Verborgen gebrek!?! Wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Verborgen gebrek!?! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 22:17

Gisteren heb ik Saphy naar een kliniek gebracht om haar na te laten kijken. Ze was heel moeilijk te rijden en wilde haar rug niet loslaten en kan met moeite een normale volte maken. Als ze nagaf had mijn instructrice aan de ene kant geen "gewicht"en op de andere kant het hele paard. Op advies van mijn instructrice zijn we dus gisteren naar een arts gegaan.

Deze constateerde vrijwel direct dat de bekken van mijn paard scheef stonden en na een korte handeling toonde hij ons ook dat duidelijk rugproblemen had Verdrietig . Iets wat wij al vermoedden. Hij zij ook dat die bekken en rug al een lange termijn probleem waren, ze moet hier al een hele tijd mee rond gelopen hebben. Paard wordt momenteel behandeld in deze kliniek en nu kreeg ik vanavond te horen dat deze behandeling over zes weken nogmaals plaats moet vinden. Dit gaat mij veel geld kosten, zonder garantie dat het volledig goed komt.

Ik heb deze merrie bijna 3 maanden geleden gekocht. Ze is toen gekeurd en op de harde volte rechtsom na was alles goed, de keurende arts zei mij dat als ik dit paard aankocht ik weinig risico zou lopen. Gisteren gaf zij op de volte rechtsom hetzelfde beeld en ook nu waren de buigproeven goed. Deze arts liet echter met een hele simpele handeling zien, dat het paard duidelijk niet goed was in de rug, iets wat de keuringsarts destijds niet gedaan heeft. Kortom ik had dus nooit het advies van "weinig risico" mogen krijgen.

Wat moet ik nu, ik heb haar gisteren een kans gegeven, door toe te staan in een behandeling. Maar nu kreeg ik dus vandaag te horen dat er nog een behandeling voor nodig is. Dit paard is niet voor ziektekosten verzekerd en het wordt zo wel erg prijzig ca. 400,- euro per behandeling. Zonder garantie dat het goed komt, de kans bestaat nl. ook dat ze artrose in de wervels heeft.

Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee aanmoet en wat mijn rechten zijn. Kan ik haar terug brengen op basis van een verborgen gebrek en wat dan met de al gemaakte kosten? Kan ik haar af laten keuren op basis van dit beeld? Ik kan evt. allebei de behandelingen betalen, maar dan word ik wel gedwongen om mijn andere paardje te verkopen, wat ik dus eigenlijk niet wil. Wie heeft er advies.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 22:24

O, Simone jij hebt ook echt mazzel met je paarden zeg!
Ik zou echt niet weten hoe dat nu in elkaar steekt. Ik denk niet dat je nog een soort van proefperiode hebt afgesporken, dus of je zomaar kunt terugbrengen? Ik denk wel dat ik die keuringsdierenarts zou bellen en vragen of hij echt niet had kunnen zien, dat het bekkenscheef was en dat ze daar wel degelijk last van kon krijgen.
Moeilijk zo iets. Succes er iig mee.
Trouwens, denken ze nu in de kliniek dat het wel goed komt na die behandelingen? Ok, garantie geven ze niet, maar wat verwachten ze?

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 22:27

jahh heel goede tip: ga naar gert jan griemerlink in geesteren. die va stal nooitgedacht, die kan zulke paarden (en mensen) genezen met zijn handen. ongeloofwardig maar waar. ik had ook erg last van mijn rus, paar keer behandeld en het is ehct minder, en ik wasdaar latst van het paard gevallen en had een heel grote harde bult op mijna rm die maar niet weg wou, en dat deed erg zeer, toen heeft hij me behandeld en binnen 5 minuten was die bult weg, het was een heel raar gevoel, net alsof er heel rare koude stromen doorheen liepen, en bij mijn rug was het tegenovergestelde :warme stroom.
een instructrice van mij had een paard met precies dezelfde problemen als je bij jouw paard aangeeft, en die is er uit wanhoop ook maar een keer mee heen geweest, en wat denk je paard was helemaal de oude na een paar behandelingen, echt waar!!! klinkt raar maar waar! als je meer wil weten pb me ff, en ik geef je het nummer.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 22:34

Ze konden er nu nog niet veel over zeggen, de tijd moet uitwijzen of ze op de behandelingen gaat reageren en in welke mate. Het zou in ieder geval nog veel tijd kosten. Ze geven niet in % aan hoeveel kans er is dat het goed komt en hoeveel kans dat het niet goed komt. Dat ligt helemaal aan het paard.

