endurance zadel en dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

endurance zadel en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 16:57

ik ben me nu al een beetje aan het orienteren wat voor zadel ik op m'n paard wil hebben. hij is nog maar 1 jaar oud dus nog even een paar jaartjes wachten. In het begin wil ik hem vooral dressuur matig gaan rijden en als hij eenmaal overal goed op reageerd wat wedstrijden dressur en daarna endurance gaan rijdenen daarvoor al lekkere buitenritjes. Is het dan slimmer om er eerst een 2de hands dressuur zadel op te leggen of gewoon een 2de hands endurance zadel? Verward

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 16:59

Ik vind een dressuurzadel heerlijk voor lange buitenritten! Zou me dus meer druk maken over het feit dat je paard nog vaak van bouw gaat veranderen dan dat je een endurance zadel nodig hebt.. Lachen

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:07

hou ook effe in de gaten dat je met een endurance zadel geen dressuurwedstrijden mag rijden.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:49

Een goed passend zadel lijkt me het allerbelangrijkst. En zeker bij tweedehands zadels.
Je schrijft dat je in eerste instantie voornamelijk dressuur wil rijden. Dan zou ik dus een dressuur- of veelzijdigheidszadel nemen. Met dat laatste kun je ook dressuurwedstrijden rijden. Maar ik zou eerst nog maar eens wachten tot hij oud genoeg is en maar vast gaan sparen. Ook goede tweedehands zadels zijn niet goedkoop.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 23:47

Ik zou zelf voor een veelzijdigheid of dressuur hgaan. Een goed dressuur zadel zal ook erg lekker zitten..
Maar zoals hierboven al word gezegd, is de pasvorm het belangrijkste.
Met tweedehands heb je trouwens wel dat als het oud is naar het paard waar het altijd op heeft gelegen gaat vormen.
Maargoed zo ver is het natuurlijk nog lang niet..

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 19:20

goed dat het even wordt aan gegeven dat je met een endurance zadel niet mag dressuren.Daar was ik niet van op de hoogte.

Ik denk dat ik ga voor een 2de hands dressuur zadel. Tuurlijk altijd een aantal zadels laten passen,want een goed zadel is erg belangrijk voor de vrijheid die je paard heeft tijdens het lopen.

En dat geld zit wel goed. Ik weet ook wel dat een goed 2de hands zadel ong. 800 Euro zal gaan kosten.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 20:23

Aangezien ik met mijn paardje ook en dressur en endurance wou doen, heb ik gekozen voor een veelzijdigheidszadel, met het "Flair" luchtsysteem. Ideaal voor endurance en prima voor de dressuur!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 08:26

Ikzelf heb de Yhorowgood Endurance, waar ik uds ook Dressuur mee train. Dit gaat perfect, het is een heel fijn zadel, met lange, rechte zweetbladen. Als er iemand op zit zou je niet eens het verschil zien Haha! Ik zal even op zoek gaan naar een fotootje..

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 08:32

Gevonden.. Dit is dus degene die ik heb:

Afbeelding
The full and roomy seat combined with the over-sized panels make this the ideal saddle for long hours of riding. The panels are designed for maximum weight distribution over the horse’s back, but they do not extend beyond the end of the tree, so there is no chance of putting pressure on the horse’s loins.
Extended stirrup bars and straighter cut flaps allow for the longer more relaxed leg position of the endurance rider. There are five large D rings around the cantle and one on either side of the pommel for attaching saddle bags.

This saddle is also an option for the rider who is looking for a larger seated saddle.


Voor verkoopadressen kan je me PBen Haha! *LOL*

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 10:38

Ja ik d8 ook meteen aan jouw zadel *LOL* Het lijkt me sterk dat je daar geen dressuurwedstrijden mee mag rijden.... ?
Ziet er gewoon uit als een standaard zadel eigenlijk.

Kijk , dat het met mijn Torsion niet mag , dat geloof ik meteen Knipoog

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 10:49

Haha, ik ook Haha!

Volgens mij zie je inderdaad weinig verschil. Er zitten wat meer ringen aan, maar voor de rest zie je vanaf een afstandje weinig anders, lijkt mij..