ontwormen..... welke merk gebruiken jullie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

ontwormen..... welke merk gebruiken jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-02 21:13

Ik moet sinds kort zelf mijn paard ontwormen.
Nu wordt er bij ons op stal eqvalan gebruiklt.
Maar wat is nu het beste???
En ik hoor ook dat je het het beste om kan wisselen.
Nu hoorde ik ook dat je duurdere en goedkopere heb.

Wat is hier het verschil in behalve de prijs???

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 21:28

Ik gebruik altijd eqvalan, en met die hoef je niet te wisselen.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 21:53

Wij gebruiken altijd Equest dat is geen pasta maar gel

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 21:58

Nou ik zou absoluut wisselen! Er is hier een friezen stal die elke 6 weken ontwormde met equivalan, en ze konden mooi een veulen afmaken... Bleek onder de wormen te zitten! Darmen totaal aan gort gevreten! En de andere paarden bleken ook aardig wat te hebben nadat ze dus een keer met een ander middel ontwormt werden.
Er zijn verschillende merken op verschillende basissen, ik wissel ze altijd af, de goedkope én de dure. Het belangrijkste is dat je let op het werkzame middel, zo zijn equivalan en furexel bv. precies hetzelfde.
Een middel als strongid-p op basis van pyrantel kan je ook af en toe met een dubbele dosis geven (dus bij een paard van 600kg 2 spuiten), dan helpt het ook tegen lintwormen.
Er stond nu trouwens een stukje in de bit over een nieuw middel dat daar ook tegen helpt met een normale dosis. Equest en equigel zijn ook weer op een andere basis en die hoef je maar eens in de 3 maanden te geven. Maar koop regelmatig een nieuw middel en lees de bijsluiter maar eens welke stoffen erin zitten en hoe vaak je ze moet geven. Succes!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 22:26

Idd, ook eqvalan moet afgewisseld worden, volgens de DA.
Wij wisselen eqvalan altijd af met equest. Allebei goede kwaliteit en dat vindt ik toch wle heel belangrijk.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 22:59

Ik wissel meestal equiworm, furexel en eqvalan af. als je altijd dezelfde geeft schijnen de wormen daar immuun voor te worden

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 23:18

Ik wissel af met goedkope en duurdere.
Wij kopen ze tegelijk in met de stalling waar ik sta, ook dat scheelt best veel geld.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 23:19

equest is duur, maar als je dat om de drie maanden geeft is het paard altijd wormenvrij, je kan het zelfs op een paardenwei zetten, het doodt ook de larven, niet voor veulens. Er is een nieuwe sponsor van het KWPN met een wormenmiddel, maar ik weet niet of dat ook zo afdoende is als equest
succes
saraband

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 08:36

Wij ontwormen altijd met Equest, nog nooit problemen gehad.
(alhoewel we voor equest ook nooit wormen problemen hadden)
Mijn veearts heeft ze af en toe in de aanbieding, dan sla ik er een paar in.
Ik ben inderdaad benieuwd naar het nieuwe middel wat beschreven werd in de laatste IDS.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 09:28

Ik wissel om met Furexel en Eqvalan, verder nooit problemen gehad daarmee.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 09:59

Equest met kaneel appel smaakje Lachen wij hebben nergens last van dus volgens mij istie wel goed hoor

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:03

furexel en eqvalan hebben dezelfde stof voor het ontwormen volgens mij. Bij mijn verzorgpaardne wordt het afgewisseld: equiworm, furexel, equest.
Ik geloof dat equiworm niet voor horzeleitjes is (is op zich niet erg, maar het kan dus beter). Hofmans lieve's is zeker weten niet voor horzeleitjes.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:20

Wij ontwormen ook met Equest. Hoeft niet te worden afgewisseld met een ander werkzaam bestanddeel. Er is (nog) geen resistentie tegen moxidectine.

Wat betreft de prijs, kijk eens bij www.agradi.nl. Daar hebben ze ze in de aanbieding 10 voor EUR 129,-. Als je meerdere paarden hebt is dat de moeite waard. De houdbaarheid is meer dan 3 maanden dus als je er dan een paar over hebt kun je ze rustig bewaren tot de volgende ontwormingsperiode.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:42

Ik gebruik voor de merrie Equest, en voor het veulen Eqvalan omdat ze Equest niet hebben mag.