Je snapt wel dat ik nu best wel Boos! & Huilen ben. Koop ik een paard om lekker op te kunnen rijden, kan ik nog niets. Voor dit geld had ik Tiffy ook drie maanden door kunnen laten rijden op een goede stal, totdat ze stabiel genoeg onder het zadel was voor mij Frusty Frusty Frusty . Niet dat ik het Saphy kwalijk neem, die kan er niets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 22:50

Händell had door een ongeluk ook rugproblemen (verschoven wervel en scheef heiligbeen).
Hij is behandeld door Rodinde Gemmeke, zij heeft hem "gekraakt" en behandeld met accepunctuur en kruideninjectie´s.
Hij is nu 2x behandeld en zo goed als nieuw Knipoog
Ik was per behandeling ongeveer 150 euro kwijt, incl zalf die ik er thuis nog op smeer.

Als je haar adres/tel.nr. wilt hebben stuur je me maar een PB.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 23:06

koetje schreef:
jahh heel goede tip: ga naar gert jan griemerlink in geesteren. die va stal nooitgedacht, die kan zulke paarden (en mensen) genezen met zijn handen. ongeloofwardig maar waar. ik had ook erg last van mijn rus, paar keer behandeld en het is ehct minder, en ik wasdaar latst van het paard gevallen en had een heel grote harde bult op mijna rm die maar niet weg wou, en dat deed erg zeer, toen heeft hij me behandeld en binnen 5 minuten was die bult weg, het was een heel raar gevoel, net alsof er heel rare koude stromen doorheen liepen, en bij mijn rug was het tegenovergestelde :warme stroom.
een instructrice van mij had een paard met precies dezelfde problemen als je bij jouw paard aangeeft, en die is er uit wanhoop ook maar een keer mee heen geweest, en wat denk je paard was helemaal de oude na een paar behandelingen, echt waar!!! klinkt raar maar waar! als je meer wil weten pb me ff, en ik geef je het nummer.




http://www.innerned.com/reiki.html
http://reiki.pagina.nl/

en vele andere sites met info over reiki en magnetiseren.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 23:18

Wat voor behandeling gaan ze dan doen die 400 euro per keer kost? Ik betaal bij de manueel 60 euro en dan eventueel nog een keer het inspuiten van de rug. Hij heeft al bij diverse paarden die ik gereden heb het bekken rechtgezet en tot nu toe met goede resultaten. Opzich valt dit wel in de categorie verborgen gebrekenmaar het is een heel gedoe om een paard terug te geven ten eerste heb je een verklaring nodig dat het paard dit al mankeerde toen jij hem kocht, is heel moeilijk om met zekerheid te zeggen. Wat ook belangrijk is, heb jij de dierenarts die de aankoopkeuring deed uitgezocht of was dat de verkoper. In het eerste geval moet je de kosten dan op de dierenarts verhalen die zijn werk niet goed gedaan heeft maar dat kan weer alleen als er sprake is van grove nalatigheid en ik betwijfel of dat hier het geval is. Is pas een uitspraak over geweest ik zal eens kjken of ik die nog kan vinden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 00:53

voor dat bedrag per keer zou ik gaan voor een derde da.
De eerste zegt dit de tweede zegt dat.

Een verborgen gebrek is een gebrek dat aanwezig is zonder dat koper (met of zonder deskundige begleiding) of verkoper had kunnen weten.

en dat is koop ontbindend.

verder valt daar een gebrek onder dat de koper weet (of zou kunnen weten) en de koper niet( ook weer met een deskundige) zou kunne zien of aannemen, bijv. zomereczeem (= maar een voorbeeld)

in dit verhaal vint ik het vreemd dat de 1e DA niets ziet en de @e wel gepaard gaande met hoge kosten.
de 1e is voor de aankoopskeuring en de 2e voor ???????????????????

ga voor een 3e en kijk en beslis dan wat je moet of wilt gaan doen.

en bij verborgen gebreken telt per gebrek een termijn (kijk bijv. zomereczeem zet het paard opstal zorg voor goede vliegwering en bijna of geen geschuur, een volgend zomer/voorjaar heb je een paard wat zich kaalschuurt, kan meer dan een 1/2 jaar overheen gaan voor je het ontdekt

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 01:47

Is het echt koopontbindend als de vorige eigenaar het ook niet wist? Ik dacht dat alleen verzwegen gebreken koopontbindend waren maar dat weet ik dus absoluut niet zeker.
Over Rodinde heb ik ook hele goede dingen gehoord. Hier in de buurt zit een vierspanrijder die haar heel vaak consulteert.
Het valt te proberen. Voor zover ik de verhalen over Rodinde ken zal ze niet aanmodderen als ze er niets mee kan. Zelf heb ik haar nooit ontmoet.

