wanneer ben je fanatiek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

wanneer ben je fanatiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:47

2 vriendinnen van mij hadden laats een meningsverschil. het zijn allebei wedstrijdruiters de een super (mischien te) fanatiek en de ander gewoon wedstrijdruiter. we noemen ze voor de makkelijkheid even S (super fanatiek) en N (niet zo fanatiek)

beide hebben ze een paard van 5 jaar oud. S rijd L2 met suces en N rijd B met wat minder succes.

S rijd 7 dagen in de week en zeker 4 wedstrijden in de maand (vaak dubbel startend.)
N rijd 5 dagen in de week en 2 wedstrijden in de maand (enkeld startend)

nu vond S dat N niet fanatiek genoeg was. en dit vertelde ze N waar dat ik denk een 10 mensen bij en omheen zaten.

nou is S nogal een ruiter die zelf ookwel vind dat ze zeer goed kan rijden enz.enz. en heeft ook een paardje dat goed kan lopen en waar iedereen zo op kan.
N. vind zichzelf niet zo speciaal en is ook nog is eens flink zenuwachtig op conc.

kan S het maken dit te zeggen of

ik zelf vind dat iedereen op zijn eigen manier fanatiek bezig kan zijn of niet?

XXX yvon
hoop dat het niet te verwarrend is

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:03

Onder fanatiek versta ik gedrevenheid en of dat nu gedrevenheid is in het presteren of in het plezier hebben met paarden... dat maakt niet uit.
Ik denk dat ze allebei op hun eigen manier fanatiek zijn. S in het prestatiegerichte rijden en N zal fanatiek zijn in het verzorgen en omgaan met haar paard.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:04

Ik vind dat S daar helemaal niets over te zeggen heeft wie bepaald of iets fanatiek genoeg is.
De manier van S staat mij niet aan wanneer heeft haar paard eens tijd voor zichzelf?
Ik rijd precies zoals N en dat vinden mijn stalgenootjes al zo fanatiek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:08

idd. ik rijd ook 5/6 keer in de week maar wel veel wedstrijden verder komen de paarden zuperveel in de wei.

X yvon

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:09

Wat maakt het uit, als jeer maar plezier in heb en je paard ook, en mischien is ze ook niet echt fanatiek. So what?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:21

Ik snap uberhaupt niet waar mensen zich druk om maken, en waar ze het recht vandaan denken te halen om te mogen oordelen voor een ander....

S lijkt mij TE fanatiek en N lijkt me rustiger en beter voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:48

Ieder moet doen waar ze zich goed bij voelen.
Tenminste als dat ook nog goed voor het paard is.

Tja en wat is fanatiek en wanneer te
Zelf ben ik ook wedstrijd ruiter, maar ook meer als N
Ik rij de ene week 4 keer de andere keer wel 5 of 6.
Bij mij ligt het eraan of ik fit ben.

daar ligt het vaak ook aan of ik maar wat "heen hobbel" of dat ik die dag echt flink oefen.

Zelf ga ik ook maar 1 a 2 x per maand op concours.
En meestal ook maar enkel startend omdat hier meestal weinig dubbel is.
Is het dubbel doe ik dat wel, ben er toch Lachen

Toch vind ik mezelf fanatiek.
Ik ga er elke dag naar Kawa toe, ook al ben ik niet in staat om te rijden.
Voor mij hoort knuffelen en poetsen net zo bij mijn training als het rijden zelf.
Ik heb zelf het idee dat als ik wat voor het paard over heb, dat hij dat ook voor mij heeft.

Maar als anderen dat niet hebben vind ik het ook ok.
Toen ik nog ruim 40 uren werkte en daarnaast elke dag 3/4 paarden reed werd het knuffel gedeelte ook een stuk minder.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 18:10

Ik vind dat ieder zoiets voor zichzelf moet uitmaken, je kunt ook niet zeggen dat de ene te snel gaat met haar paard dan de ander. Ieder mens en dier is anders, en de combinatie ook. Misschien is het fanatisme van S perfect voor haar paard, en het rustigere van N beter voor haar eigen beestje. Vind ik zo moeilijk te beoordelen vanaf Bokt Knipoog.

Jammer dat S haar mening geeft over N in het bijzijn van anderen, of misschien beter gezegd haar mening opdringt. Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat we nog steeds in een land leven met vrijheid van meningsuiting, al wil ik daar graag de kanttekening bij plaatsen dat je dit moet doen met mate, dus zonder de ander te kwetsen. Persoonlijk denk ik dat je zoiets beter onder 4 ogen kunt doen ipv 20.