Paarden die immuun worden omdat je steeds hetzelfde geeft komt eerder door de onderdosering dan doordat je niet afwisselt. Furexel en Eqvalan hebben dezelfde werkzame stof.

Mijn dierenarts is er trouwens niet zo happig op om te wisselen als je Equest geeft. En waarom voor minder gaan? Je paard verdient toch het beste wat er is?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 11:14

ik gebruik korrels en eens per jaar pasta (najaar), meestal eqvalan.
Die korrels zijn dan wel duur in aanschaf maar je kunt er zeer vaak mee ontwormen, 60 paarden van 600 kg (heb ik uitgerekend)
Dit niet om kosten te besparen maar 1 van mijn merries wordt hoorndol als je die wilt ontwormen met zo'n spuit, 1 gevecht per jaar vindt ik voldoende.
Werken de korrels, ja heb ze een paar maanden gebruikt en toen de mest laten onderzoeken.

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 12:07

Ik gebruik Equest bevalt me prima!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 12:19

Verschillende merken, altijd dezelfde schijnt niet goed te zijn. ook meestal de ene keer een dure, dan een wat minder dure...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 12:50

Heb een tijd Eqvalan gebruikt, daarna Furexel, en nu ontoworm ik ze met dat spul met appel-kaneelsmaak. (of het daadwerkelijk lekker is weet ik niet)
Ik wissel regelmatig af, kwestie dat die wormen niet imuum worden.

Oh ja, Equest heb ik ook een tijd gebruikt (is omdat ik dat hier net lees)
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 16-09-02 18:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 16:38

Maudje schreef:
Ik wissel om met Furexel en Eqvalan, verder nooit problemen gehad daarmee.


Nou kijk dat heeft dus inderdaad geen nut, deze 2 middelen zijn precies hetzelfde namelijk.
Ik wissel dus af met Furexel, Equiworm, Strongid-p, en Equest, dit zijn 4 merken met allemaal een andere werkzame stof, ik geef meestal 2 keer achter elkaar hetzelfde, en dan wissel ik. Alleen Equest geef ik alleen in het voorjaar, omdat er dan nog geen veulens zijn, die het inderdaad nog niet mogen hebben.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 16:45

Ik gebruik Equest! en af en toe Eqvalan om het af te wisselen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 16:47

Altijd Equest. Superspul! Ben ook blij dat ik het nu niet meer via de DA hoef te bestellen, maar gewoon simpel ergens kan kopen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 17:59

Altijd Eqvalan. Prima merk. Ik wissel ook nooit.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 18:18

ik gebruik bijna altijd eqvalan,maar soms wissel ik wel is met een goedkoper merk.
Ik heb nog nooit problemen gehad.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 20:03

Ik gebruik eqvalan om de 8 weken en nu is een nieuw merk equimax die ga ik nu 2x in het jaar geven, die is alleen nog te verkrijgen bij de dierenarts, maar binnenkort ook gewoon in de winkel. Die equimax is een alles in 1 ontwormer dus ook lintworm.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 20:06

Alvaron schreef:
Wij ontwormen ook met Equest. Hoeft niet te worden afgewisseld met een ander werkzaam bestanddeel. Er is (nog) geen resistentie tegen moxidectine.

Wat betreft de prijs, kijk eens bij www.agradi.nl. Daar hebben ze ze in de aanbieding 10 voor EUR 129,-. Als je meerdere paarden hebt is dat de moeite waard. De houdbaarheid is meer dan 3 maanden dus als je er dan een paar over hebt kun je ze rustig bewaren tot de volgende ontwormingsperiode.


Ik geef Equest ook gekocht bij Agradi, scheelt 3 tot 4 euro in vergelijking met de winkel/veearts. Ook andere wormkuren zijn veel goedkoper (ook per stuk). Ik heb bij mijn bestelling doorgegeven, dat ze minstens een jaar houdbaar moesten zijn. Daar werd netjes rekening meegehouden.