Maar hoe dan ook, dit is natuurlijk wel heel ellendig. Je wilt gewoon een gezond paard waar je mee verder kan.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 07:42

Voor die 400,- euro, wordt er gekraakt ca. 80 euro, wordt de rug ingespoten (min. 200,- euro), wordt ze verdoofd en een paar keer onderzocht (nog ? euro) en moet ze daar 4 dagen blijven à 15 euro per nacht. Dan kom ik toch al gauw in de buurt van 400,- euro.

We bellen in ieder geval zo direct naar de arts waar ze staat en naar mijn eigen (onafhankelijke) veearts. Om te vragen of hier sprake is van een verborgen gebrek. Mijn veearts heeft Saphy nl. nog niet behandeld.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 07:58

Bij een verborgen gebrek kun je hem tot een jaar na aankoop nog terugbrengen (met aantoonbaar bewijs).

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 08:08

Was het niet zo dat je dat dan binnen 6 weken moet melden als je een verborgen gebrek tegenkomt? Misschien kan de DA van de kliniek waar je bent geweest je hier meer over vertellen?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 08:46

Ilindra schreef:
Händell had door een ongeluk ook rugproblemen (verschoven wervel en scheef heiligbeen).
Hij is behandeld door Rodinde Gemmeke, zij heeft hem "gekraakt" en behandeld met accepunctuur en kruideninjectie´s.
Hij is nu 2x behandeld en zo goed als nieuw Knipoog
Ik was per behandeling ongeveer 150 euro kwijt, incl zalf die ik er thuis nog op smeer.

Als je haar adres/tel.nr. wilt hebben stuur je me maar een PB.


Ik heb de dezelfde ervaringen met haar, Pablo is een heel ander paard geworden sinds zij hem behandeld heeft (2 *). Ze heeft bij hem ook "gekraakt" en druppeltjes gegeven, de tweede keer is zijn knie ook ingespoten. Acupunctuur was voor hem geen optie omdat hij hysterisch wordt bij spuiten.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-09-02 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 08:46

Het paard van een vriendin van mij was ook scheef in het bekken. Michiel Scheepers (manueel therapeut) heeft het kunnen verhelpen. Voor veel minder dan 400 euro. Misschien is het goed om ook eens contact met hem of een andere manueel therapeut op te nemen?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:14

fabienne schreef:
Was het niet zo dat je dat dan binnen 6 weken moet melden als je een verborgen gebrek tegenkomt? Misschien kan de DA van de kliniek waar je bent geweest je hier meer over vertellen?


Die termijn van 6 weken is niet meer. Kan tot minimaal een jaar maar zelfs nog langer, mits je goede bewijzen hebt. Dat laatste is nog wel eens een probleem je kunt lang niet altijd op de foto aantonen dat iets er al langer zit dan kom je in zo'n welles nietes situatie terecht die erg lang kan duren en ook veel geld gaat kosten.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 14:14

Ehm is het een vos toevallig? En waar heb je haar vandaan?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:53

Is een fysio geen optie?
Als mijn paard iets in haar rug heeft, haal ik de fysio erbij en kan de da thuisblijven.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 22:26

flair schreef:
Ehm is het een vos toevallig? En waar heb je haar vandaan?


Saphy is een bruine merrie en ze komt uit het oosten des lands.
We hebben vanochtend met de dierenarts die haar behandeld gesproken. Hij raadt ons af om er een zaak van te maken. Het kost een hoop geld en de kans dat de rechter het afwijst is erg groot, zelfs als er harde bewijzen op tafel liggen. Morgen vragen we nog na hoe het zit met afkeuren en anders laat ik haar behandelen, ik probeer het waarschijnlijk nog wel via een andere (alternatieve) arts.