Zelf ben ik ook heel fanatiek geweest, 6 dagen per week rijden, 4 concoursen in de maand. "Helaas" kom je er vanzelf wel achter wanneer het teveel is, of door je eigen lijf of door je paard. Tenminste, ik wel. Daarom ook voor mij een stapje lager en 5 dagen per week rijden, ipv 6.

Conclusion: live and let live. Oftewel: respecteer de keuzes van je medemens en blijf trouw aan jezelf,......... (ohw wat ben ik weer lekker op dreef Knipoog Haha! )

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 18:15

Ik vind niet dat S dat zou mogen zeggen. Of N echt fanatiek is, ligt meer eraan HOE ze haar tijd tijdens het rijden doorbrengt. En als iemand minder fanatiek is, is dat erg dan? Mag je daarvoor iemand voor 'schut' zetten? Ik denk het niet. Respect is ook hier weer het gebrek.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 08:43

S is voor een 5-jarige veel te fanatiek. Als ze zo doorgaat rijdt ze hem kapot. Ik ben ook L2 met winstpunten, maar van de winter start ik mooi even niet. Beter voor zo'n jonkie, af en toe een rustpauze om thuis rustig door te trainen. N doet het beter, die houdt haar paard heel.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 09:20

Ik ben meer begonnen als N, maar nu wordt het steeds meer richting S. In het winterseizoen ben ik echter weer minder fanatiek als N. 's avonds kan ik niet rijden en er zijn gewoon minder wedstrijden. In de zomer wil ik zoveel mogelijk starten, ik train dan ook veel.
Het is ook maar net wat je doelstelling is en hoeveel je voor je hobby overhebt. Ik ehb geen voorkeur voor beide ruiters. Maar ik ga ook niet oordelen of een ander wel 'fanatiek' genoeg is, zoals S wel doet.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 09:27

Ach, er zullen altijd wel ruiters zijn die nog fanatieker zijn dan S, wat dat betreft kun je aan het vergelijken blijven. Laat iedereen lekker doen waar hij zin aan heeft en niet zo letten op een ander. Ik ben vrij fanatiek, maar ik rij nooit wedstrijden, dat is pas iets waar mensen helemaal geen raad mee weten! Ze kunnen je dan niet in een hokje plaatsen en je rijniveau dus ook niet, want ik start geen B, L, M of Z.... geinig zoiets.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:49

ik vind S na dit stukje : arrogant en TE zelfbewust. fantatiek is goed, maar blijf wel vriendelijk
ik vind N : fanatiek genoeg, ze rijd wedstrijden, traint en denkt om haar paard. dus paard en N hebben er lol in
en fanatiek ben je als je rijd met plezier maar wel rijd om verder te komen
maakt niet uit op welk niveau

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 11:06

Fanatiek zijn hoeft toch niet perse te betekenen dat je wedstrijden rijd?Ik rij geen wedstrijden(zenuwen) maar ben best fanatiek ik rij het liefst elke dag (niet altijd mogelijk) en ben elke dag met mn paard aan de gang.
Hij krijgt veel aandacht en genoeg vrijheid.
Ik heb er plezier in en dat vindt ik t belangrijkste

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 14:57

hoi

S isnaar mijn mening fantatiek in het kapot maken van haar paard,
zonde dat er nog steeds mensen zijn die teveel aan eigen belangen denken en niet aan de belangen van het paard, juist omdat er de laatste jaren veel bekent is over het feit dat je jonge paarden, daar valt een paard van 5 ook onder niet moet overtrainen maar gedoseerd moet rijden, dit is naar mijn mening niet gezond voor het paard en helemaal als het ouder wordt dan komen de gebreken die er nu gekweekt worden vaak uit.

gr. cissie

Doe nu maar gewoon, dan dan je al gek genoeg!!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:32

Pava schreef:
S is voor een 5-jarige veel te fanatiek. Als ze zo doorgaat rijdt ze hem kapot. Ik ben ook L2 met winstpunten, maar van de winter start ik mooi even niet. Beter voor zo'n jonkie, af en toe een rustpauze om thuis rustig door te trainen. N doet het beter, die houdt haar paard heel.


Je haalt me de woorden uit de mond Knipoog

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:37

Excuus ik zie dat ik met mijn berichtje in herhaling val!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:47

cissie schreef:
Excuus ik zie dat ik met mijn berichtje in herhaling val!


Geeft niks, 't kan weer niet vaak genoeg gezegd worden blijkbaar.