ik de 3de keer dat ik erop zat al mee buiten.
Moonlight was voor de 6de keer onder het zadel

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 22:04

Als Levi al goed gewend is aan het verkeer kan er imo niet zoveel mis gaan zodra hij goed beleerd is onder het zadel.
Ik heb 1 keer op Pinky in onze 'bak' gezeten en ben toen een buitenritje gaan maken (hoezo echt inrijden Knipoog)
Ging Prima. Maarja, Pinky is ook zo (verkeers)mak als een lammetje Lachen Lovers

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 22:15

idd. zodra ik een stuur, rem een vooruit knop op mijn paard had ben ik met haar de bossen in gegaan. dat was ongeveer de derde keer dat ik op haar zat. de eerste keer en tweede keer met een ander paard en de derde al alleen. Maar Ynskje was ook echt super braaf.
Vind het zelf altijd fijn om idd zsm de bossen in te gaan. Beter voor de paarden (rechtuit lopen) en bovendien wennen de paarden ook sneller aan enge dingen (de mijn was al tractor en auto en vrachtwagen mak voordat ik de bos inging aangezien langs de wei veel verkeer komt maar vd bos wende ze aan knisperende bladeren, wegvliegende vogels, honden die vanuit niets kwamen, jagers(schieten vaak in de bos op de konijnen toen ik haar aan het inrijden was) en nog veel meer.
Ligt wel een beetje aan het paard, maar zsm de bos in vind ik het beste.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-02 09:35

Levi is al verkeersmak aan de hand...maarja we hebben geen bos dichtbij alleen park met ge-asfalteerde paden Frusty het gras vind vind ik gevaarlijk om op te galoperen vanwege de soms aanwezige konijnenholen.
Nou goed dat is van latere zorg...

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 09:44

Heel snel, soms al binnen 5 keer dat ik erop gezeten heb. En dan moet ik altijd direct alleen. Eerst een rondje van 10 minuten in stap door het dorp.
Later de draf en de galop erbij.

Meestal zet ik een paard na 3 keer erop rijden in de bak al in galop, dus ze kennen na 5 keer de gangen een beetje. Dus dan ga ik naar buiten.
Er zijn natuurlijk paarden waar het langer duurt. Sommige paarden zijn na 1.5 week ingereden, maar anderen heb ik soms 4-6 week voor nodig.
Een B-proef lopen kost meer tijd dan buitenritklaar maken.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:18

In princiepe kun je al vrij snel met je paard naar buiten onder het zadel.
Alleen moet je er wel heel zeker van zijn dat je blijft zitten!! Haha! Ik bedoel, dat ze echt htlemaal 100% zadelmak is.
Wat ik zelf heb gedaan de eerste keer buite is eerst aan de hand, toen erop en iemand er naast. Wel iemand die hij kent...
Ging prima...

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:28

Ik zou als ik jou was ook eerst lopend aan de hand naar dat park gaan. Gewoon zovaak doen dat hij het daar helemaal kent. En als je dan hem aan het inrijden bent, gewoon naar buiten gaan zodra hij de hulpen een beetje fatsoenlijk kent.

Chica staat op een industrieterrein, dus die heeft echt al alles wat lawaai maakt voorbij zien rijden. Die is dus echt 100 % verkeersmak!